علمی، پژوهشی و فناوری

ساخت موکب فناورانه با سازه‌های بسیار سبک

یک شرکت دانش‌بنیان سازه‌های فوق سبک پیش‌ساخته تولیدکرده که به عنوان اقامت‌گاه موقت برای مناطق کمتربرخوردار و شرایطی مانند اربعین بسیار کاربرد دارد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : در شرایط بحرانی و همچنین شرایط خاصی مانند اربعین نیاز به سازه‌هایی است که هم حمل آن‌ها مشکل نباشد و هم نصب آن ساده باشد. یک شرکت ایرانی محصولی دانش‌بنیان طراحی کرده که ضدحریق، دارای استحکام بالا و وزن کم است و طبق یک دفترچه راهنما بدون افراد بدون هیچ تخصصی می‌توانند آن را نصب کنند. این محصول در اربعین کاربرد بسیار زیادی دارد.این مجموعه دانش‌بنیان از سال ۱۳۸۷ به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کرده‌ است.طاهر جمالی مدیرعامل این شرکت گفت: ما در این مجموعه، سازه‌های فوق سبک پیش‌ساخته را برای اقامتگاه موقت طراحی و تولید کرده‌ایم. کار تحقیق و توسعه ما حدود 5 سال زمان برد تا سرانجام موفق به ساخت نمونه اولیه محصول شده‌ایم. حدود یک سال و نیم است که برای سازه‌های فوق سبک خود نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم.وی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد ۱۶ ساله مجموعه ما این است که توانستیم از بحران‌های مختلف گذر کنیم و مجموعه همواره پایدار و برقرار باشد.جمالی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم و تحت پوشش بیمه ۱۵۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز بیش از ۵۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.این فعال فناور در خصوص کاربرد محصولات خود در رویداد اربعین افزود: یکی از کاربردهای اصلی این سازه‌ها برای مراسم‌هایی مانند اربعین است که برای ساخت موکب‌ها نیاز به اقامتگاه‌های موقت است.
وی در ادامه گفت: محصول تولیدی ما یک سازه آلومینیوم فوق سبکی است که با اتصالات طراحی شده توسط شرکت به هم متصل می‌شوند. این سازه و اتصالات مکانیکی آن توسط خود مجموعه طراحی و ثبت اختراع شده است.جمالی عنوان کرد: قطعات تولیدی مجموعه رنگ‌کاری و برش‌کاری شده‌اند و به صورت پکیج‌های مختلف آماده و به مکان مورد نظر ارسال می‌شوند. این سازه فوق سبک به ارتفاع سه متر و مساحت ۱۸ متر را از داخل جعبه خارج کرده و با یک آچار مانند لگو به هم متصل می‌کنیم.( قابلیت اتصال پنج تا ۱۸متر به هم وجود دارد.)وی مزایای این محصول را نیز این‌چنین توضیح داد: استحکام بسیار بالا، آب‌بند بودن و تحمل شرایط مختلف آب‌وهوایی، توانایی تحمل ادواتی غیر از کامپوزیت آلومینیوم به جای پوسته، وزن کم به دلیل استفاده از فلز سبک آلومینیوم به‌عنوان فلز پایه محصول از مهمترین مزایای این محصول است.جمالی افزود: همچنین این محصول قابلیت پیاده‌سازی و جابجایی به مناطق صعب‌العبور دارد و یک عدد از آن با یک وانت قابل‌حمل است. تعمیرات و نگه‌داری آسان به دلیل جدا پذیر بودن اجزا و قابل‌استفاده بودن برای مصارف گوناگون حتی محافظت از تأسیسات نیز از دیگر مزایای این محصول است.این فعال فناور قیمت مناسب، قابلیت نصب پنل‌های خورشیدی و ضد حریق بودن را به عنوان مزیت‌های دیگر این محصول نام برد.جمالی همچنین اظهار کرد: با توجه به این که این محصول برای بحران طراحی شده، در آن شرایط افراد از لحاظ فکری درگیر هستند و فرد متخصصی در آن منطقه نیست. ما محصول را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که طبق دفترچه راهنما یک فرد بی‌سواد نیز بتواند آن را بدون نیاز به وسیله‌ی خاصی نصب کند.
وی در خصوص کاربرد محصولات خود در مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: با توجه به این که محصول تولیدی مجموعه ما، اقامتگاهی موقت است، برای اسکان عشایر و روستاهای صعب‌العبور که امکان ساخت و ساز در آن‌جا وجود ندارد بسیار کاربردی است.جمالی تصریح کرد: ما این محصول را به سراسر ایران ارسال می‌کنیم و برای آن ۱۰سال گارانتی و خدمات پس از فروش در نظر گرفته‌ایم.

https://stnews.ir/short/eojEA
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: