مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
بندر چابهار با ورود نخستین کشتی کانتینری مگاسایز ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به سوی تجاری شدن و توسعه زیرساختهای حمل و نقل دریایی گام برمیدارد. این تحولات نویدبخش آغاز فصلی جدید در تجارت بینالمللی ایران از طریق تنها بندر اقیانوسی کشور هستند.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : بندر چابهار به عنوان یک بندر راهبردی در سواحل مکران، در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد. با ورود نخستین کشتی کانتینری مگاسایز با ظرفیت بیش از ۲۰ هزار TEU (معادل هر کانتینر ۲۰ فوتی)، این بندر به کانونی برای تجارت بینالمللی و توسعه زیرساختهای حمل و نقل دریایی تبدیل میشود.
گروه کشتیرانی (ایریسل) اعلام کرده است که این کشتی به زودی در چابهار پهلو خواهد گرفت و با این اقدام، ظرفیت حمل و نقل کانتینری این بندر به سطح جدیدی ارتقا خواهد یافت.
در دو سال گذشته، ظرفیت بندر چابهار از ۶ هزار TEU به حدود ۹۰ هزار TEU افزایش یافته است. این رشد چشمگیر نشاندهنده عزم ملی برای توسعه زیرساختهای بندری و فراهم کردن شرایط لازم برای جذب کشتیهای بزرگ تجاری استبا تکمیل این زیرساختها، بندر چابهار به یک نقطه عطف در ترانزیت کالاها از چین، هند و امارات متحده عربی به سمت بازارهای منطقهای و جهانی تبدیل میشود.
کشتیهای کانتینری مگاسایز که به عنوان بزرگترین شناورهای تجاری جهان شناخته میشوند، با توانایی حمل بارهای سنگین و فراوان، میتوانند به طور قابل توجهی زمان و هزینههای حمل و نقل را کاهش دهند.
این ویژگیها موجب جلب توجه تجار و بازرگانان به چابهار خواهد شد و رقابت این بندر را با بندر شهید رجایی افزایش میدهد.
گروه کشتیرانی همچنین نرخ کرایه حمل کانتینرها را به گونهای تنظیم کرده که جذابیت حمل بار به مقصد چابهار افزایش یابد. این سیاستها به ویژه در چارچوب برنامههای پدافند غیرعامل، به دنبال جایگزینی چابهار به عنوان بندر مکمل شهید رجایی هستند.
این تحولات به وضوح نشاندهنده عزم ایران برای افزایش نقش خود در تجارت دریایی بینالمللی و تقویت زیرساختهای بندری است.
کارشناسان بر این باورند که ورود این کشتی به چابهار نه تنها نشاندهنده توان عملیاتی و توسعه زیرساختهای بندری کشور است، بلکه ظرفیت ایران را در تجارت جهانی نیز به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد.
با چنین پیشرفتهایی، چابهار به یک مرکز تجاری مهم در منطقه تبدیل خواهد شد و زمینههای اقتصادی و سرمایهگذاری در این منطقه را بیش از پیش تقویت میکند.
در نهایت، این تحولات در بندر چابهار میتواند به عنوان یک الگو برای سایر بنادر ایران مطرح شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک چابهار در همکاری با هند و چین از طریق کریدور ۶۰ میلیارد دلاری چین-پاکستان (CPEC)، انتظار میرود که این بندر به یک نقطه کلیدی در شبکه تجاری و ترانزیتی منطقه تبدیل شود و به رونق اقتصادی کشور کمک کند.اکنون ایران در مسیری قرار دارد که میتواند به یک بازیگر اصلی در عرصه تجارت بینالمللی تبدیل شود و بندر چابهار، به عنوان یکی از مهمترین بخشهای این استراتژی، نقش کلیدی خواهد داشت
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53