علمی، پژوهشی و فناوری

فناوری جدید متا،

متا برای مقابله با کلاه‌برداری و هک حساب‌ها، اسکن چهره را بازگرداند

شرکت متا از بازگشت فناوری تشخیص و اسکن چهره برای مقابله با کلاه‌برداری‌های آنلاین و هک حساب‌های کاربری خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :  پیش‌تر متا از فناوری تشخیص چهره در پلتفرم‌های خود بهره می‌برد؛ولی در سال ۲۰۲۱، به‌دلیل نگرانی‌های مرتبط با حفظ حریم شخصی کاربران، این قابلیت را از اینستاگرام و فیسبوک حذف کرد. این فناوری که درحال‌حاضر به‌صورت آزمایشی در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام استفاده می‌شود، به کاربران متا امکان می‌دهد تا با استفاده از اسکن چهره، حساب‌های هک‌شده خود را سریع‌تر بازیابی کنند. علاوه‌براین از کلاه‌برداری‌هایی جلوگیری کنند که با تقلید از افراد مشهور انجام می‌شوند.

به‌گفته متا، این شرکت در حال آزمایش ویژگی‌های جدیدی است که ازطریق اسکن چهره، هویت کاربران را با تصاویر پروفایل آن‌ها در فیسبوک و اینستاگرام مطابقت می‌دهد. هدف اولیه این ابزارها حفاظت از افراد مشهور و کاربران عادی در‌برابر تبلیغات موسوم به celeb-bait است. در این تبلیغات جعلی، با استفاده از تصاویر افراد مشهور، کاربران فریب داده می‌شوند تا به وب‌سایت‌های کلاه‌برداری هدایت شوند.

متا اعلام کرده است که این ابزارهای تشخیص چهره در آزمایش‌های اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای از‌نظر سرعت و کارایی کسب کرده‌اند. نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا، در بیانیه‌ای گفت:

    اگر سیستم‌های ما مشکوک شوند که تبلیغی شامل تصویری از فردی مشهور است که احتمال دارد برای celeb-bait استفاده شده باشد، از فناوری تشخیص چهره استفاده خواهیم کرد تا چهره‌ها را با پروفایل‌های فیسبوک و اینستاگرام آن فرد مقایسه کنیم. در‌صورت تأیید، تبلیغ مسدود خواهد شد.

شرکت متا به تازگی از بازگشت فناوری تشخیص چهره برای مقابله با کلاهبرداری‌های آنلاین و هک حساب‌های کاربری خبر داده است.

به‌نقل از ورج، این فناوری جدید به افراد مشهور امکان می‌دهد تا با داشتن پروفایل فیسبوک یا اینستاگرام از ابزارهای تشخیص چهره بهره‌مند شوند. به‌علاوه، متا اعلام کرده است که در هفته‌های آینده تعداد بیشتری از افراد مشهور که تحت‌تأثیر تبلیغات جعلی قرار گرفته‌اند، به‌صورت خودکار در این برنامه ثبت‌نام خواهند شد؛ البته با امکان انصراف در‌صورت تمایل.

علاوه‌براین، ابزارهای تشخیص چهره متا قرار است به کاربران عادی کمک کنند تا با ارسال ویدئو سلفی، دسترسی به حساب‌های قفل‌شده خود را بازیابی کنند. این ویژگی شبیه به سیستم احراز هویت Face ID اپل است. با‌این‌حال، زمان دقیقی برای عرضه عمومی این قابلیت هنوز مشخص نشده است.

همچنین، متا تأکید کرده است که ویدئوهای سلفی آپلودشده رمزگذاری و به‌صورت ایمن ذخیره خواهند شد. این شرکت ادعا کرده است که داده‌های چهره، تنها برای تأیید هویت استفاده می‌شوند و بلافاصله پس از آن حذف خواهند شد. بااین‌حال، متا همچنان مدل‌های هوش مصنوعی خود را بر‌اساس داده‌های عمومی منتشر‌شده در پلتفرم‌هایش آموزش می‌دهد.

https://stnews.ir/short/4xl3x
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: