مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
فناوریهای نوین، به ویژه هوش مصنوعی، میتوانند به احیای میراث فرهنگی و گردشگری ایران کمک کنند. این فناوریها با بهبود تجربه بازدیدکنندگان و شناسایی جاذبههای جدید، صنعت گردشگری ایران را متحول خواهند کرد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : در دنیای امروز، فناوریهای نوین به عنوان ابزاری کلیدی برای احیای میراث فرهنگی و جذب گردشگران شناخته میشوند.
متین فراهانی، مدیر عامل شرکت کو به کو فناوران هوشمند، ( از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ) طی گفتگویی به چگونگی استفاده از اسکن سهبعدی و انیمیشنسازی برای خلق تجربیات منحصربهفرد در صنعت گردشگری میپردازد.
این جوان نخبه با نگاهی نوآورانه و آیندهنگر به صنعت گردشگری، در تلاش است تا با استفاده از فناوریهای پیشرفته، به ویژه ابزارهای هوش مصنوعی، به حفظ و ترویج میراث فرهنگی ایران کمک کند.
مجموعه وی ( کو به کو فناوران هوشمند)با ارائه محتوای بصری در زمینه اسکن سهبعدی اماکن تاریخی و ساخت انیمیشنهای مرتبط، توانسته است اخیرا توجه بازدیدکنندگان و مسئولان کشوری را در نمایشگاه گردشگری تهران جلب کند.
پایگاه خبری علم و فناوری ،در حاشیه برگزاری این رویداد مهم که تمامی ظرفیتهای دولتی و خصوصی گرد هم آمدند تا از آخرین دستاوردها و تکنولوژیهای نوین بهرهمند شوند، گفتگویی را با این مدیرعامل جوان ترتیب داده است،گفتگو با متین فراهانی را می خوانیم.
*چگونه خدمت فناورانه شما در تولید محتوای بصری با ابزارهای هوش مصنوعی، میتواند به حفظ و ترویج میراث فرهنگی ایران کمک کنند؟
فراهانی: قطعا حضور فناوری و ابزارهای هوش مصنوعی در حوزههای گوناگون زمانی معنا و ارزش مییابد که به تسهیل فرایندها، افزایش دقت در انجام امور، و ایجاد ظرفیتهای نوین برای تحقق ایدههای جدید منجر شود.
در این راستا، علاوه بر نوآوری در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی که لازمه پیشرفت این حوزه است، بهرهگیری خلاقانه و هوشمندانه از این فناوری میتواند راهحلی برای چالشهایی باشد که پیش از این با دشواریهای فراوان همراه بودهاند.
یکی از این چالشها، دقت در مدلسازی و حفظ هویت بصری مدلهای سهبعدی از سازههای تاریخی است؛ همواره بازسازی سهبعدی اماکن تاریخی، بهگونهای که بتواند نمایی واقعی، دقیق و عاری از اغراق یا کاستی ارائه دهد، فرایندی پیچیده، زمانبر و پرهزینه بوده است.
در همین راستا، خدمت فناورانه ما در زمینه تولید محتوای چندرسانهای با تمرکز بر گردشگری، شامل اسکن سهبعدی دقیق و انیمیشنسازی از اماکن تاریخی با استفاده از مجموعهای از ابزارهای هوش مصنوعی است. این رویکرد امکان تولید محتوای بصری خلاقانه را در ظرف مدت چهار روز و با کاهش ۵۰ درصدی هزینهها نسبت به روشهای سنتی فراهم میآورد. امید است که با بهرهگیری از این فناوریها، شاهد گسترش تولیدات چندرسانهای در معرفی اماکن تاریخی و گردشگری کشور، به زبانها و مخاطبان بیشتری باشیم.
*در مسیر توسعه و پیادهسازی پروژههای مبتنی بر هوش مصنوعی، با چه چالشها و فرصتهایی مواجه شدهاید و چگونه آنها را مدیریت کردهاید؟
فراهانی: یکی از چالشهای اساسی در توسعه و استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی، محدودیت دسترسی به منابع و سرویسهای بینالمللی به دلیل تحریمها و همچنین هزینههای بالای تأمین زیرساختهای سختافزاری مناسب برای پردازش و آموزش مدلهای زبانی بزرگ است. این مسئله ما را، مانند بسیاری از شرکتهای فعال در این حوزه، با دشواریهایی مواجه کرده است.
برای مدیریت این چالشها، ناگزیر به سرمایهگذاری قابل توجه در همکاری با پلتفرمهای داخلی و خارجی و همچنین بهرهگیری از زیرساختهای سختافزاری اشتراکی با شرکتهای توانمندتر بودهایم؛ این راهکار اگرچه بخشی از درآمد مجموعه را به خود اختصاص داده، اما امکان ادامه فعالیت در این حوزه و بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود را فراهم ساخته است.
بااینحال، این چالشها در کنار خود فرصتهایی نیز به همراه داشتهاند؛ از جمله توسعه راهکارهای بومی برای کاهش وابستگی به سرویسهای خارجی و بهینهسازی استفاده از منابع موجود. ما بر این باوریم که با خلاقیت، مدیریت صحیح منابع و همکاریهای استراتژیک، میتوان بر موانع موجود غلبه کرده و مسیر رشد و نوآوری را هموار ساخت.
* به نظر شما، آینده صنعت گردشگری با توجه به پیشرفتهای فناوری چگونه خواهد بود و نقش شرکت شما در این تغییرات چیست؟
فراهانی : بدون شک، پیشرفتهای فناوری و توسعه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، شیوههای نوینی را برای ارائه محتواهای خلاقانه و جذاب در حوزه گردشگری فراهم کردهاند. این فناوریها، امکان نمایش دقیق و تعاملی اماکن تاریخی و فرهنگی را برای علاقهمندان ایجاد میکنند و تجربهای منحصربهفرد و قابلدرک را برای گردشگران رقم میزنند.
شرکتهای فناور، از جمله مجموعه ما، با ایجاد زیرساختهای مناسب و ارائه راهکارهای نوآورانه، نقش تصمیمسازی را برای مدیران تصمیمگیر ایفا میکنند. با این حال، تحقق این تحول تنها زمانی امکانپذیر خواهد بود که مدیران و ذینفعان حوزه گردشگری، رویکردی آیندهنگر و مبتنی بر بهرهگیری از فناوریهای نوظهور داشته باشند.
امروز، با حضور شرکتهای توانمند و دسترسی به فناوریهای هوشمند در سطح کشور، دیگر جایگاه "ما نمیتوانیم" در بسیاری از بخشهای گردشگری رنگ باخته است. آنچه اهمیت دارد، اراده و تصمیمگیری مدیرانی است که میخواهند به دور از هرگونه شعارزدگی، با استفاده از فناوریهای نوین، ظرفیتهای گردشگری را به بهترین شکل معرفی و به تجربهای متفاوت برای گردشگران تبدیل کنند.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری،با توجه به چالشها و فرصتهایی که متین فراهانی و تیمش در مسیر توسعه پروژههای مبتنی بر هوش مصنوعی با آن مواجه شدهاند، میتوان به وضوح دید که اراده و خلاقیت در این صنعت میتواند موانع را پشت سر بگذارد.
فراهانی بر این باور است که با همکاریهای استراتژیک و مدیریت صحیح منابع، میتوان بر چالشها غلبه کرده و آیندهای روشن برای صنعت گردشگری کشور رقم زد.
او تأکید میکند که امروزه دیگر جایگاه "ما نمیتوانیم" در بخشهای مختلف گردشگری رنگ باخته و این مدیران هستند که با تصمیمگیریهای درست میتوانند ظرفیتهای گردشگری را به بهترین شکل معرفی کنند.
به این ترتیب، شرکت کو به کو فناوران هوشمند نه تنها در حال ایجاد تحولی در صنعت گردشگری ایران است، بلکه به مثابه یک الگو برای دیگر شرکتها و فعالان این حوزه نیز عمل میکند./
خبرنگار: محدثه عباسی
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53