علمی، پژوهشی و فناوری

شرکت دانش‌بنیان هوش‌مصنوعی قربانی لابی‌گری و دلالی مسئولین

مسئول یک شرکت دانش بنیان گفت: برخی مسئولین استان بدون توجه به ظرفیت های داخلی، پروژه‌های هوش مصنوعی مورد نیاز را با لابی‌گری به شرکت‌های دلال تهرانی می سپارند که در این بین سود دلالی از هزینه اجرای پروژه بیشتر می شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : پیشرفت علم و تکنولوژی و ظهور فناوری‌های جدید، دنیای امروز را به دنیای سایبری و دیجیتال تبدیل کرده است. یکی از این فناوری‌ها هوش مصنوعی به‌عنوان علم توسعه رایانه برای انجام وظایفی است که به هوش انسانی نیاز دارد. امروز شاهد رشد چشمگیر تکنولوژی و استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف هستیم که سبب ارتقای عملکرد سیستم‌ها شده است. هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری جدید به‌منظور توانمندسازی انسان در محاسبه‌گری، پیش‌بینی و شکل‌دهی به آینده مطلوب، مورد‌توجه متخصصان و دانشمندان قرار‌گرفته است.

خراسان جنوبی هم با داشتن نیرو‌های متخصص و توانمند، به این حوزه ورود کرده است که در همین خصوص با مسئول یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه هوش مصنوعی به گفتگو نشستیم.

خودتان رو معرفی بفرمایید.

کاظم دلسوز متولد سال ١٣٦٨ هستم. تحصیلات متوسطه را در هنرستان ابوذر، کاردانی در دانشگاه گناباد، کارشناسی در مشهد و کارشناسی ارشد را در دانشگاه بیرجند طی کردم و دانش‌آموخته رشته الکترونیک هستم. از سال ١٣٨۵ وارد دانشگاه، از سال ١٣٩٠ وارد حوزه هوش مصنوعی و از سال ١٤٠٠ هم وارد حوزه بلاک چین یا رمز ارز شدم.

از کجا شروع کردید، شرکت شما از چه سالی تاسیس شد و در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؟

شرکت بنده با عنوان شرکت پردازش افزار آرکا، در سال ١٣٩٩ تاسیس شد و در حوزه هوش مصنوعی و بلاک چین یا رمز ارز فعالیت می‌کنیم. بیشتر خدمات شرکت مربوط به سرویس‌های هوش مصنوعی است و پروژه محور کار می‌کنیم. یعنی مشتری بر اساس پروژه‌ای که دارد، از سرویس‌های ما استفاده می‌کند. البته باید بگویم که مشتری‌های ما عام نیستند بلکه توسعه‌دهنده‌های حوزه‌های موبایل و وب‌سایت هستند.

با‌توجه‌به اینکه دستیار‌های هوش مصنوعی خارج از ایران به دلیل تحریم‌ها ممنوع شده است، ما در شرکت این سرویس‌ها را آماده می‌کنیم و این تولیدات ما برای برنامه نویسان قابل استفده است. مثلا در یک سایت برای تحلیل موتورجستو یا... از سرویس‌های ما استفاده می‌شود. الان هم یک پروزه بزرگ هم در حوزه خانه هوشمند داریم که هوش مصنوعی آن توسط تیم ما اجرا شده است.

یک سایت هم در حال راه اندازی داریم که تقریبا تا دو ماه اینده به بهره‌برداری می‌رسد و خدمات شرکت در حوزه هوش مصنوعی تحلیل‌های بازار مالی و بینایی ماشین خدماتی را ارائه خواهد کرد.

هم‌اکنون چند نفر در شرکت شما فعالیت می‌کنند؟

هم‌اکنون ٤ نفر نیرو در حال کار هستیم و حدود ٦-٧ نفر دیگر هم در شهر‌های مختلف به‌صورت مجازی با ما همکاری می‌کنند و پروژه‌های شرکت را دریافت و انجام می‌دهند.

طی این سال‌ها پیشرفت شما در این حوزه چگونه بوده است؟

در شرایط کنونی درک مردم از هوش مصنوعی خیلی بهتر از گذشته است، اما مشکلی اصلی ما این است که بیشتر پروژه‌های هوش مصنوعی در بین شرکت‌های بزرگ تهران و سایر شهر‌های بزرگ تقسیم می‌شود و برای مجموعه‌های کوچکی مثل تیم ما در بیرجند، پروزه‌های کمی وجود دارد.

از لحاظ پیشرفت فنی، تربیت نیروی انسانی متخصص مطرح است که تاکنون چندین متخصص در این حوزه تربیت کرده‌ایم و کمک زیادی به ما کرده است، اما مشکلی که وجود دارد این است که نیرو‌هایی که با همکاری می‌کنند دانشجو هستند و بعد از فراغت از تحصیل، به شهر خودشان برمی گردند و نیرو‌هایی هم که بومی بیرجند هستند، با‌توجه‌به توانمندی و استعدادی که دارند، برای کار به شهر‌های بزرگ مهاجرت می‌کنند و اینگونه است که دست ما خالی می‌ماند.

از لحاظ مالی نیز شرایط کار تغییر کرده و در‌حالی‌که شاید قبلا دستمزد پروژه‌های اجرایی ما ٢٠٠-٣٠٠ هزار تومان بود، اما اکنون به ۵٠- ٦٠ میلیون تومان رسیده است. فضای پیشرفت ایجاد شده است، اما راضی کننده نبوده چرا که این حیطه هنوز ناشناخته است و کسانی هم که در این حوزه فعالیت می‌کنند و پروژه‌های مطرح با اعداد بزرگ و توجیه‌پذیری دارند، آن را به شرکت‌های بزرگ در تهران و شهر‌های بزرگ واگذار می‌کنند.

آیا از طریق نهاد یا سازمانی مورد حمایت هستید و به درخواست‌های شما پاسخ داده شده است؟

سازمان بسیج علمی و پژوهشی خراسان جنوبی مکانی در مجموعه بسیج را برای استقرار شرکت در اختیار ما گذاشته است و خدماتی در حوزه خدمات حقوقی، قرارداد‌نویسی و برنامه‌های کسب‌و‌کار را نیز ارائه می‌دهد. همچنین در مجموعه بسیج علمی و پژوهشی روی برنامه‌های کسب‌و‌کار صحبت شده و خوشبختانه استراتژی‌های بسیج نسبت به چند سال گذشته خیلی تفاوت کرده است که بزودی به نتیجه خواهیم رسید.

با‌توجه‌به اینکه این حوزه کسب‌و‌کار هنوز جایگاه درستی ندارد، درخواستی به‌جایی نداشته‌ایم. مثلا هزینه خرید سرور ٢-٣ میلیارد تومان است که سود تسهیلات آنقدر بالا است که از دریافت آن صرف نظر کرده و مجبوریم خودمان تامین کنیم.

اداراتی در بیرجند هستند که نیازمند انجام پروژه هوش مصنوعی هستند، اما متاسفانه اجرای آن را به شرکت‌های تهرانی می‌دهند، در‌حالی‌که پتانسیل اجرای این پروژه‌ها در استان خودمان وجود دارد. شرکت‌های تهرانی هم بعد از گرفتن پروژه‌ها، اجرای آن را به شرکت‌هایی مثل ما واگذار می‌کنند و با پرداخت مبلغ اندکی، آن را تهیه و تحویل ادارات می‌دهند. بنابراین پروژه‌های استان خودمان بعد از دو دست چرخیدن به‌دست ما می‌رسد و در این بین هزینه دلالی پروژه از هزینه انجام آن بالا‌تر می‌شود

در شرایط کنونی درک مردم از هوش مصنوعی خیلی بهتر از گذشته است، اما مشکلی اصلی ما این است که بیشتر پروژه‌های هوش مصنوعی در بین شرکت‌های بزرگ تهران و سایر شهر‌های بزرگ تقسیم می‌شود و برای مجموعه‌های کوچکی مثل تیم ما در بیرجند، پروژه‌های کمی وجود دارد.

پروژه‌های اجرایی شما مربوط به فضای داخل استان است یا از خارج استان هم پروژه دارید؟

٩٠ درصد پروژه‌هایی که به ما واگذار می‌شود از خارج ایران و عمدتا مربوط به کشور‌های آلمان، آمریکا و کانادا است که ما را می‌شناسند و یا از طریق وب‌سایت‌ها معرفی می‌شوند. دلیلش هم این است که هزینه نیروی انسانی در خارج از کشور خیلی بالا و گران است که این موضوع پرداخت هزینه را برای شرکت‌های خارجی سخت می‌کند. اما باتوجه به اینکه هزینه نیروی انسانی در ایران خیلی پایین و ارزان است، شرکت‌های خارجی برای صرفه اقتصادی، اجرای پروژه‌هایشان را به ما می‌سپارند. به طور مثال پروژه‌ای را که ما در ایران با دستمزد یک هزار دلار انجام می‌دهیم، در خارج از کشور، بیش از ده هزار دلار هزینه دارد و به همین دلیل بیشتر پروژه‌های ما خارجی است. البته عامل دیگر هم این است که خوشبختانه نیروی انسانی ما از نظر بعد فنی هم بسیار توانمند هستند.

البته یکی از مشکلات در اجرای پروژه‌ها برای خارج از کشور، دریافت دستمزد است که با‌توجه‌به تحریم‌های ایجاد شده و نداشتن حساب بانکی بین‌المللی، این پول باید با ١٠ واسطه به‌دست ما برسد. در‌حالی‌که در ماه گذشته یک پروژه ٢۵ هزار یورویی اجرا کردیم، در‌نهایت ۵ هزار یورو به‌دست ما رسید و ٢٠ هزار یوروی دیگر تلف و سهم واسطه‌ها شد. روش دیگر دریافت پول هم از طریق ارز دیجیتال است که این ارز‌ها هم ریسک بالا و مشکلات خاص خودش را دارد.

متاسفانه در داخل ایران امکان جذب پروژه نداریم، چرا که پروژه‌ها با لابی‌گری به شرکت‌های بزرگ واگذار می‌شود.

آیا امکان توسعه و پیشرفت برای شما فراهم است؟

در استان در زمینه هوش مصنوعی شرکت‌های آموزشی وجود دارد، اما در زمینه طراحی هوش مصنوعی، فقط ٢-٣ شرکت در شرق کشور وجود دارد و بقیه شرکت‌ها استفاده کننده هستند.

امکان توسعه و پیشرفت در حوزه کسب‌و‌کارمان داریم، اما بیشترین دغدغه در مجموعه ما این است که نیروی انسانی مناسب وجود ندارد و متاسفانه دانشگاه‌ها فعالیت خوبی ندارند و دانشجو‌های تربیت شده آنها فقط به درد تحصیلات تکمیلی و فعالیت به‌عنوان استاد دانشگاه می‌خورد، اما در حوزه فنی و تامین نیاز بازار، نیروی خیلی کمی وجود دارد که همین موضوع باعث شده تا تیم ما طی این سال‌ها با سختی‌هایی مواجه باشد.

بیشترین چالش ما در حوزه نیروی انسانی است که اگر از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود و دانشجویان برای کارورزی به اینجا بیایند، شاید گرهی از ما باز شود.

نیرویی که ما نیاز داریم بیشتر در حوزه کامپیوتر است که در‌این‌خصوص تجربه خیلی مهم است. اما متاسفانه دانشجویان غیر بومی پس از اتمام تحصیل به شهر خودشان برمی گردند و دانشجویان بومی و توانمند هم مهاجرت می‌کنند، بر همین اساس یکی از برنامه‌های توسعه‌ای ما این است که در شهر‌های مشهد و تهران هم دفتر راه اندازی کنیم و بتوانیم اط ظرفیت این نیرو‌ها استفاده کنیم.

آیا ورود به این حوزه کسب‌و‌کار را به جوانان توصیه می‌کنید؟

این حوزه از لحاظ جایگاه اجتماعی خوب است، اما متاسفانه از لحاظ جا افتادن و درآمدزایی هنوز توجیه‌پذیر نیست، در‌واقع آنقدر کلاهبرداری در این زمینه زیاد است و عدم وجود قانون مناسب هم باعث شده تا بیشتر مایه دردسر باشد، مگر اینکه قوانینی برای آن ایجاد شود.

البته فعالیت به‌صورت کاربردی و محصول محور بسیار خوب است، اما صرف پروژه‌ای کار کردن، کلاهبرداری و چالش‌های زیادی دارد که باعث ایجاد مشکل می‌شود.

https://stnews.ir/short/VJO88
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: