دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

همایش ملی «برنامه درسی و عدالت» در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» با عنوان 'برنامه درسی و عدالت' در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» با عنوان 'برنامه درسی و عدالت' با قرائت پیام رییس جمهور 21 آذرماه 1403 در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد.

در این مراسم دکتر سامان حسینخانی سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس تغییر پارادایم های فکری را بر حوزه آموزش نیز اثرگذار دانست و گفت: دانشگاه ها و مدارس کنونی محصول تفکر مبتنی بر انسان محوری است این تفکر منجر به گسترش دموکراسی،‌گسترش تحقیقات علمی و اقتصاد مشتری محور شد. امروزه صاحبنظران معتقدند دوران حاکمیت جریان اطلاعات و دیتا بر ما آغاز شده و این تغییر پارادایم فکری قطعا بر آموزش تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: آموزش می تواند در تمام دنیا تحول ایجاد کند و در دانشگاه ها ،آموزش، زیربنای پژوهش و فناوری است و اگر باعدالت نیز همراه باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت.

در ادامه دکتر سید ضیا هاشمی معاون علمی ، فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور در سخنانی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش به توجه و اهتمام ویژه دولت به دستاوردهای علمی این همایش و تسهیل گری در امر آموزش و پژوهش و مطالعه دانشجویان اشاره نمود.

دکتر هاشمی در ادامه پیام ویژه دکتر پزشکیان رییس جمهور را خطاب به بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» قرائت کرد.

در ادامه دکتر مرتضی کرمی رییس انجمن مطالعات برنامه درسی در سخنانی به معرفی کوتاهی از اهداف و برنامه های این انجمن پرداخت و مرجعیت علمی،‌ مسئولیت اجتماعی و کنشگری در اشتغال دانش آموختگان را از جمله اهداف راهبردی انجمن عنوان کرد.

ارسال ۲۰۵ مقاله به همایش ملی برنامه درسی و عدالت

دکتر جواد حاتمی دبیر علمی این همایش به عنوان سخنرانی بعدی این مراسم در سخنانی به تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش اشاره کرد و گفت: 205 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد، بیش از 70 مقاله مورد پذیرش قرار نگرفتند و 34 مقاله برای ارائه شفاهی پذیرش شد و مابقی به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت: امیدواریم در دوره های آتی این همایش، جایزه ملی عدالت آموزشی در کشور را ایجاد کنیم و از بنیادها و نهادهای فعال در حوزه عدالت آموزشی و کنشگران فعال این حوزه تجلیل نماییم. همچنین دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان دانشگاه مولود انقلاب ، قطب توسعه عدالت آموزشی در کشور معرفی شود.

در ادامه مراسم دکتر فرطوسی دبیرکل ملی یونسکو در ایران از برنامه درسی به عنوان یکی از اجزای کلیدی نظام های آموزشی یاد کرد که یونسکو به آن توجه ویژه ای دارد.

وی اظهار داشت: برنامه درسی باید بر اساس نیازهای اجتماعی، ‌فرهنگی و زیست محیطی هر کشور طراحی شود و از ویژگی های برنامه درسی ، ‌انعطاف پذیری آن است تا بتواند به نیازهای خاص جوامع محلی پاسخ فراخوری بدهد.

دبیرکل ملی یونسکو در ایران تصریح کرد: توجه به فرهنگ و زبان بومی در برنامه درسی و فراگیر بودن و دسترسی همه افراد به آموزش از جمله موضوعاتی است که یونسکو بر آن تاکید دارد و برنامه درسی باید به گونه ای طراحی شود که نیازهای همه کودکان را مدنظر قرار دهد و آموزش مادام العمر را برای آنان تضمین نماید .

وی بر اهمیت نوآوری در روش های تدریس و استفاده از فناوری های نوین برای تقویت یادگیری تاکید کرد.

بهبود کیفیت آموزشی نیازمند توسعه حرفه ای مستمر معلمان است

دکتر فرطوسی اذعان داشت: برنامه درسی باید شامل معیارهایی برای ارزیابی کیفیت آموزش باشد و بهبود کیفیت آموزشی نیازمند توسعه حرفه ای مستمر معلمان است و یونسکو بر لزوم آموزش معلمان و ارائه فرصت های یادگیری مداوم تاکید بسیار دارد.

وی بر اهمیت توجه به کارآفرینی برای بسط عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: برنامه درسی باید مهارت های کارآفرینی را در دانش آموزان تقویت کند تا خودشان بتوانند فرصت های شغلی ایجاد نمایند و تقویت نوآوری وخلاقیت منجر به ایجاد نسل جدیدی از کارآفرینان خواهد شد.

فرطوسی بر لزوم توجه یونسکو به موضوعات محیط زیستی و توسعه پایدار در برنامه درسی ، ‌توجه به تنوع فرهنگی در آموزش، ‌ارزیابی مستمر برنامه درسی و اصلاح آن تاکید کرد و گفت: برنامه درسی باید فرایندی پویا و چندجانبه باشد و با مشارکت ذینفعان آموزشی شامل معلمان، ‌دانش آموزان،‌ والدین و جامعه باید برنامه درسی متناسب با نیازهای واقعی جامعه تدوین شود .

محتوای آموزشی مطلوب برای همه دانش آموزان فراهم شود

دکتر لطیفی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به عنوان سخنران بعدی این همایش به دوگانه های چالش برانگیز عدالت و کیفیت در برنامه درسی اشاره کرد و گفت: عدالت در برنامه درسی یعنی برنامه درسی و مواد آموزشی به گونه ای باشد که زمینه دسترسی برابر همه دانش آموزان به محتوای آموزشی مطلوب را فراهم نماید.

لطیفی در ادامه به چالش های پیش رو در این خصوص از جمله برنامه درسی مبتنی بر رویکردهای فعال و متکی به معلم توانمند یا برنامه درسی خودخوان، ‌برنامه درسی با تجهیزات و امکانات مطلوب و به قدر کفایت و یا امکانات حداقلی و محتوای آموزشی ناظر بر کنکور را از جمله این چالش ها عنوان کرد.

وی بر لزوم عبور از عادت های ذهنی و ارتقای افکار عمومی از ابعاد فروگذار شده عدالت و کیفیت آموزشی تاکید کرد.

عدالت آموزشی فراهم بودن دسترسی برابر به آموزش با کیفیت 

دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش در ادامه با بیان آماری از دانش اموزان مقطع ابتدایی در کشور گفت: حدود 9 میلیون و220 هزار دانش آموز ابتدایی در کشور است که حدود 600 هزار نفر آنان از اتباع هستند و حدود 26 درصد از آنان را دانش آموزان روستایی تشکیل می دهند. 387 هزار کلاس درس در دوره ابتدای در کشور وجود دارد و 360 هزار نفر نیروی انسانی در دوره ابتدایی مشغول تدریس و خدمت هستند.

وی به مفهوم ابعاد و چالش های ارتباط مفهومی عدالت آموزشی و عدالت برنامه درسی پرداخت و تصریح کرد: عدالت آموزشی یعنی فراهم بودن دسترسی برابر به آموزش با کیفیت برای همه اما عدالت برنامه درسی به طراحی و اجرای برنامه درسی اشاره دارد که نیازهای متنوع یادگیرندگان را در نظر می گیرد.

وی در ادامه به تشریح عدالت در برنامه درسی و دیدگاه فراگیر در این خصوص پرداخت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: ساختار خانواده دانش آموزان، مهاجر بودن آنان ، قومیت، نژاد ، مذهب ، زبان و منطقه جغرافیایی آنان می تواند در شرایط یادگیری دانش آموزان تفاوت ایجاد کند.

وی یادآور شد: برنامه درسی می تواند در جهت پر کردن شکاف های ایجاد شده ناشی از برخی از سیاست های موجود نقش موثری ایفا نماید.

دکتر حکیم زاده در پایان بر لزوم توجه به سه اصل مهم در رویکرد فراگیر در طراحی برنامه درسی شامل چرایی یادگیری(‌انگیزش) ،‌چیستی یادگیری( محتوا) و چگونگی یادگیری ( تعیین اهداف، ‌استراتژی ها و مهارت ها ) تاکید کرد.

 

 

https://stnews.ir/short/Ng8Yg
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: