علمی، پژوهشی و فناوری

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری،

شاخص‌های انتخاب غزال‌های دانش‌بنیان چیست؟

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ۷ شاخص برای انتخاب غزال‌های دانش بنیان وجود دارد. فروش سالیانه در ۵ سال اخیر بیش از ۵۰ درصد باشد، در موضوع اشتغال رشد سالانه ۲۰ درصد طی ۵ سال اخیر داشته باشد، متوسط رشد صادرات سالانه ۱۰ درصد در سه سال اخیر باشد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  اولین رویداد ملی معرفی برنامه توسعه و حمایت از غذاهای دانش بنیان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

دکتر رضا اسدی فرد؛ معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ابتدای این همایش اظهار کرد: اگر بخواهیم تحولات زیست بوم دانش بنیان کشور را در سه دهه گذشته به صورت کپسولی ارائه کنیم باید سه دوره گذشته را دسته‌بندی می‌کنیم. دهه هفتاد دهه توسعه آموزش عالی بود در سال 89 قانون دانش بنیان و شرکت‌های تصویب شد و یک دهه ادامه پیدا کرد که نتیجه آن تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان شدند.

وی گفت: در دوره بعد به این نتیجه رسیدیم که صرفاً با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، اقتصاد ایجاد نمی‌شود و باید کاری کنیم که اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شود و نتیجه آن قانون جهش تولید دانش بنیان شد. 

اسدی فرد گفت: ما در دو سال گذشته تغییرات نظام ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان داشتیم. قانون اول دانش بنیان ها شامل ایجاد فضای حمایتی ویژه برای شرکت‌های تکنولوژی محور بود اما در قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب سال 1401 حمایت از ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری با نقش آفرینی همه بازیگران بود.

اسدی فرد گفت: دسته‌بندی جدید شرکت‌های دانش بنیان از سال 1402 آغاز شد که شامل شرکت‌های نوپا، نوآور و فناور بود. سهم شرکت‌های نوپا از کل شرکت‌های دانش بنیان 67 درصد، شرکت‌های نوآور 24 درصد و شرکت‌های فناور 9 درصد بود. سهم کل فروش شرکت‌های نوپا نزدیک به 80 درصد، سهم شرکت‌های فناور از فروش کل 19 درصد، سهم شرکت‌های نوآور کمتر از یک درصد است. 

وی گفت: هدف گذاری برنامه هفتم توسعه برای یک دوره 5 ساله سهم 7 درصد از GDP است. سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص ملی 2.8 درصد است. 

اسدی فرد تصریح کرد: فروش کل شرکت‌ها براساس اظهارنامه سال 1401 633 همت بوده است. 

وی ادامه داد: اصطلاح غزال برای توضیح شرکت‌هایی به کار میرود که در یک دوره معین به صورت مداوم نرخ رشد بالایی را تجربه می‌کنند. تک شاخ به شرکت‌هایی گفته می‌شود ارزش آنها به یک میلیارد دلار و بیشتر رسیده باشد.

اسدی فرد تصریح کرد: هدف از ایجاد غزال ها، توسعه اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل جدید، بازده سرمایه گذاری بالا و توسعه منطقه ای است.

وی گفت: 170 شرکت دانش بنیان یا 1.7 درصد از کل شرکت‌ها شرایط ورود به باشگاه شرکت‌های بزرگ دانش بنیان را دارند.

اسدی فرد تصریح کرد: 7 شاخص برای انتخاب غزال‌های دانش بنیان وجود دارد. فروش سالیانه در 5 سال اخیر بیش از 50 درصد باشد، در موضوع اشتغال رشد سالانه 20 درصد طی 5 سال اخیر داشته باشد، متوسط رشد صادرات سالانه 10 درصد در سه سال اخیر باشد و صادرات سال آخر حداقل 5 میلیون دلار باشد. 

وی گفت: رشد پایدار یکی از نشانه‌های بلوغ شرکت‌ها از نظر کسب و کاری است. یکی از سیاست‌های دولت‌ها برای توسعه اقتصاد، شناسایی و کمک به رشد سریع‌تر شرکت‌های غزال است. 

اسدی فرد گفت: شرکت‌های غزال به دلیل بالا بودن بلوغ خود، بهترین فهم را از مسیر آینده خود دارند.‌ مسیر رشد ویژه‌ای برای هر یک از شرکت‌های در مسیر غزال شدن و شرکت‌های غزال تدوین شده است. تولید بار اول، تسهیلات، استقرار، نظام وظیفه، مسیر ویژه گمرکی، مالیات، اوراق صکوک و طرح پیشران از جمله این حمایت‌ها است.

https://stnews.ir/short/4Lglq
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: