علمی، پژوهشی و فناوری

همکاری متا و هوش مصنوعی،

متا بزرگ‌ترین و بهترین مدل متن‌باز هوش مصنوعی را منتشر کرد

متا با انتشار بزرگ‌ترین و بهترین مدل هوش مصنوعی متن‌باز، می‌خواهد ChatGPT را به‌چالش بکشد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : متا، شرکت مادر فیسبوک، در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام کرد که با کار روی مدلی از هوش مصنوعی متن‌باز قصد دارد رویکردی متفاوت در پیش بگیرد. در همین راستا Llama 3.1 منتشر شده است؛ متا معتقد است عملکرد مدل هوش مصنوعی جدیدش، با بهترین مدل‌های منبع‌بسته از استارتاپ‌هایی نظیر OpenAI مطابقت دارد و حتی در برخی معیارها بهتر از GPT-4o و Claude 3.5 Sonnet آنتروپیک عمل می‌کند.

متا، دستیار هوش‌ مصنوعی مبتنی‌بر Llama را در کشورها و زبان‌های بیشتری دردسترس قرار می‌دهد و درعین‌حال قابلیتی به‌آن اضافه می‌کند که می‌تواند براساس ویژگی ظاهری افراد تصویر تولید کند. مارک زاکربرگ پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی متا تا پایان سال جاری پرکاربردترین دستیار خواهد شد و از ChatGPT پیشی می‌گیرد.

متا، Llama 3.1 را به‌طور قابل‌ توجهی پیچیده‌تر از مدل‌های نسل قبلی توسعه داده است؛ بزرگترین نسخه، ۴۰۵ میلیارد پارامتر دارد و با بیش از ۱۶٬۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا H100 آموزش دیده است. متا هزینه‌ی توسعه‌ی Llama 3.1 را فاش نکرده؛ اما تنها براساس هزینه‌ی گرافیک‌های انویدیا می‌توان حدس زد که در حدود صدها میلیون دلار بوده است.

بنچمارک هوش مصنوعی
The Verge

زاکربرگ اعتقاد دارد مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز درحال‌حاضر سریع‌تر از مدل‌های خصوصی پیشرفت می‌کنند؛ مانند لینوکس که به سیستم‌عامل متن‌باز در اکثر سرورها، گجت‌ها و دستگاه‌های همراه تبدیل شده است.

زاکربرگ با انتشار مطلبی در وبلاگ متا نوشت: «من معتقدم Llama 3.1 نقطه‌ی عطفی در صنعت [هوش مصنوعی] خواهد بود و بیشتر توسعه‌دهندگان شروع به استفاده از هوش مصنوعی منبع باز می‌کنند.» در همین راستا، متا از طریق توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی و همکاری با شرکت‌هایی چون مایکروسافت، آمازون، گوگل، انویدیا و دیتابریکز، قصد دارد Llama 3.1 را هرچه بیشتر توسعه دهد.

بنچمارک هوش مصنوعی
The Verge

از یک متا ادعا می‌کند هزینه‌ی توسعه‌ی Llama 3.1 تقریباً نصف GPT-4o شرکت OpenAI است و از طرفی دیگر به‌دلیل متن‌بازبودن Llama 3.1 شرکت‌ها می‌توانند آن را مطابق میل خود تنظیم کنند و به‌صورت سفارشی آموزش دهند.

تعجبی ندارد اگر متا درمورد داده‌هایی که برای آموزش Llama 3.1 استفاده کرده، چیزی نگوید؛ نیروی‌ انسانی شرکت‌های هوش مصنوعی معتقدند اطلاعات این شرکت‌ها فاش‌شدنی نیست چون این اطلاعات رازهای تجاری هستند. منتقدان می‌گویند که این تاکتیکی برای به‌تعویق انداختن سیل اجتناب‌ناپذیر دعاوی بر سر پتنت است.

هدف متا از پیاده‌سازی هوش مصنوعی Llama 3.1 ارائه‌ی یک چت‌بات همه‌منظوره مانند ChatGPT به‌عنوان دستیار هوش مصنوعی و استفاده از آن در اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ است. از هفته‌ی جاری Llama 3.1 ابتدا از طریق واتساپ و وب‎‌سایت Meta AI و از هفته‌ی آینده از طریق اینستاگرام و فیسبوک در ایالات‌متحده قابل دسترسیخواهد بود.

درحال‌حاضر متا درحال افزودن پیشتیبانی از زبان‌های جدید، از جمله فرانسوی، آلمانی، هندی، ایتالیایی و اسپانیایی به Llama 3.1 است؛ پیشرفته‌ترین مدل Llama 3.1 با ۴۰۵ میلیارد پارامتر در ابتدا رایگان خواهد بود؛ اما به‌تدریج دسترسی کاربر به مدل ۷۰ میلیارد پارامتری محدود می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جدید و برجسته‌ی Llama 3.1 ویژگی Imagine Me است؛ این ویژگی با اسکن تصویر کاربر از طریق دوربین گوشی، به تولید تصاویر واقعی‌تر با استفاده از هوش مصنوعی کمک می‌کند. هدف از این ویژگی کاهش تولید تصاویر فیک از طریق هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی متا در هفته‌های آینده برای هدست Quest عرضه ‌می‌شود و جایگزین دستیار صوتی این هدست خواهد شد. 

https://stnews.ir/short/4aoBq
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: