علمی، پژوهشی و فناوری

سرطان روده در میان جوانان در حال افزایش است:

علائم هشداردهنده را بشناسید

نرخ سرطان روده بزرگ در میان جوانان آمریکایی در حال افزایش است، به طوری که این بیماری در حال حاضر عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان برای مردان زیر 50 سال و دومین سرطان کشنده برای زنان زیر 50 سال است.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»، سرطان روده بزرگ (کولون) به طور فزاینده‌ای آمریکایی‌های زیر 50 سال را گرفتار می‌کند و یک مطالعه جدید علائم هشدار دهنده ای را که این بیماران جوان برای اولین بار با آن مواجه می‌شوند، تشریح می‌کند.

این تجزیه و تحلیل بر اساس داده‌های 80 مطالعه مختلف است که تقریباً 25 میلیون بیمار زیر 50 سال را شامل می‌شود.

به گفته تیمی به سرپرستی جاشوا دمب، تقریباً در نیمی از موارد، خون در مدفوع یک علامت اولیه بود، به دنبال آن گرفتگی عضلات شکم و تغییر در عادات روده، شایع ترین علائم بودند. با این حال، تشخیص سرطان کولون زودرس پس از این علائم اغلب زمان زیادی می‌برد. تیم دمب بیان می‌کند:« بازه زمانی بین بروز علائم تا تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال اغلب بین 4 تا 6 ماه بود.»
این یافته ها در 24 مه در مجله JAMA Network Open منتشر شد.

نرخ سرطان روده بزرگ در میان جوانان آمریکایی در حال افزایش است، به طوری که این بیماری در حال حاضر عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان برای مردان زیر 50 سال و دومین سرطان کشنده برای زنان زیر 50 سال است. انجمن سرطان آمریکا این آمار را در گزارش سال 2024 خود منتشر کرد و باعث شد بسیاری از کارشناسان خواستار غربالگری بهتر در بیماران جوان‌تر شوند.

دکتر فولاسد می، محقق پیشگیری از سرطان و متخصص گوارش در UCLA Health در لس آنجلس، گفت:« این اعداد هشداردهنده هستند. از سال 1995تاکنون تشخیص سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال 45 درصد افزایش داشته است.» افزایش موارد به قدری چشمگیر بود که در سال 2021، گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، سن توصیه شده برای اولین غربالگری را از 50 به 45 کاهش داد.

علائم هشداردهنده

مدفوع خونی علامتی مهم است. البته، وجود خون در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از هر تعدادی از مشکلات گوارشی باشد، بنابراین سرطان تنها علت احتمالی نیست. اما گروه دمب دریافتند که مدفوع خونی در افراد زیر 50 سال با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ پنج برابر بیشتر از افراد بدون این علامت مرتبط است.

دمب و همکارانش خاطرنشان کردند:« بیماران جوان ممکن است علائم و نشانه‌های مداومی را تجربه کنند و مراجعه به پزشک را به تاخیر بیاندازند. دلایل بالقوه این تاخیرها شامل این است که بیمار معتقد است برای نگرانی در مورد سرطان یا عدم دسترسی به مراقبت‌های اولیه یا بیمه درمانی بسیار جوان است.»

محققان می‌گویند حتی زمانی که با پزشک مشورت می‌شود، بیماران و پزشکان ممکن است شدت علائم را کم‌اهمیت جلوه دهند و علائم کلیدی و نشانه‌های بالینی مشکوک به سرطان کولورکتال را تشخیص ندهند.» این تیم همچنین بیان کرد:« اغلب اوقات، خونریزی مقعدی در جوانان به شرایط خوش‌خیم‌تری مانند هموروئید نسبت داده می‌شود.»

هر گونه تأخیر در تشخیص می‌تواند پرهزینه باشد، زیرا هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، احتمال نتیجه درمانی بهتر بیشتر می‌شود.

محققان سن دیگو گفتند:« تأخیر در انجام کارهای تشخیصی پس از بروز علائم در افراد جوان تا 40٪ بیشتر از افراد مسن مبتلا به سرطان روده بزرگ است.» بر اساس مطالعات مختلف، بین 58 تا 89 درصد از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ زیر 50 سال تنها زمانی تشخیص داده می‌شوند که بیماری آنها به مرحله دیررس برسد، در حالی که این رقم در بیماران مسن 30 تا 63 درصد است.

دمب و همکارانش توصیه می‌کنند برای تشخیص زودهنگام سرطان، پزشکان باید با بیماران کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که علائم و نشانه‌های مربوطه تحت ارزیابی تشخیصی قرار می‌گیرند تا علت زمینه‌ای شناسایی و برطرف شود. به گفته کارشناسان، غربالگری معمول سرطان روده بزرگ از طریق آزمایش‌های مبتنی بر مدفوع، کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی، در تشخیص زودهنگام سرطان‌های کولون بسیار مهم است.

https://stnews.ir/short/VmJ9N
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت