علمی، پژوهشی و فناوری

مغز ما چگونه موسیقی را پیش‌بینی می‌کند؟

پژوهش جدید محققان علوم اعصاب به سازوکاری پی‌برده است که طی آن مغز ما توالی‌های موسیقی را تشخیص داده و پیش‌بینی می‌کند. این یافته می‌تواند به توسعه ابزارهایی برای تشخیص آلزایمر کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : پژوهش جدیدی نشان می‌دهد مغز ما چگونه توالی‌های موسیقی را تشخیص داده و پیش‌بینی می‌کند و بخش‌هایی از مغز را که مربوط به صدا، حافظه و احساسات هستند، فعال می‌کند. این یافته می‌تواند به توسعه ابزارهایی برای تشخیص زوال عقل و دمانس کمک کند.

این مطالعه امواج مغزی ۸۳ شرکت‌کننده را اندازه‌گیری کرد و نشان داد که فرآیندهای عصبی پیچیده‌ای در درک موسیقی نقش دارند. تحقیقات آتی چگونگی تغییر این مکانیسم‌ها با افزایش سن و اختلالات شناختی را بررسی خواهد کرد.

جزئیات بیشتر تحقیق

آیا تا به حال با شنیدن بخشی کوتاه از یک آهنگ، به طور لحظه ای فهمیده اید که چه چیزی در ادامه می آید؟ یا بعد از چند نت، ریتم بخش همخوان را تشخیص داده اید؟

تحقیقات جدیدی که توسط مرکز موسیقی مغز در دانشگاه آرهوس دانمارک و دانشگاه آکسفورد انجام شده است، نشان می دهد که مغز ما هنگام تشخیص و پیش بینی توالی های موسیقی چه عملکردی دارد.

وقتی رادیو را روشن می کنیم و آهنگ مورد علاقه‌مان شروع به پخش می شود، مغز ما با الگوی پیچیده‌ای واکنش نشان می‌دهد، به گونه‌ای که بخش هایی از آن که مسئول پردازش صدا، احساسات و حافظه هستند، فعال می‌شوند.

در یک حلقه پیش خوراک و بازخورد، قشر شنوایی ما ابتدا به صداها پاسخ می دهد و اطلاعات را به سایر مناطق مغز مانند هیپوکامپ که درگیر حافظه است و قشر کمربندی که به توجه و پردازش احساسات کمک می کند، ارسال می کند.

این فرآیند به ما کمک می کند تا آهنگ ها را به سرعت تشخیص دهیم و پیش بینی کنیم که چه چیزی در ادامه می آید و باعث می شود گوش دادن به موسیقی به یک تجربه لذت بخش و آشنا تبدیل شود.

به گفته‌ یکی از محققان برجسته‌ این مطالعه، پروفسور لئوناردو بونتی از مرکز موسیقی مغز در دانشگاه آرهوس، دانستن اینکه مغز ما چگونه به موسیقی واکنش نشان می‌دهد، می‌تواند نقش محوری در درک عملکردهای شناختی ما داشته باشد:«تحقیقات ما بینش های دقیقی در مورد توانایی مغز برای پردازش و پیش بینی موسیقی ارائه می دهد و به درک گسترده تر ما از عملکردهای شناختی کمک می کند. این می تواند برای مطالعه سلامت مغز مفید باشد، زیرا مسیرهای بالقوه ای را برای بررسی چگونگی تأثیرگذاری پیری و بیماری هایی مانند زوال عقل بر پردازش شناختی در طول زمان ارائه می دهد.»

او می‌افزاید: «در نهایت، این یافته‌ها می‌توانند به توسعه ابزارهای غربالگری برای تشخیص خطر ابتلای افراد به زوال عقل، تنها با استفاده از فعالیت مغزی آن‌ها هنگام گوش دادن و تشخیص موسیقی، کمک کنند.»

در این مطالعه، محققان با اندازه‌گیری امواج مغزی ۸۳ نفر هنگام گوش دادن به موسیقی، فعالیت مغز آن‌ها را بررسی کردند و به گفته‌ی لئوناردو بونتی، این تحقیقات با مطالعات تکمیلی ادامه خواهد یافت.

«تحقیقات آتی می‌توانند چگونگی تغییر این مکانیسم‌های مغزی با افزایش سن یا در افراد مبتلا به اختلالات شناختی را بررسی کنند. درک دقیق‌تر این فرآیندها می‌تواند به مداخلات جدیدی برای بهبود عملکرد شناختی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات عصبی منجر شود.»

 

 

https://stnews.ir/short/VbPpL
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت