علمی، پژوهشی و فناوری

آسفالت‌ دوستدار محیط زیست اراک

شهرداری اراک با اجرای طرح آسفالت‌ریزی هوشمند در شیفت شب و استفاده از فناوری‌های کم‌مصرف، گامی بلند در بهبود کیفیت معابر و کاهش آلودگی محیطی برداشته است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مرکزی؛ علیرضا محمودی، شهردار اراک، از آغاز نهضت آسفالت‌ریزی خیابان‌ها و معابر این شهر از اواخر سال گذشته خبر داد و گفت: این طرح همچنان ادامه دارد و آسفالت مورد نیاز در استان تولید و تأمین می‌شود.

محمودی با اشاره به پیشرفت قابل توجه این پروژه، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۵۰ درصد از معابر اصلی و فرعی کلانشهر اراک آسفالت‌ریزی شده است. 

وی افزود: برای تسریع در اجرای این طرح، بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای شهرداری در دو شیفت روزانه و شبانه مشغول به کار هستند.

از سوی دیگر، عسگری، رئیس سازمان عمران شهرداری اراک، با تشریح جزئیات اجرای این طرح گفت: به منظور کاهش مشکلات ترافیکی، آسفالت‌ریزی خیابان‌های اصلی در شب و معابر کوچک و لکه‌گیری در روز انجام می‌شود. 

وی همچنین به برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و افزود: تولید آسفالت در کارخانه‌های مربوطه در شیفت شب انجام شده و بارگیری و انتقال آن به محل پروژه در روز صورت می‌گیرد.

به گفته عسگری، روزانه بیش از ۷۰۰ تن آسفالت در سطح معابر و خیابان‌های اراک اجرا می‌شود که نشان‌دهنده سرعت بالای پیشرفت این پروژه عمرانی است.

 

آسفالت و بهینه‌سازی انرژی در پروژه‌های عمرانی

آسفالت به‌عنوان یکی از رایج‌ترین مصالح مورد استفاده در راه‌سازی، نقش مهمی در توسعه شهری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از فناوری‌های نوین در تولید و اجرای آسفالت می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و آلایندگی‌های زیست‌محیطی کمک کند (Zaumanis et al., 2014).

بهینه‌سازی مصرف انرژی در تولید آسفالت:
تولید آسفالت فرآیندی انرژی‌بر است که معمولاً در دمای ۱۵۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که با استفاده از روش‌های آسفالت گرم کاهش‌یافته (WMA) می‌توان دمای تولید را تا ۳۰ درصد کاهش داد، که این امر منجر به صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود (Hurley & Prowell, 2006).

فواید اجرای آسفالت در شب:
اجرای آسفالت در شب علاوه بر کاهش ترافیک، باعث افزایش کیفیت آسفالت می‌شود، زیرا دمای پایین‌تر محیط از سردشدن سریع آسفالت جلوگیری می‌کند و تراکم بهتری را فراهم می‌آورد (Roberts et al., 1996). همچنین، کار در شب می‌تواند مصرف انرژی الکتریکی را در مناطق شهری کاهش دهد، زیرا بار شبکه در این ساعات کمتر است (U.S. Department of Energy, 2020).

تأثیر پروژه‌های آسفالت‌ریزی بر محیط زیست:
بازیافت آسفالت‌های قدیمی (RAP) می‌تواند تا ۳۰ درصد در مصرف مواد اولیه صرفه‌جویی کند و از انباشت زباله‌های ساختمانی بکاهد (EPA, 2016). همچنین، استفاده از آسفالت‌های متخلخل (Porous Asphalt) می‌تواند به کاهش رواناب‌های شهری و جلوگیری از سیلاب کمک کند (Ferguson, 2005).

در پایان می توان گفت: شهر اراک با اجرای این طرح، گامی مؤثر در جهت بهبود زیرساخت‌های شهری، کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست برداشته است. تداوم چنین پروژه‌هایی با تکیه بر فناوری‌های روز و مدیریت هوشمند منابع، می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد تا در مسیر توسعه پایدار شهری حرکت کنند.



 

منابع:

·  Environmental Protection Agency (EPA). (2016). Recycling asphalt pavements: A guide for local governments. Retrieved from www.epa.gov

· Ferguson, B. K. (2005). Porous pavements. CRC Press.

· Hurley, G. C., & Prowell, B. D. (2006). Evaluation of warm-mix asphalt produced using the foaming process. Journal of the Transportation Research Board, 1998(1), 96-102.

· Roberts, F. L., Kandhal, P. S., Brown, E. R., Lee, D. Y., & Kennedy, T. W. (1996). Hot mix asphalt materials, mixture design, and construction. NAPA Education Foundation.

·  U.S. Department of Energy. (2020). Energy efficiency in urban infrastructure. Retrieved from www.energy.gov

· Zaumanis, M., Mallick, R. B., & Frank, R. (2014). 100% recycled hot mix asphalt: A review and analysis. Resources, Conservation and Recycling, 92, 230-245.

خبرنگار: طاهره جوکار

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/4QmQ7
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: