علمی، پژوهشی و فناوری

شبکه ملی اطلاعات نسبت به ابتدای دولت 100 درصد رشد داشته است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات گفت نسبت به ابتدای دولت سیزدهم شاهد رشد 100 درصدی در توسعه شبکه ملی اطلاعات هستیم.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، در گفت و گو با خبرگزاری فارس به سوالاتی در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات پاسخ داد.

کار مهم دولت سیزدهم تهیه برنامه عملیاتی شبکه ملی اطلاعات و ارائه آن به مرکز ملی بود

انصاری درخصوص پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم اظهار کرد: در دولت سیزدهم چند کار مهم انجام شد تا در مجموعه وزارت ارتباطات بتوانیم علاوه بر برنامه ریزی مطلوب ، راهبری متمرکز و یکپارچه‌ای داشته باشیم و با همگرایی همه ذی‌نفعان، کار توسعه شبکه ملی اطلاعات را پیش ببریم. 

وی افزود: اولین و مهم ترین کاری که انجام شد هماهنگی و تعامل سازنده با مرکز ملی فضای مجازی بود. در این همکاری کل اهداف عملیاتی و اقدامات مهم سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات شاخص گذاری شد. همچنین بر سر نحوه محاسبه و شیوه اندازه گیری این شاخص‌ها برای محاسبه میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به تفاهم رسیدیم.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: از آنجا که برای تحقق شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس حکم پنج ماده‌ای سال 98 مقام معظم رهبری مکلف به ارائه برنامه عملیاتی شبکه مذکور به مرکزملی فضای مجازی بود و این مهم پس از تصویب سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در سال 99 تا دولت پایان دولت دوازدهم به تایید مرکز ملی نرسید، کار مهم بعدی از ابتدای دولت سیزدهم تهیه برنامه عملیاتی، نهایی سازی و ارائه آن به مرکز ملی بود، بدین ترتیب گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در سه سال دولت سیزدهم بر اساس شاخص های توافق شده و برنامه عملیاتی ارائه و مورد بررسی و اصلاح و تایید قرار گرفت.

انصاری تصریح کرد: کار مهم دیگری که وزارت در ابتدای دولت سیزدهم انجام داد، تشکیل شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات با حضور معاونان، مدیران موثر و مجریان پروژه‌های بزرگ برای راهبری برنامه عملیاتی بود که حداقل تاکنون 93 جلسه شورا به همراه 80 جلسه کمیته خدمات پایه در حضور وزیر ارتباطات به صورت هفتگی برگزار شده و بدون وقفه در حال برگزاری است. 

وی افزود: جلسات شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، در حقیقت جلسه کنترل پروژه به حساب می‌آید و در این جلسات برای تحقق برنامه‌های عملیاتی بین بخش‌های مختلف همچون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، معاونت فناوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و منطقه اقتصادی پیام تقسیم کار صورت گرفته است و به هر کدام ماموریت مشخصی داده شده است، در این راستا گزارش اقدامات هر دو هفته یک بار در جلسات کنترل پروژه داخلی بررسی و مورد تایید و یا رد قرار می‌گیرد و نتیجه آن در جلسات شورا ارائه می‌گردد.

شبکه ملی اطلاعات را یک ساله از 23 به 57 درصد برسانیم

انصاری ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم برای محاسبه پیشرفت شبکه ملی اطلاعات امکان سنج واحدی بین مجموعه وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی وجود نداشت، لذا پس از شاخص گذاری و تعیین نحوه محاسبه آنها و بعد از حدود یکسال کار کارشناسی نهایتا در بهمن 1401 اولین گزارش وزارت ارتباطات به تایید مرکز ملی فضای مجازی رسید و اعلام شد که اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات حدود 57 درصد محقق شده است و بر همین اساس وضعیت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در پایان دولت قبل را نیز 23 درصد اعلام نمود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در حقیقت طی یک سال توانستیم میزان پیشرفت پروژه را از 23 به 57 درصد برسانیم. در بهمن سال ۱۴۰۲ مرکز ملی فضای مجازی پس از چندین ماه جلسات کارشناسی مشترک میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را بر اساس معیارهای سال قبل 37/66 درصد و همچنین براساس هدف‌های عملیاتی جدید و نحوه ارزیابی دشوارتر بعضی از شاخص ها، میزان پیشرفت را 18/59 درصد اعلام نمود. در حال حاضر براساس روش جدید و در مرحله پیش ارزیابی صورت گرفته، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات حدود 63 درصد محاسبه شده است.

وزارت ارتباطات و مرکز ملی بر سر شبکه ملی اطلاعات به ادبیات یکسان رسیده‌اند

انصاری در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر زودتر از هنگام دولت ممکن است روند اجرای این پروژه مجددا کند شود یا خیر؟ گفت: نکته مهم این است که هر دولتی سر کار بیاید شبکه ملی اطلاعات جز تکالیف اصلی آن محسوب می‌شود چراکه اولا جزو احکام و تکالیف برنامه هفتم توسعه به شمار می رود. 

وی افزود: دوما وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات به یک برنامه عملیاتی و ادبیات یکسان رسیده‌اند و مرکز ملی به عنوان ناظر این طرح ملی از وزارت ارتباطات دولت چهاردهم این مهم را پیگیری خواهد کرد. طبیعتاً پروژه‌های جاری شبکه ملی اطلاعات در دولت بعدی نیز پیگیری خواهد شد.

آثار اقدامات صورت گرفته در پروژه شبکه ملی سال آینده دیده می‌شود

معاون وزیر ارتباطات درخصوص برنامه‌های وزارت ارتباطات برای تحویل پروژه شبکه ملی اطلاعات در پایان دولت، گفت: در این دولت برنامه ریزی و اقدامات خوبی صورت گرفت که عمدتا با توجه به زمانبندی 4 ساله ثمرات آن در سال 1404 دیده خواهد شد. 

وی افزود: آثار و نتایج پروژه‌هایی مثل طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب وکارها، توسعه نسل پنجم موبایل، توسعه شبکه‌های انتقال شهری و قطب مراکز داده عموما تا پایان سال 1403 و ابتدای 1402خود را نشان می‌دهد. 

انصاری ادامه داد: پیش بینی ما در ابتدای سال جاری و براساس این اقدامات این بود که میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال به 80 درصد برسد.

1000 رک روشن در مرکز داده پیام

معاون وزیر ارتباطات درخصوص تکالیف تعیین شده برای اپراتورها در توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: در پروانه‌های جدیدی که وزارت ارتباطات به اپراتورها داده، آنها را مکلف کرده است که در کنار توسعه پوشش فیبرنوری، اتصال کاربران را نیز مدنظر قرار دهند. علاوه بر این نسبت به ارتقا و تضمین سطح کیفیت و سرعت خدمات ارتباطی ثابت و سیار خود متعهد شده اند.

انصاری ادامه داد: در کنار این تکالیف شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان یک شرکت کاملا دولتی وابسته به وزارتخانه، ماموریت توسعه شبکه هسته را بر عهده دارد که خوشبختانه نسبت به اول دولت سیزدهم شاهد رشد 100 درصدی هستیم و قرار است این ظرفیت تا سال آینده نزدیک به 100درصد مجددا افزایش یابد. ان شاءالله در لایه‌های زیرساخت درون شهری نیز با برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسعه های خوبی انجام خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: علاوه بر آن، در لایه زیرساخت اطلاعاتی نیز اقدامات خوب و موثری صورت گرفته به طوری که در حال حاضر قطب مراکز داده در منطقه پیام واقع در استان البرز راه‌اندازی شده و امسال به ظرفیتی بیش از 1000 رک روشن در آن خواهیم رسید.

انصاری گفت: نقطه حضور قطب مراکز داده مشهد و اصفهان نیز در پاییز سال جاری بهره برداری و این منطقه نیز آماده برای اجرای مراکز داده بخش خصوصی خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی قطب مراکز داده، مراکز داده و مراکز توزیع محتوا (CDN) مستقر در قطب‌های مذکور، مستقیم و بدون واسطه به شبکه زیرساخت متصل می‌شوند و کیفیت خدمات به کاربران به صورت قابل توجه‌ای افزایش می‌یابد.معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات گفت نسبت به ابتدای دولت سیزدهم شاهد رشد 100 درصدی در توسعه شبکه ملی اطلاعات هستیم.

 

https://stnews.ir/short/4629G
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: