علمی، پژوهشی و فناوری

طراحی و ساخت اسفنج مصنوعی برای حفظ صخره‌های مرجانی

گروهی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با الهام از موجودات زنده دستگاه اسفنج مصنوعی برای جلوگیری از رسوب‌گذاری و تجمیع آلاینده‌ها در محیط‌های آبی ساختند که علاوه بر کاهش هزینه‌های لایروبی در دریا موجب نگهداری صخره‌های مرجانی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :

از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، معصومه هاشم پور مجری طرح و از پژوهشگران دوره پسادکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان و در جنوب ایران و میان دو کشور ایران و عربستان واقع شده است. سر چشمه‌های اصلی آن رودهای اروندرود، کارون، جراحی، مند، دالکی و میناب و بیشتر سرچشمه‌های آن از رشته کوه زاگرس بوده و حجم بالایی از رسوبات دارد. دریای عمان به کمک تنگه هرمز، خلیج فارس را به اقیانوس هند وصل می‌کند. وجود بندر چابهار به عنوان یکی از مهمترین بنادر ایران و دو هزار کیلومتر خط ساحلی در کنار خلیج فارس و دریای عمان، موجب شده منطقه جنوبی ایران به یک منطقه ساحلی تبدیل شود.

وی افزود: این منطقه به دلیل داشتن منابع غنی نفت، گاز، قابلیت ماهیگیری همچنین شاهرگ حیاتی (تنگه هرمز) در تجارت با کشتی باعث شده است حدود ۱۹ میلیون نفر در فاصله ۳۰ کیلومتری از صخره‌های مرجانی سکونت داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت صخره‌های مرجانی در این منطقه، اظهار کرد: در محدوده خلیج فارس تا تنگه هرمز شمار زیادی از صخره‌های مرجانی شناسایی شده‌اند و بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتر مربع (۶ درصد از کل صخره‌های مرجانی جهان) توسط صخره‌های مرجانی در خاورمیانه پوشانده شده است. ولی در محدوده خاورمیانه ۶۵ درصد صخره‌های مرجانی در خطر نابودی و بالغ بر ۲۰ درصد آنها با وضعیت بحرانی روبرو هستند.

https://stnews.ir/short/N3aqE
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت