واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان ,همایش‌ها و جشنواره‌ها ,علمی، پژوهشی و فناوری

نخبگان پای کار آبادیران؛ علم و فناوری برای خدمت به محرومان به میدان آمد

آخرین قرار بازدید رئیس‌جمهور شهید از جایی بود که متعلق به نخبگان است و تبلور همزمان پیشرفت و عدالت را نشان می‌دهد. آنجا که ایده و نوآوری نخبگان به خدمت حل مسائل مردم درمی‌آید، آبادانی هم متولد می‌شود.

به گزارش «خبرگزاری علم و فناوری»؛ دومین رویداد عرضه محصولات و فناوری‌های دانش‌بنیان محرومیت‌زدا، نمایشگاهی است از سوق دادن جریان نوآوری به سمت نیازها و مسأله‌ها. در رویداد «آبادیران» که نخبگان را پای کار مشکلات شهرستان‌ها و روستاهای کشور آورده گشتی زدیم تا ببینیم چه اتفاقاتی در این رویداد منتظر دیدگان شماست.

آخرین قرارِ بازدید شهید رئیسی، از آبادیران بود

صبح سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه، با تأخیری بیش از حد معمول، زنگ شروع نمایشگاه آبادیران به صدا درآمد. مراسم افتتاحیه مزین بود به تصویر رئیس جمهور شهید. دستیار مردمی‌سازی ریاست جمهوری، سید احمد عبودتیان اعلام کرد که طبق آخرین هماهنگی‌ها قرار بود شهید رئیسی از این نمایشگاه بازدید کند. نمایشگاهی که در آن، ۴۵ نهاد و دستگاه دولتی، از کمیته امداد گرفته تا وزارت نیرو، در مصلی تهران گرد هم آمده‌اند تا نیازهای فناورانه خود را از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها تأمین کنند.

مسأله‌هایی از هر جنس، نخبگانی از هر جا

در آن طرف، ۳۰۰ شرکت و استارت‌آپ دانش‌بنیان هستند که هر یک مسأله‌ای را هدف گرفته‌اند تا حل کنند. در بین غرفه‌ها که گذر می‌کنی، می‌توانی سبد مختلفی از کالاها و خدمات دانش‌بنیان ببینی. محصول برخی از آن‌ها، از جنس تجهیزات و دستگاه‌هایی است که نخبگان با هدف اسجاد اشتغال کوچک‌مقیاس در روستاها ساخته‌اند. برخی نیز روی بذرها و گیاهان اصلاح‌شده یا محصولاتی تمرکز کرده‌اند که در کشاورزی و دام‌پروری مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنانچه در برخی از غرفه‌ها هم می‌شود دید، همه شرکت‌ها لزوما فناورانه نیستند. غرفه‌هایی هم وجود دارند که صنایع دستی و سازه‌های زیبایشان را نیز برای نمایش گذاشته‌اند. 

برخی از آنان نیز نرم‌افزاری هستند و محور فعالیت آن‌ها آموزش مهارت‌های مختلف مثل برنامه‌نویسی به کودکان است. این راهکارها برای کودکانی که احتمالا دسترسی به کلاس‌های آموزشی ندارند می‌تواند مفید واقع شود.

شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی هم بودند که نوآوری آن‌ها نه در تجهیز و نرم‌افزار، بلکه در ایده بکر آن‌ها بود. برای مثال، یکی از غرفه‌ها که مربوط به یک شرکت دانش‌بنیان است، ایده جذابی دارد. این دانش‌بنیان اصفهانی در واقع یک شتاب‌دهنده است که با حضور در روستاها و مناطقی که از امکانات کمتری برخوردار هستند به شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در آن مناطق کمک می‌کند.

برگزاری آموزش‌ها و دوره‌های توانمندسازی یا هر آنچه برای شروع یک کسب‌وکار یا به ثمر رسیدن یک ایده نیاز است ممکن است هر جایی پیدا نشود. چیزی که ماهیت وجودی شرکت به ما گوشزد می‌کند این است که باید دیدگاه عمیقی درمورد مسأله‌ها داشته باشیم و آن‌ها را لزوما از جنس تجهیزات و دستگاه نبینیم.

یک مسأله در اولین سطح خود ممکن است نیاز فناورانه و فیزیکی باشد. مثلا مناطق جنوب کشور که به منابع آب شیرین دسترسی کمتری دارند، نیاز به فناوری‌های به‌روز برای تأمین آب دارند. اتفاقا در همین افتتاحیه این نمایشگاه از یک فناوری جدید تصفیه و شیرین‌سازی آب رونمایی شد؛ البته نه از آن رونمایی‌های نمایشی که بعدا معلوم نیست کجا رفته و در کجا مانده است، بلکه فناوری در محل نصب شده بود و رونمایی آن، همزمان با افتتاح بهره‌برداری از آن بود.

جوانان نخبه دانشگاه صنعتی شریف، دستگاه تصفیه و شیرین‌سازی آب به یک روش فناورانه و نوین را ساخته بودند که در حاشیه بندرعباس راه‌اندازی شده بود و دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از آن به صورت برخط رونمایی کرد.

گاهی هم، همانطور که در مورد آن دانش‌بنیان اصفهانی گفته شد، مسئله‌ها فناورانه نیستند و مربوط به توزیع نامتناسب امکانات در کشور هستند؛ که البته این موضوع، تلنگری به مسئولان، چه آن‌ها که هستند و چه آن‌ها که ۸ تیر می‌آیند هم هست. ایشان اگر قرار است پیشرفتی رقم بزنند، باید کاری کنند که ثمره آن به همه ایران برسد. اشراف مسئولان به مسئله‌ها و سپردن آن به نخبگان تنها راه نجات کشور از مصائب است و این باید به یکی از انتظارات اصلی ما از منتخب ۸ تیر هم باشد.

چشم جوانان نخبه ما به مسئولان این است که دست آن‌ها گرفته شود و نیازهای خرد و کلان کشور به آن‌ها سپرده شود. اگر دست آن‌ها گرفته شود، قطعا یک معامله دو سر برد است. از یک طرف مسائل مردم حل می‌شود و از طرف، نخبگان احساس تأثیرگذاری و انگیزه کار دارند و دیگر مهاجرت به تنها راه پیش رویشان تبدیل نمی‌شود. 

آنجایی‌که ایده و نوآوری به خدمت حل مسائل مردم درمی‌آید آبادانی هم متولد می‌شود.گذشته از این‌ها، مسئله‌محوری بایستی به دیدگاه اصلی ما در تولید علم و ثروت هم معطوف باشد. این حجم از مقاله‌های تولیدی در دانشگاه‌ها که با فشار به دانشجوها و با هزار زحمت تولید می‌شوند، اگر موضوعاتشان به نیازها و مسئله‌های ما مربوط نباشند، تنها جور بی‌فایده است.

نمایشگاه آبادیران نمادی از تلاش‌های نخبگان و فناوران دانش‌بنیان برای حل نیازهای کشور است. هر کدام از این فناوری‌ها با پژوهش‌هایی شروع شده‌اند که هدف آن‌ها صرفا چاپ مقاله و افزایش رتبه علمی نبوده و به دنبال افزایش سطح دسترسی و رفاه مردم، به ویژه مردم روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته نیز بوده‌اند. این رویداد تا جمعه 25 خردادماه، در مصلی تهران پذیرای شما خواهد بود.

https://stnews.ir/short/NgEMe
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
دسته بندی ها
علم و فناوری
دانشگاه‌
رشد و نوآوری
مستندات علمی
همایش
دانش بنیان
سلامت