واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,علمی، پژوهشی و فناوری

توسط محققانی ایرانی؛

ساخت دستگاه تصویر‌برداری فوندوس دیجیتال و آنالایزر خودکار شبکیه چشم

دستگاه تصویر برداری فوندوس دیجیتال و آنالایزر خودکار شبکیه چشم با قابلیت منحصر بفرد برای تشخیص بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت با دقت و سرعت بالا توسط محققان کشورمان طراحی و ساخته؛ این دستگاه گزارش کتبی و صوتی از میزان شدت و ضعف بیماری‌ها را به 10 زبان مختلف ارائه می‌دهد. رقبای خارجی این دستگاه کشورهای فرانسه و سوئیس که فقط امکان تصویربرداری دارند؛ خواستار نرم افزار این دستگاه برای نصب روی دستگاه خودشان شده‌اند؛ اما محققان ما می‌خواهند با کمک مسئولان صددرصد کار را اول بار در ایران اجرا کنند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان: 

حسین شعبانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان هموار فناوری سلامت راستینه همزمان با برگزاری هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرین شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری؛ گفت: محصولی که با آن در این نمایشگاه شرکت کردیم؛ «دستگاه تصویر‌برداری فوندوس دیجیتال هوشمند و آنالایزر هوشمند شبکیه چشم» است. 

وی افزود: این دستگاه علاوه بر تصویر‌برداری از شبکیه چشم با آنالیز خودکار می‌تواند بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت را با دقت و سرعت بالا تشخیص بدهد و گزارش کتبی و صوتی از میزان شدت و ضعف بیماری‌ها را به چشم پزشک و یا فرد بیمار به 10 زبان مختلف ارائه دهد.

شعبانی با بیان اینکه تصویربرداری این دستگاه قابلیت شناسایی شش نوع بیماری از جمله رتینوپاتی دیابتی، اگزودا، میکروآنوریسم، گلوکوم، خونریزی شبکیه و واسکولار را دارد؛ گفت: در این میان قابلیت دستگاه از جهت شناسایی آسیب شبکیه بیماران دیابتی اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد؛ چرا که شناسایی دیر هنگام این بیماری عوارض جبران‌ناپذیر نابینایی و کم‌بینایی شدید را ایجاد خواهد کرد؛ الان با این دستگاه شرایط برای غربالگری‌های زودهنگام بیماران دیابتی فراهم شده و با تشخیص آن در مراحل اولیه از تشدید بیماری و نابینایی و کم‌بینایی شدید جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی معمولا هر سال باید دو مرتبه تصویر برداری از شبکیه چشم را انجام دهند؛ اظهار کرد: اما به دلیل اینکه کلا در سطح کشور حدود 2 هزار چشم پزشک داریم و دوربین فوندوس بسیار کم هست این غربالگری صورت نمی‌گیرد و برای بیمار مقرون به صرفه هم نیست بخواهد سالی دومرتبه یا مثلا دوماه یکبار این تصویر برداری را انجام دهد؛ از طرفی جمعیت زیادی از بیماران دیابتی اطلاعی از این عارضه بیماری خودشان ندارند؛ و اینها در حالی هست که جمعیت حدود 7 میلیون نفر دیابتی در کشور وجود دارد و 30 تا 40 درصد آنها دچار رتینوپاتی دیابتی می‌شوند.  

 شعبانی با تاکید براینکه تشخیص زودهنگام عوارض دیابت بر شبکیه بسیار اهمیت دارد؛ گفت: الان اگر این دستگاه در اختیار کلینیک‌های چشم پزشکی و مراکز جامع سلامت قرار گیرد؛ بدون نیاز به هیچ پزشک و اپراتور متخصصی غربالگری این بیماران براحتی قابل انجام است و از عوارض دیابت بر چشم یعنی نابینایی و کم‌بینایی شدید که متاسفانه شیوع بسیار بالایی هم دارد جلوگیری خواهد شد. 

وی تاکید کرد: چنانچه تصویر برداری درستی از شبکیه صورت نگیرد دستگاه بصورت خودکار این هشدار را خواهد داد که تصویر قابلیت آنالیز ندارد و باید مجدد تصویر درست با کیفیت گرفته شود.  

 

آیا این دستگاه نمونه خارجی یا داخلی دارد و از نظر قیمت به چه صورت است همچنین برنامه شما برای تجاری‌سازی این دستگاه با قابلیت منحصربفرد چیست؟

مدیر عامل شرکت دانش بنیان هموار فناوری سلامت راستینه اظهارکرد: خود دستگاه تصویربرداری شبکیه چشم نمونه‌های خارجی متنوعی دارد اما دستگاهی که بتواند علاوه بر تصویربرداری بصورت هوشمند بیماری‌ها را تشخیص دهد در دنیا وجود ندارد. 

از نظر قیمتی هم نمونه‌های خارجی که بتواند فقط تصویربرداری انجام دهد از 4 هزار یورو تا 16 هزار یورود قیمت دارند اما دستگاه ما تقریبا با نصف قیمت یک دستگاه مینیمم نمونه خارجی با 2 هزار یورو می‌تواند به دست مصرف کننده برسد؛ اما استراتژی ما با توجه به عارضه غیر قابل جبران دیابت بر چشم بیماران این است که برای ورود به بازار دستگاه‌ها کاملا رایگان در اختیار مراکز خدمات درمانی قرار گیرد و با مبلغ بسیار پایینی مثلا 20 هزار تومان بیمار آنالیز انجام دهد و خیلی راحت و سریع نتایج آنالیز را بگیرد که تقریبا این هزینه یک بیستم یک آنالیز معمولی و مراجعه به پزشک است؛ بغیر از تصویربرداری خواهد بود. 

 

آیا از این دستگاه حمایت و استقبالی مثلا از سمت وزارت بهداشت یا غیره شده است؟

شعبانی اظهار کرد: از طرف وزارت بهداشت که حمایتی تا به حال نشده یکسری رایزنی‌هایی داشتیم قول حمایت داده شده اما از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری سال گذشته یک مبلغ کمی به ما داده شد که با آن توانستیم نمونه اولیه را بسازیم. 

 

برآوردی از نیاز کشور به این دستگاه دارید یا خیر و اینکه بازار خارجی و صادرات هم وجود دارد یا خیر؟

مدیر عامل شرکت دانش بنیان  هموار فناوری سلامت راستینه گفت: برآورد ما از نیاز کشور فقط برای اینکه بیماران دیابتی را آنالیز و غربالگری کنیم با توجه به عدد 7 میلیون بیمار دیابتی و هر سال دوبار غربالگری برابر 14 میلیون آنالیز  است؛ با این در گام اول حساب 538 دستگاه نیاز کشور خودمان هست. اما بازار خوبی در بحث صادرات هم وجود دارد همین الان در کل جهان 500 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند؛  در بحث بازار خارجی رقبایی که داشتیم از کشورهای فرانسه و سوئیس به ما پیشنهاد دادند که نرم افزار خودمان را روی سخت افزارهای آنها بگذاریم و چون غیر از تصویر‌برداری ساخت دستگاه هم توسط خودمان انجام شده است؛ بحث ساخت دستگاه را هم دنبال نکنیم؛ در پیشنهاد آنها بحث تجاری‌سازی هم خودشان بعهده می‌گیرند؛ اما فعلا هیچکدام از پیشنهادات رقبای خارجی از طرف ما قبول نشده است؛ در واقع عِرق ملی ما اجازه نمی‌دهد و تمام تلاشمان این است که اگر بشود با کمک مسئولین صددرصد این کار را در کشور خودمان برای بار اول در دنیا اجرا کنیم. 

 

کلام پایانی شما بعنوان فعال حوزه فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی چیست؟ 

شعبانی گفت: امیدواریم جامعه پزشک با هوش مصنوعی ارتباط بیشتری برقرار کنند اطمینان بیشتری داشته باشند چون علم جدیدی هست؛ چیزی که الان شاهد آن هستیم در کشور ما با وجود پیشرفت‌هایی هم که داشتیم اما هنوز خیلی جامعه پزشکان و صنعتگران اعتمادی به هوش مصنوعی ندارند در حالی که علم به روزی هست دقت بسیار بالایی دارد و می‌شود در صنایع مختلف و مخصوصا پزشکی از آن استفاده کرد. 

شرکت هموار فناوری سلامت راستینه از استان همدان با ایده «دستگاه تصویر برداری فوندوس دیجیتال و آنالایزر خودکار شبکیه چشم»  برگزیده بخش «جایزه پیروز» در هجدهمین جشنواره ملی فن‌آفرین شیخ بهایی بود و ۱۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی را به خود اختصاص داد. 

 

انتهای پیام/ 

ساخت دستگاه تصویر‌برداری فوندوس دیجیتال و آنالایزر خودکار شبکیه چشم
https://stnews.ir/short/Vm897
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: