مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
بررسی روشهای نوین تدریس و مشارکت دانشآموزان، راهکاری برای بهبود آموزش فلسفه است.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : لعیا دارابی، دبیر فلسفه دبیرستانهای نمونه دولتی گلچین و فرزانگان اسلامآبادغرب، موفق شد مقام اول اقدامپژوهی فلسفه را کسب کند. وی با بررسی روشهای نوین تدریس و افزایش مشارکت دانشآموزان، راهکارهای مؤثری برای بهبود آموزش فلسفه ارائه داده است.
دارابی با اشاره به دغدغههای خود در تدریس فلسفه گفت: زمانی که تدریس فلسفه را آغاز کردم، متوجه شدم که بسیاری از همکاران از عدم علاقه دانشآموزان به این درس گلهمند هستند. این موضوع برای من جای سؤال داشت که چرا دانشآموزان نسبت به فلسفه بیتفاوت هستند و آمار قبولی آنها پایین است. این دغدغه باعث شد که به دنبال پاسخ این پرسش باشم و اقدامپژوهی را آغاز کنم.
وی کمبود منابع آموزشی را یکی از مهمترین چالشهای پژوهش خود دانست و افزود: تحقیقات کافی در زمینه روشهای تدریس فلسفه وجود نداشت که بتوانم از آنها استفاده کنم. برای غلبه بر این مشکل، سعی کردم از تجربیات شخصی و نظرات دانشآموزان بهره ببرم و با روشهای نوین تدریس، راهکارهای جدیدی ارائه کنم.
دارابی درباره استفاده از روشهای فلسفی در پژوهش خود توضیح داد: *«از روش دیالکتیک بهره بردم، همانطور که سقراط نیز از این روش در تدریس فلسفه استفاده میکرد. در پایان ترم، نظرات و انتقادات دانشآموزان را جمعآوری کردم و بر اساس آنها تغییراتی در شیوه تدریس ایجاد کردم. این تعامل باعث شد که دانشآموزان مشارکت بیشتری در کلاس داشته باشند و علاقهمندتر شوند.
وی درباره چگونگی نهادینهسازی اقدامپژوهی در آموزش فلسفه اظهار داشت: تدریس فلسفه برای بسیاری از همکاران دشوار و زمانبر است، به همین دلیل فرصت کافی برای اقدامپژوهی ندارند. برای نهادینه کردن این رویکرد، لازم است که سرگروههای آموزشی مشکلات تدریس فلسفه را شناسایی کرده و آنها را میان همکاران تقسیم کنند تا هر فرد روی یک مسئله پژوهش کند. همچنین، تشویقهای سازمانی از سوی اداره آموزش و پرورش میتواند انگیزه بیشتری برای معلمان ایجاد کند.
وی درباره نقش تفکر انتقادی در پژوهش خود گفت: تفکر انتقادی یا نقادانه، همان تحلیل منطقی و حقیقی است که در پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. این روش در تمامی حوزههای پژوهشی اهمیت دارد و دانشآموزان نیز در درس منطق با آن آشنا شدند. تفکر انتقادی به ما در کسب دانش کمک میکند و باعث بهبود نظریهها و تقویت بحثهای فلسفی میشود.
دارابی در پایان خاطرنشان کرد: سیاستگذاران آموزشی باید نتایج اقدامپژوهیهای انجامشده را مطالعه کنند و آنها را در تصمیمگیریهای خود اعمال کنند. این پژوهشها میتوانند به بهبود شیوههای تدریس و ارتقای کیفیت آموزش کمک کنند.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53