پزشکی و سلامت ,علمی، پژوهشی و فناوری

به دنبال یک پژوهش اثرگذار؛

ارائه راهکاری علمی و عملی برای سلامت دهان در مدارس

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای یک طرح جامع برای ارتقای سلامت دهان در مدارس ابتدایی اصفهان خبر داد و گفت: این طرح با تمرکز بر آموزش مربیان، والدین و دانش‌آموزان، به دنبال کاهش مشکلات بهداشت دهان و دندان در میان کودکان است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری اصفهان: ایمانه عسگری، عضو هیئت علمی گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست ترجمان دانش، از اجرای طرحی تحت عنوان «بررسی اثربخشی برنامه آموزشی جامع سلامت دهان در آگاهی، نگرش و عملکرد مربیان مدارس ابتدایی دولتی شهر اصفهان» خبر داد.

وی اظهار کرد: این طرح که با عنوان «مدارس دوستدار سلامت دهان» معرفی شده، با همکاری بنده و دکتر بهاره طحانی به‌صورت یک گرنت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصویب شده است.

عسگری با تأکید بر چندبُعدی بودن مسئله سلامت دهان افزود: برای ارتقای سلامت دهان دانش‌آموزان، باید ابعاد مختلفی را در نظر گرفت. تغییر رفتار در حوزه سلامت دهان دشوار است، بنابراین هدف ما در این برنامه، علاوه بر رفع مشکلات دهان و دندان، کاهش عوامل خطر مانند عدم رعایت بهداشت دهان، تغذیه نامناسب و نگرش نادرست نسبت به اهمیت دندان‌هاست.

وی در توضیح ساختار اجرایی این طرح گفت: مدارس به سه گروه اصلی دانش‌آموزان، والدین و مربیان تقسیم شدند و برای هر گروه، برنامه‌های آموزشی و مداخلات ویژه‌ای طراحی شد.

بهاره طحانی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نیز در این نشست با اشاره به وضعیت نامطلوب سلامت دهان در مدارس گفت: شاخص DMFT (دندان‌های پوسیده، کشیده‌شده وپرشده) نشان می‌دهد که هر کودک ۶ ساله ایرانی به‌طور میانگین ۵ دندان پوسیده دارد، در حالی که این عدد در کشورهای توسعه‌یافته کمتر از ۱ است.

وی افزود: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، مدارس به دلیل دسترسی بالا به کودکان و تأثیرپذیری آنان از مربیان و همسالان، بستر مناسبی برای آموزش سلامت دهان هستند. از همین‌رو، پروتکل «مدارس دوستدار سلامت دهان» در سازمان جهانی بهداشت مطرح و با شرایط سلامت دهان و دندان تطبیق داده شده است.

 

 

 

ارائه راهکاری علمی و عملی برای سلامت دهان در مدارس

ادغام آموزش سلامت دهان با برنامه درسی مدارس

طحانی در ادامه به اقدامات اجرایی این طرح اشاره کرد و یادآور شد: اجرای برنامه‌های آموزشی در مدارس نیازمند یک ساختار منسجم است. مربیان یکی از ارکان اصلی این برنامه هستند که در کارگاه‌های آموزشی، تحت آموزش‌های تخصصی قرار گرفتند و تأثیر آن بر آگاهی و عملکردشان بررسی شد. والدین نیز که نقش حمایتی در منزل دارند، در کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند تا توصیه‌های مدرسه با اقدامات خانگی همسو باشد.

وی با اشاره به نقش دانشجویان دندانپزشکی در این طرح تصریح کرد: از ابتدا تصمیم داشتیم این طرح با آموزش دندانپزشکی ادغام شود، بنابراین با همکاری دانشجویان دندانپزشکی وارد مدارس شدیم. این شیوه نه‌تنها به یادگیری بهتر دانشجویان کمک کرد، بلکه موجب ارتقای سلامت دهان دانش‌آموزان نیز شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه از طراحی و اجرای برنامه‌های عملی برای دانش‌آموزان خبر داد و گفت: غربالگری سلامت دهان، مسواک زدن تحت نظارت در کلاس و طراحی کاربرگ‌های آموزشی برای ادغام با دروس علوم، فارسی و ریاضی از جمله اقدامات ما بود. این کاربرگ‌ها با تأیید آموزش‌وپرورش چاپ و در اختیار مدارس قرار گرفتند.

 

گسترش طرح در سطح کشوری

 

وی با تاکید بر اهمیت استمرار آموزش در حوزه سلامت دهان افزود: تداوم مواجهه کودکان با پیام‌های آموزشی ضروری است. به همین دلیل، یک کتابچه آموزشی طراحی شد که با استفاده از بازی، پازل، نقاشی و ساخت مکعب، مفاهیم به کودکان منتقل شود.

طحانی همچنین از اجرای این طرح در ورامین خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۷ این طرح بر روی ۳۰۰۰ دانش‌آموز در ورامین اجرا شد و بر اساس نتایج پرسش‌نامه‌ها، اثربخشی آن به تایید رسید.

 

اجرای طرح مسواک زدن در کلاس‌های درس

مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به یکی از مهم‌ترین ابتکارات این برنامه اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات موفق، اجرای برنامه «مسواک زدن تحت نظارت در کلاس» است که سال‌ها در اسکاتلند و انگلستان اجرا شده است. در این روش، معلم ۱۰ دقیقه قبل از پایان کلاس اعلام می‌کند که زمان مسواک زدن است و دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در کلاس اقدام به مسواک زدن می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه در برخی مدارس اجرا شد و نتایج نشان داد که امکان عملی شدن آن وجود دارد. هم‌اکنون، این طرح در استان‌های لرستان، ارومیه و کرمان آغاز شده است.

 

حمایت وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش از طرح

طحانی در پایان از حمایت نهادهای رسمی از این برنامه خبر داد و اظهار داشت: وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر آموزش‌وپرورش، اجرای این طرح را الزامی دانسته و مقرر شده است که کاربرگ‌های آموزشی در مدارس توزیع شده و نظارت بر مسواک زدن و غربالگری سلامت دهان به‌صورت رسمی انجام شود.

این طرح، که با استقبال گسترده مدارس همراه بوده، گامی مؤثر در جهت بهبود سلامت دهان دانش‌آموزان و کاهش نرخ پوسیدگی دندان در ایران به شمار می‌آید.

 انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/VvzKX
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: