علمی، پژوهشی و فناوری

ماژول کاوشگر چین در حال آوردن نمونه‌ها به زمین است

ماژول کاوشگر «چانگ ای ۶» که اخیرا در سمت دور ماه فرود آمد، نمونه‌هایی را از آنجا جمع‌آوری کرده است و به سوی زمین می‌آید.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که یک ماژول از کاوشگر قمری «چانگ ای ۶»(Chang'e-6) با موفقیت از سمت دور ماه به پرواز درآمده و در حال آوردن نمونه‌ها به زمین است.

به نقل از اسپیس دیلی، این اولین دستاورد در جهان و جدیدترین جهش برای برنامه فضایی چند دهه اخیر پکن است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ یک ماموریت سرنشین‌دار را به ماه بفرستد.

خبرگزاری دولتی شینهوآ به نقل از «سازمان ملی فضایی چین»(CNSA) اعلام کرد: ماژول صعودکننده کاوشگر چانگ ای ۶ از روی سطح ماه بلند شد. این یک شاهکار بی‌سابقه در تاریخ اکتشاف بشریت روی ماه است. این ماموریت در آزمایش دمای بالا در سمت دور ماه مقاومت کرده است. ماژول پس از بلند شدن، به یک مدار از پیش تعیین‌شده به دور ماه وارد شد.

بر اساس گزارش سازمان ملی فضایی چین، ماژول کاوشگر چانگ ای ۶ روز یکشنبه در «حوضه قطب جنوب-آیتکن»(South Pole–Aitken basin) ماه فرود آمد که یکی از بزرگترین دهانه‌های برخوردی شناخته‌شده در منظومه شمسی است.

بیشتر بخوانید:

کاوشگر چین در سمت اسرارآمیز ماه فرود آمد

ماموریت فنی پیچیده ۵۳ روزه کاوشگر در روز سوم مه آغاز شد. چانگ ای ۶ دارای دو روش جمع‌آوری نمونه است. این کاوشگر از مته برای جمع‌آوری مواد از زیر سطح ماه و از بازوی رباتیک برای برداشتن نمونه‌ها از روی سطح استفاده می‌کند.

شینهوآ اعلام کرد: پس از جمع‌آوری موفق نمونه‌ها، پرچم ملی چین که توسط فرودگر حمل می‌شد، برای اولین بار در سمت دور ماه به اهتزاز درآمد.

دانشمندان می‌گویند سمت تاریک ماه برای تحقیقات نویدبخش است، زیرا دهانه‌های آن کمتر از سمت نزدیک با جریان‌های گدازه‌ای باستانی پوشیده شده‌اند. مواد جمع‌آوری‌شده از سمت دور ممکن است نحوه شکل‌گیری ماه را بهتر آشکار کنند.

https://stnews.ir/short/VpRW4
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت