واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,علمی، پژوهشی و فناوری

زلفی گل: تمدن ایران از قدیم دانش‌بنیان بوده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرهنگ ایران از از ایام قدیم دانش‌پذیر و تمدن ایران دانش‌بنیان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران عصرامروز (سه شنبه ۱۲ تیرماه) با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، سیدمحمدمقیمی رئیس دانشگاه تهران، محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، سعیدرضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرای خارجی و جمعی از شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی در محل مصلی دانشگاه تهران گرامی داشته شد.

محمدعلی زلفی گل در این آئین در محل مصلی دانشگاه تهران همراه بود، اظهارکرد:ایران در بیش از هفده قرن پیش دانشگاه داشته و در طول فراز و فرودهایی با ایجاد مراکز علمی همچون دارالفنون و دانشگاه تهران توسعه پیدا کرده است. فرهنگ ایران از از ایام قدیم دانش پذیر و تمدن ایران دانش بنیان بوده است.

وزیر علوم افزود: یادمان نرفته که پیش از انقلاب هم دانشگاه های کشور کارشناس تحویل جامعه می دادند و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دایر بود.

زلفی گل با بیان اینکه، یکی از اتفاقات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه همه جانبه شخصیت علمی کشور بوده است یادآور شد: از سال ۱۳۶۵ با تاسیس دوره دکتری در دانشگاه شیراز سایر دانشگاه ها با تاسی از این دانشگاه دوره دکتری را توسعه دادند. در واقع نهال درخت تولید علم کشور که امروز خودنمایی می کند، در سال ۱۳۶۵ کاشته شد.

مروری به روند رشد آموزش عالی در کشور

وزیر علوم اظهارکرد: اگر مروری به روند علمی کشور داشته باشیم متوجه می شویم، پس از چهاردهه از انقلاب دوره اول را می توان ترویج علم نامید، دورانی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور آموزش داده می شد.

وی افزود: در دهه دوم با تاسیس دوره دکتری تولید علم کشور شکل گرفت و در دهه سوم استانداردسازی و استانداردپذیری در حوزه علمی شکل گرفت و این سوال مطرح شد که تولیدات علمی ما علاوه بر کمیت باید از کیفیت لازم هم برخوردار باشد و باید استانداردهای علم سنجی را بپذیریم.

وی ادامه داد: در دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی این موضوع مطرح شد که دانشگاه های کشور باید نیازمحور و مهارت محور عمل کنند و باید دانشگاه های فناور محور و تمدن ساز و حکمت بنیان داشته باشیم.لذا به اینجا رسیدیم که چه کنیم دانش آموختگان دانشگاهی از توان لازم برای کارآفرینی برخوردار شوند.

خوشبختانه با تاسیس پارک های علم و فناوری در کشور و توسعه شهرک های علمی و تحقیقاتی آمروز شاهد آن هستیم که استادان و دانش آموختگان ما در عرصه تاسیس شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور بسیار موفق بوده اند.
وزیر علوم گفت: ایجاد اشتغال برای جامعه تحصیلکرده در مقابل افراد کم سواد هزینه بیشتری برخوردار است؛ زیرا فرد تحصیلکرده انتظار دارد کاری داشته باشد که از دانش خود بتواند در شغل خود استفاده کند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که برای اثربخشی هرچه بیشتر نخبگان و دانش آموختگان دانشگاه ها چه باید کرد گفت: به همت دولت مردمی و مجلس شورای اسلامی در قانون توسعه هفتم کشور احکام ویژه ای در زمینه استفاده بهینه از علم و فناوری مصوب شده است.

زلفی گل افزود: بر همین اساس انتظار می رود دولت محترم چهاردهم احکام مصوب برنامه هفتم توسعه پیشرفت کشور را از جمله بحث مکلف کردن وزارتخانه های متولی آموزش و پژوهش به هدایت جامعه دانشگاهی در راستای تحقیقات نیاز محور و دیگری مهارت محور کردن آموزش را عملیاتی کند.

این مراسم به دنبال مصوبه مجمع عمومی یونسکو که بر اساس آن ایران به عنوان آغاز گر سنت دانشگاهی در دنیا شناخته شده است، همچنین با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری مأموریت برگزاری بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران به دانشگاه تهران که از تاسیس جندی شاپور آغاز و به دانشگاه تهران منتهی شده برگزار می شود.

در این آئین به همت جمعی از دانشجویان ایرانی و غیرایرانی دانشگاه تهران برگزار شد، مراسم حمل پرچم ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی ایران، توسط ۵۰۰ فارغ‌التحصیل و دانشجوی در آستانه فارغ‌التحصیلی دانشگاه تهران با لباس‌های ویژه فارغ‌التحصیلی اجرا شد.

از نکات قابل توجه این آئین حضور مسن‌ترین دانش‌آموخته دانشگاه تهران همچنین پرجمعیت‌ترین خانواده دانشگاه تهرانی که همه اعضای خانواده آنها تمامی مقاطع تحصیلی خود را در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند بود.

پخش کلیپ های تصویری تعدادی از روسای دانشگاه‌های خارج از کشور در تمجید نقش ایران در پایه‌گذاری آموزش عالی در دنیا، رونمایی از کلیپی تصویری در ارتباط با سیرپایه‌گذاری آموزش عالی در ایران از تأسیس دانشگاه جندی شاپور تا دانشگاه تهران رونمایی از فرش ۹۰ سالگی دانشگاه تهران، کتاب از جندی شاپور تا دانشگاه تهران همچنین رونمایی از سکه و یادمان ۱۷۵۷ و ثبت عکس یادگاری مقابل سردر دانشگاه از دیگر بخش های این آئین بود. 

۲۵ اردیبهشت امسال و در مراسمی به مناسبت فرارسیدن نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران (۸ خرداد) از نماد «سنت آموزش عالی در ایران» و «تونل زمان دانشگاه تهران» رونمایی شده بود.

این آئین قرار بود ۸ خردادماه امسال برگزار شود اما به دلیل سانحه شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید ایران و همراهان برگزاری آن به امروز (۱۲ تیرماه) موکول شد.

https://stnews.ir/short/V9kpY
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت