علمی، پژوهشی و فناوری

مجلس آمریکا فروش پهپادهای چینی در آمریکا را ممنوع کرد

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ممنوعیت فروش پهپادهای چینی DJI را تصویب و به سنا سپرد. این پهپادها محبوبیت خاصی در آمریکا و جهان دارند.

ممنوعیت فروش و استفاده از پهپادهای چینی در آمریکا از پاییز سال گذشته بر سر زبان‌ها افتاد. با اینکه واشنگتن با نگاه بدی به این پهپادها نگاه می‌کند و محدودیت‌هایی را نیز اعمال می‌کند، اما پهپادهای چینی DJI در بین افسران پلیس محلی، آتش‌نشانان و نیروهای امدادی سراسر آمریکا به دلیل مقرون به صرفه بودن آن‌ها محبوبیت خاص خود را دارد.اولین بار در سال 2017 بود که ارتش ایالات متحده زنگ خطر پهپادهای چینی را به صدا درآورد و به طور خاص به پرنده‌های DJI اتهام آسیب‌پذیری سایبری زد. در سطح ایالتی نیز، در آوریل 2023، فلوریدا یک قانون وضع کرد که آژانس‌های امنیت عمومی خود را از استفاده از پهپادهای غیرمجاز، از جمله پهپادهای چینی منع می‌کرد. این چنین بود که از یک طرف نگرانی از جاسوسی احتمالی چین و از طرف دیگر انتقادها به این ممنوعیت در جریان رسانه‌های آمریکایی پررنگ‌تر شد.حالا نیز، قانون‌گذاران مجلس نمایندگان و سنا در حال جلو بردن قوانینی هستند تا از ورود پهپادهای ساخت چین به بازار آمریکا جلوگیری کنند. مجلس نمایندگان به‌ طور کامل لایحه ممنوعیت فروش محصولات DJI در آمریکا را تصویب کرده است و اکنون سنا باید آن را تصویب کند.

 در نهایت نیز پس از امضای رئیس جمهور «جو بایدن»، DJI به‌طور کامل از ایالات متحده اخراج خواهد شد. قانونگذاران ایالات متحده مدعی شدند که در جنگ روسیه علیه اوکراین از محصولات DJI نیز استفاده شده است. از آن طرف شرکت چینی استفاده از پهپادهایش در زمینه نظامی را به‌شدت تکذیب کرده است.
گفتنی است، DJI سهم 70 درصدی بازار پرنده‌های هدایت‌پذیر در جهان را به خود اختصاص داده است. موضوع دیگری که آمریکایی‌ها را نگران کرده این است که 6 درصد سهام این شرکت، در دست شرکت‌های دولتی چین است.

https://stnews.ir/short/4xA9e
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت