علمی، پژوهشی و فناوری

بررسی ابزارهای دانشجویی؛

معرفی ۸ نرم افزار کاربردی رشته برنامه نویسی +جزئیات

به طوری که در سال های اخیر، بدون وجود کامپیوتر زندگی تقریبا غیرممکن است. بدیهی است که این وابستگی هر سال بیشتر می شود. در واقع به لطف کدهای یک برنامه نویس، سیستم های کامپیوتری در کارها به ما کمک می کنند و روز به روز به آسایش مان می افزایند.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ برنامه نویسی یکی از محبوب ترین رشته ها و مشاغل در قرن ۲۱ است. این حرفه نوظهور خیلی سریع جای خودش را در دنیای مشاغل باز کرد؛ به طوری که امروزه، برنامه نویسی جزو پردرآمدترین کارها به حساب می آید.قرن امروز، قرن کامپیوتر است.

انسان در قرن ۲۱ از کامپیوترها برای افزایش بهره وری و آسایش کمک گرفته است. به طوری که در سال های اخیر، بدون وجود کامپیوتر زندگی تقریبا غیرممکن است. بدیهی است که این وابستگی هر سال بیشتر می شود. در واقع به لطف کدهای یک برنامه نویس، سیستم های کامپیوتری در کارها به ما کمک می کنند و روز به روز به آسایشمان می افزایند.
در دنیای دیجیتال امروزی، برنامه نویسی از مسائل مهم روز به حساب می‌آید. با توجه به اینکه برنامه نویسان کامپیوتر برای همه چیز از طراحی وب گرفته تا ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل، ساخت بازی‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی و بسیاری از کاربردهای دیگر برای نوشتن کدهای خود به ابزاری برای آن احتیاج دارند.

در ادامه این گزارش با کاربردی ترین نرم افزارهای برنامه نویسی و کدنویسی آشنا می شوید.

Gedit-1

 یک نرم افزار ویرایشگر متن سبک وزن و در عین حال قدرتمند برای محیط دسکتاپ گنوم (GNOME) است. طبق پروژه گنوم این نرم افزار برنامه نویسی یک رابط کاربری گرافیکی تمیز و ساده برای ویرایش کدهای منبع و متنی ساختار یافته مانند زبان‌های نشانه‌گذاری (Markup Language) دارد. این ویراشگر متن به صورت رایگان ارائه شده است و در سیستم عامل‌های لینوکس، مک او اس و ویندوز کاربرد دارد.

در ادامه برخی از قابلیت‌های این زبان برنامه نویسی ارائه شده است:

1.    این ابزار برای زبان‌های برنامه نویسی گوناگون سینتکس‌ها را برجسته می‌کند.
2.    همچنین دارای ویژگی‌های غلط‌گیری املا (Spell Checking) و گزینه‌های اساسی دیگر مانند «Find» (پیدا کردن)، «Goto Line» (رفتن به خط کد مورد نظر) و «Replace» (جایگزینی) است.
3.    این نرم افزار برنامه نویسی می‌تواند روی کامپیوترهای شخصی معمولی و سطح پایین به سرعت اجرا شود زیرا حتی در خواندن گزارش‌های (Log | لاگ) بسیار بزرگ از حافظه و منابع CPU کمی استفاده می‌کند.

Eclipse-2

«Eclipse»یک محیط توسعه برنامه نویسی یکپارچه (IDE) است که از یک سیستم افزونه گسترش‌پذیر (Extensible Plug-In System) برای سفارشی‌‌سازی محیط برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. اگرچه این نرم افزار برنامه نویسی در درجه اول برای توسعه برنامه‌های جاوا استفاده می‌شود، اما از آن برای نوشتن برنامه‌ها به زبان‌های برنامه نویسی دیگر به وسیله نصب افزونه آن‌ها نیز استفاده شده است.
این نرم افزار برنامه نویسی از سیستم عامل‌های لینوکس، مک او اس و ویندوز پشتیبانی می‌کند و به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شود.

ابزار Eclipse قابلیت‌های بسیاری دارد که در ادامه ارائه شده‌اند:

1.    این نرم افزار برنامه نویسی یا همان ویرایشگر کد در هنگام کدنویسی خطاهای زمان کامپایل (Compile-Time) را بررسی می‌کند.
2.    نرم افزار Eclipse برای کمک به کاربران و برنامه نویسان پیشنهاداتی را در کدنویسی ارائه می‌دهد و همچنین دارای انجمن و گروه آنلاینی برای کمک به کاربران است.
3.    با استفاده از این قابلیت‌های نرم افزار Eclipse می‌توان سرعت کدنویسی خود را افزایش داد.
4.    این نرم افزار برنامه نویسی چندین فایل و پروژه را با کارایی بالا مدیریت و از فرمت‌های بسیار و گوناگون فایل‌ها پشتیبانی می‌کند.

3- ++Notepad

نرم افزار برنامه نویسی «++Notepad» چیزی بیش از یک ویرایشگر است، این ابزار جایگزین نرم افزار «Notepad» به حساب می‌آید که از بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. به دلیل این که این ابزار با کدهای ++C نوشته شده است از «Win32» و «STL» استفاده می‌کند و سرعت اجرای بالا برای برنامه‌ها در آن تضمین شده است. این نرم افزار به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شود و فقط از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند. ++Notepad یک ابزار جانبی عالی برای پروژه‌های کدنویسی است. با استفاده از ویژگی ویرایش چندین تبی که دارد می‌توان به طور همزمان روی چندین پروژه کار کرد. این ویرایشگر بررسی کدها را در سطوح مختلف پروژه‌های نرم افزاری از «HEX» گرفته تا «++C» ممکن می‌سازد. به طور خلاصه می‌توان گفت که ++Notepad به همان سادگی Microsoft Notepad است، اما در ++Notepad همه چیز بهتر انجام می‌شود و ویژگی‌های اضافی برای برطرف شدن همه نیازهای برنامه نویسان به آن اضافه شده است.

4- ویژوال استودیو

 مایکروسافت ویژوال استودیو ابزای بسیار قدرتمند برای ایجاد وب سایت‌ها، خدمات وب و برنامه‌های موبایل است. این ابزار بیشتر در کسب و کارهای کوچک و متوسط برای توسعه برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. ویژوال استودیو برای یک ماه رایگان است و پس از آن ماهی حدود ۴۵ دلار در ازای استفاده از آن دریافت می‌کند. همچنین این نرم افزار در سیستم عامل‌های ویندوز و مک او اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از قابلیت‌های مفید ابزار Visual Studio در ادامه شرح داده می‌شوند:‌‌

1.    این ویرایشگر کد دارای ویژگی «IntelliSense» است یعنی به صورت خودکار می‌تواند ادامه کدها را تکمیل کند.
2.    این ابزار کدها را می‌تواند بازسازی و اشکال زدایی کند و به عنوان یک اشکال زدا (دیباگر | Debugger) در سطح ماشین و سطح منبع کار می‌کند.
3.    پشتیبانی انجمن آنلاین این ابزار بسیار فوق العاده است.
4.    مایکروسافت همیشه این محصول را به روز نگه می‌دارد.

IntelliJ IDEA-5

 نرم افزاری است که به زبان برنامه نویسی جاوا (Java) نوشته شده و دارای صدها ویژگی برای آسان‌تر شدن برنامه نویسی است. نرم افزار IntelliJ IDEA به صورت رایگان ارائه شده است و پس از یک ماه با مبلغی نزدیک به ۵۰ دلار در ماه فروخته می‌شود. این ابزار از سیستم عامل‌های لینوکس، مک او اس و ویندوز پشتیبانی می‌کند. IntelliJ IDEA دارای ویژگی‌های تکمیل کد خودکار و هوشمند برای بسیاری از زبان‌ها، پشتیبانی از فریمورک میکروسرویس‌ها (Microservice) و ابزارهای توسعه دهنده داخلی از جمله کنترل نسخه و ترمینال است.

این نرم افزار بیشتر برای زبان‌های برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت (JavaScript) در بک‌اند و همچنین فرانت‌اند استفاده می‌شود و یکی از همه کاره‌ترین IDEهای موجود است. این ابزار برای توسعه دهندگانی که تجربه استفاده از سایر ابزارهای JetBrains را داشته‌اند بسیار مناسب به حساب می‌آید. اما امکان دارد رابط کاربری (UI) این نرم افزار برای برنامه نویسان تازه‌کار گیج‌کننده باشد زیرا گزینه‌ها و ویژگی‌های پیچیده بسیار زیادی در آن وجود دارند.

AWS Cloud9-6

 پلتفرم «AWS Cloud9» به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که با استفاده از مرورگر وب کدهای منبع را بنویسند، اجرا و اشکال زدایی کنند. این ابزار تا ۹۰ ساعت استفاده رایگان است و پس از آن حدود دو دلار برای هر ۹۰ ساعت باید پرداخت شود. همچنین این ابزار یک پلتفرم آنلاین است که نوع سیستم عامل برای آن اهمیتی ندارد.

در ادامه به ارائه برخی از قابلیت‌های این پلتفرم کدنویسی پرداخته شده است:

1.    با استفاده از این پلتفرم برای شروع پروژه‌های جدید نیازی به نصب فایل‌ها یا پیکربندی ماشین توسعه نیست.
2.    پلتفرم برنامه نویسی AWS Cloud9 دارای همه ابزارهای مورد نیاز برای زبان‌های برنامه نویسی محبوب است.
3.    پلتفرم AWS Cloud9 به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که منابع را تعریف و اشکال زدایی کنند. همچنین، بین اجرای از راه دور و محلی برنامه‌های بدون سرور جابه‌جا شوند.
4.    می‌توان به وسیله این پلتفرم پروژه‌ها را به اشتراک گذاشت و کدهای تیم برنامه نویسی را در زمان واقعی (Real Time) پیگیری کرد.
5.    این ویرایشگر دارای امکانات کاملی مانند ترمینال داخلی، ویرایشگر تصویر، ویرایش مشترک با بقیه اعضای تیم و ویژگی چت کردن است تا بتوان بدون نیاز به ترک کردن IDE با تیم برنامه نویسی خود ارتباط برقرار کرد.

Xcode-7

دارای مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه نرم افزار است که شامل بیشتر اسناد توسعه‌ دهنده شرکت اپل و سازنده رابط داخلی آن می‌شوند. این ابزارها برای توسعه نرم افزارهای IOS ،IPadOS ،MacOS WatchOS و TvOS استفاده شده‌اند. به طور کلی این نرم افزار فقط از سیستم عامل مک او اس پشتیبانی می‌کند و به صورت رایگان ارائه شده است.

در ادامه برخی از قابلیت‌های مهم این نرم افزار برنامه نویسی ارائه می‌شود:

1.    استفاده از Xcode و زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift)، برنامه نویسی را به تجربه‌ای زنده و  لذت‌بخش تبدیل می‌کند.
2.    یکی از بهترین قابلیت‌های این ابزار ویژگی کشیدن و انداختن (Drag and Drop) عناصر در آن است که باعث می‌شود طراحی خوبی به وجود بیاید.
3.    ابزار «Interface Builder» در این نرم افزار به صورت زنده تغییراتی را نشان می‌دهد که روی کدها اعمال می‌شوند.
4.    افزونه‌ها در Xcode مهم نیستند و با به روز نگه داشتن این IDE می‌توان به همه قابلیت‌های آن دسترسی پیدا کرد.

Emacs-8 

Emacsیک ویرایشگر متن با قابلیت سفارشی‌سازی شده و توسعه مناسب است که تقریباً همه نیازهای کاربران و توسعه دهندگان را برطرف می‌کند. این ابزار دارای بیشتر از ده هزار دستور داخلی است که برای خودکار سازی وظایف می‌توانند با ماکروها ترکیب شوند. این نرم افزار به صورت رایگان در دسترس برنامه نویسان قرار می‌گیرد و از سیستم عامل‌های لینوکس، مک او اس و ویندوز پشتیبانی می‌کند.

در ادامه برخی از قابلیت‌های نرم افزار Emacs مشاهده می‌شوند:

1.   این نرم افزار از یونیکدها (Unicode) برای تقریباً همه اسکریپ نویسی‌ها به طور کامل پشتیبانی می‌کند.
2.    همچنین عملکردی فراتر از یک ویرایشگر متن از جمله خواندن اخبار، ایمیل‌ها و تقویم‌ها، رابط اشکال زدایی مناسب و برنامه‌ریز پروژه دارد.
3.    این ابزار با افزونه‌های زبان برنامه نویسی لیسپ (Lisp) قابل توسعه است، بنابراین با استفاده از نصب افزونه‌ها می‌توان از همه مزایای جدید IDEهای مدرن مانند برجسته‌سازی سینتکس‌ها، تکمیل خودکار کدها، بررسی استاتیک کدها و سایر موارد بهره‌مند شد.

گزارش از شکوفه راشدی

https://stnews.ir/short/NK2EV
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت