علمی، پژوهشی و فناوری

فناوری جدید اینتل؛

نام نسل آینده پردازنده‌های دسکتاپ اینتل مشخص شد

اینتل نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ خود را با نام Nova Lake روانه‌ی بازار خواهد کرد. پردازنده‌های Panther Lake، تنها برای دستگاه‌های موبایل استفاده خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : شایعه‌ای جدید حاکی از آن است که پردازنده‌های Nova Lake اینتل، جانشین پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake خواهند بود؛ در‌حالی‌که Panther Lake فقط برای موبایل خواهد بود.

قبلاً اینتل یک خط تولید داشت که در همه‌ی بخش‌ها استفاده می‌شد؛ اما این روند با پردازنده‌های Tiger Lake که برای پلتفرم‌های موبایل طراحی شده بودند و Rocket Lake که تغییر معماری کوچکی برای دسکتاپ‌ها بود، تغییر کرد.

راه اندازی پردازنده های Core Ultra جدید

Wccftech می‌نویسد که اوضاع با پردازنده‌های Alder Lake و Raptor Lake ساده‌تر شد؛ اما این روند نیز با اضافه‌شدن Meteor Lake پیچیده شد. اکنون، میتیور لیک به‌عنوان جدیدترین پردازنده‌ی نسخه‌ی موبایل شناخته می‌شود که بخش ۱۵ تا ۴۵ واتی را پوشش می‌دهد. بااین‌حال، رپتور لیک همچنان به‌عنوان بهترین محصول برای لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای و کامپیوترهای شخصی دسکتاپ اصلی عمل می‌کند.

ماه آینده، اینتل نسل بعدی پردازنده‌های Lunar Lake خود را عرضه خواهد کرد که به‌طور اختصاصی برای بخش کامپیوترهای شخصی باریک و سبک هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. این در حالی است که پردازنده‌های Arrow Lake به‌عنوان پیشران اصلی اکثر کامپیوترهای شخصی دسکتاپ و لپ‌تاپ ایفای نقش خواهند کرد.

اگرچه نسل بعدی پردازنده‌های Arrow Lake در حال توسعه بوده و عرضه‌ی آن برای نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است، به‌نظر می‌رسد کاربران کامپیوترهای شخصی رومیزی باید برای مشاهده‌ی نسل بعدی پردازنده‌های این خانواده بیشتر انتظار بکشند.

طبق جدیدترین شایعات‌، اینتل پردازنده‌های Panther Lake را برای پلتفرم دسکتاپ عرضه نخواهد کرد. در‌عوض، این تراشه‌ها بر بخش موبایل تمرکز خواهند داشت؛ اما درمقایسه‌با Lunar Lake در طیف وسیع‌تری از محصولات استفاده خواهند شد.

برای دسکتاپ‌ها، اینتل به‌روزرسانی بعدی را در قالب Nova Lake منتشر خواهد کرد که نشان می‌دهد احتمالاً جانشین Arrow Lake را در سال ۲۰۲۶ شاهد خواهیم بود. اکنون احتمال زیادی وجود دارد که اینتل بتواند در آینده پردازنده‌های Arrow Lake را به‌عنوان محصولی میان‌رده بین تراشه‌های فعلی و نسل بعدی به‌روزرسانی کند؛ اما هنوز هیچ‌چیزی در این زمینه تأیید نشده است.

Panther Lake برای دستگاه‌های موبایل

در‌حالی‌که جزئیات زیادی از پردازنده‌های Panther Lake مانند استفاده از هسته‌های P جدید Cougar Cove و هسته‌های E به‌روزشده و ادغام GPUهای Celestial Xe3 مشخص شده است، اطلاعات محدودی درباره‌ی پردازنده‌های Nova Lake وجود دارد؛ زیرا تیم آبی این محصول را هنوز رسماً تأیید نکرده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که اینتل در حال ارزیابی گره نانومتری TSMC و فناوری پردازش 14A خود برای تولید پردازنده‌های Nova Lake است. این تراشه‌های جدید احتمالاً از معماری Xe4 آینده‌ی اینتل با نام رمز Druid استفاده خواهند کرد.

اینتل با پردازنده‌های Arrow Lake خود، سوکت و پلتفرم جدیدی به نام سری ۸۰۰ و LGA 1851 معرفی خواهد کرد؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت که پردازنده‌های Nova Lake نیز با این سوکت سازگار باشند؛ زیرا اینتل سه نسل پشتیبانی از سوکت LGA 1700 را ارائه کرده است و برنامه‌ای برای یک نسل دیگر به نام Bartlett Lake در سال ۲۰۲۵ دارد.

بااین‌حال، اگر تغییراتی لازم باشد، ممکن است دوباره شاهد تغییر نوع سوکت باشیم. در همین حال، AMD، رقیب اینتل، قبلاً برنامه‌ی پشتیبانی تا سال ۲۰۲۷ و بعد‌از‌آن را برای سوکت AM5 خود اعلام کرده است.
Intel CPU Family     Processor Process     Processor Architecture     Graphics Architecture     Processors Cores/Threads (Max)     Platform     Memory Support     PCIe Support     Launch
Alder Lake (12th Gen)     Intel 7     Golden Cove (P-Core)
Gracemont (E-Core)     HD 700 Series     16/24     LGA 1700/1800     DDR5 / DDR4     PCIe Gen 5.0     2021
Raptor Lake (13th Gen)     Intel 7     Raptor Cove (P-Core)
Gracemont (E-Core)     HD 700 Series     24/32     LGA 1700/1800     DDR5 / DDR4     PCIe Gen 5.0     2022
Raptor Lake Refresh (TBA)     Intel 7     Raptor Cove (P-Core)
Gracemont (E-Core)     HD 700 Series     24/32     LGA 1700/1800     DDR5 / DDR4     PCIe Gen 5.0     2023
Arrow Lake     TSMC N3B?     Lion Cove (P-Core)
Skymont (E-Core)     Xe1 (Alchemist)     24/24     LGA 1851     DDR5     PCIe Gen 5.0     2024
Arrow Lake Refresh (TBA)     TSMC N3B?     Lion Cove (P-Core)
Skymont (E-Core)     Xe1 (Alchemist)     TBD     LGA 1851     DDR5     PCIe Gen 5.0     2025
Nova Lake (TBA)     TBA     TBD     TBA     TBA     TBA     DDR5?     PCIe Gen 6.0?     2026

https://stnews.ir/short/eGK53
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: