علمی، پژوهشی و فناوری

فعالیت 69 هزار دانش آموز در 9 پژوهش سرای البرز؛

پرورش نسل جدیدی از پژوهشگران و نوآوران در البرز

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان البرز از فعالیت ۶۹ هزار دانش‌آموز البرزی در ۹ پژوهش‌سرای این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان البرز، استان البرز به عنوان یکی از قطب‌های علمی و آموزشی کشور، همواره در زمینه پرورش نسل جدیدی از پژوهشگران و نوآوران پیشرو بوده است. پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در این استان، با فراهم آوردن محیطی مناسب برای کاوش و تحقیق، نقش مهمی در شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.

پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی مراکزی هستند که با هدف شناسایی، پرورش و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ پژوهش و نوآوری ایجاد شده‌اند. در این مراکز، دانش‌آموزان با محیطی علمی و پژوهشی آشنا می‌شوند و فرصت پیدا می‌کنند تا به صورت عملی در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی شرکت کنند.

به منظور اطلاع از فعالیت‌های پژوهش‌سراهای استان البرز، لیلا الماسی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان البرز در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری گفت:

با توجه به رسالت آموزش و پرورش در زمینه شناسایی و شکوفایی استعدادها و ارتقای شایستگی‌های دانش‌آموزان و ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت‌ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش‌آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آنان فراهم کند و نیز در راستای اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند راهبری کشور در امور نخبگان، مراکزی به نام پژوهش‌سرای دانش آموزی تأسیس شدند.

پژوهش‌سراها نسل‌های نخبه‌ای را برای آینده پرورش می‌دهند. برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی از جمله فعالیت‌های این مجموعه‌هاست که در آن‌ها دانش‌آموزان با روش‌های تحقیق، جمع‌آوری داده، تحلیل اطلاعات و ارائه نتایج آشنا شده و همچنین، دوره‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف علمی مانند زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و کامپیوتر برگزار می‌شود.

وی در ادامه گفت: در این پژوهش‌سراها دانش‌آموزان به صورت انفرادی یا گروهی به انجام پروژه‌های تحقیقاتی می‌پردازند. این پروژه‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف علمی، فنی، هنری و اجتماعی باشند. پژوهش‌سراها دانش‌آموزان را برای شرکت در مسابقات علمی مختلف مانند المپیادهای علمی، جشنواره‌های خوارزمی و مسابقات پژوهشی آماده می‌کنند.

پژوهش‌سراها با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی همکاری کرده تا دانش‌آموزان بتوانند از امکانات و تجهیزات این مراکز استفاده و با محققان و اساتید دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنند. برگزاری نمایشگاه‌های علمی از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات است که در آن‌ها دانش‌آموزان نتایج تحقیقات خود را به صورت پوستر، ماکت و نمونه‌های عملی ارائه می‌دهند.

همچنین معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان البرز در ادامه این گفت و گو افزود: دانش‌آموزان علاقه‌مند به یک زمینه خاص می‌توانند در انجمن‌های علمی مربوطه شرکت کنند و فعالیت‌های مشترکی را انجام دهند. مشاوره و راهنمایی دانش‌آموزان بخش دیگری از فعالیت پژوهش سراهاست. این مجموعه‌ها مشاورانی دارند که در انتخاب موضوع تحقیق، طراحی آزمایش‌ها و تحلیل داده‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

علاوه بر اینکه شرکت در جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سراها مسیر را برای حضور در آموزش عالی و دانشگاه فرهنگیان هموار می‌کند، برخی مزایای عمومی هم دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش توانایی‌های علمی و پژوهشی اشاره کرد. دانش‌آموزان با شرکت در فعالیت‌های پژوهش‌سرا، مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و کار گروهی خود را تقویت می‌کنند.

آشنایی با دنیای علم و فناوری از دیگر مزایای این امر است و دانش‌آموزان با جدیدترین دستاوردهای علمی و فناوری آشنا و به این حوزه علاقه‌مند می‌شوند. دانش‌آموزان با انجام پروژه‌های تحقیقاتی، تجربه عملی کسب می‌کنند و با ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی آشنا می‌شوند و با هم‌سالان و اساتید خود در زمینه‌های مختلف علمی ارتباط برقرار می‌کنند و از تجربیات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

شرکت در فعالیت‌های پژوهش‌سرا، دانش‌آموزان را برای ادامه تحصیل در رشته‌های علمی و فنی آماده می‌کند. پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی نقش مهمی در پرورش نسل آینده پژوهشگران و دانشمندان دارند. این مراکز با فراهم کردن محیطی مناسب برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا استعدادهای خود را شکوفا کنند و به آینده‌ای روشن‌تر دست یابند.

پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی بر پایه چند اصل اساسی فعالیت می‌کنند و هدف اصلی آن‌ها پرورش نسل جدیدی از پژوهشگران و نوآوران است. این مجموعه‌ها تلاش می‌کنند روحیه پرسش‌گری، کنجکاوی و علاقه به کشف ناشناخته‌ها را در دانش‌آموزان تقویت کنند. آن‌ها با ایجاد محیطی مناسب برای انجام تحقیقات، دانش‌آموزان را به سمت نوآوری و ارائه راه حل‌های خلاقانه سوق می‌دهند.

پژوهش‌سراها با ارائه فرصت‌های مختلف برای فعالیت‌های پژوهشی، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا استعدادهای نهفته خود را شناسایی کنند و آن‌ها را توسعه دهند. پژوهش‌سراها به عنوان مکمل مدارس، به دنبال ایجاد ارتباطی قوی با نظام آموزشی هستند. آن‌ها با ارائه برنامه‌های آموزشی مکمل و پروژه‌های تحقیقاتی، به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کمک می‌کنند.

پژوهش‌سراها با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، از امکانات و تخصص این مراکز برای تجهیز آزمایشگاه‌ها، ارائه مشاوره و هدایت دانش‌آموزان استفاده می‌کنند و با توجه به نیازها و ظرفیت‌های منطقه‌ای خود، به انتخاب موضوعات تحقیقاتی و طراحی برنامه‌های آموزشی می‌پردازند.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از جمله دیگر اصول پژوهش‌سراهاست. این مجموعه ها از فناوری‌های نوین مانند رایانه، اینترنت و نرم‌افزارهای تخصصی برای تسهیل در فعالیت‌های پژوهشی و ارتقای کیفیت آموزش استفاده می‌کنند. پژوهش‌سراها دانش‌آموزان را به عنوان پژوهشگران آینده پرورش می‌دهند و آن‌ها را برای ورود به دنیای علم و فناوری آماده می‌کنند.

در مجموع، اهداف پژوهش‌سراها را می توان در توسعه مهارت‌های علمی و پژوهشی دانش‌آموزان، ارتقای خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان، آماده‌سازی دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات علمی، تسهیل ارتباط دانش‌آموزان با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و کمک به حل مسائل محلی و منطقه‌ای خلاصه کرد. در استان البرز 69 هزار دانش آموز در 9 پژوهش‌سرای این استان فعالیت دارند.

استان البرز با چند طرح برگزیده و به عنوان قطب کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که رتبه اول را در بین قطب‌های کشوری کسب کرد و با حضور 16 نفر از دانش‌آموزان برگزیده استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، کرمان و فارس در نمایشگاه آثار برگزیده پنجمین دوره جشنواره علمی پژوهشی حضور دارد.

بزرگترین رویداد پژوهش‌سراها جشنواره علمی پژوهشی است که در سال تحصیلی 1404-1403 وارد ششمین دوره جشنواره علمی پژوهشی شدیم. 12 محور فعالیت پژوهش‌سراها عبارتند از: رباتیک و هوش مصنوعی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، نجوم، زیست فناوری، گیاهان دارویی، ادبیات و علوم انسانی، انرژی هسته‌ای یا انرژی‌های نوین، هوافضا و حمل و نقل پیشرفته نانو فناوری، کدنویسی و آزمایشگاه علوم تجربی. در مجموع پژوهش‌سراها با 91 گرایش و زیرمحور آماده خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان هستند.

432 نفر از اعضای پژوهش‌سراها رتبه استانی کسب کردند و 12 نفر هم به رتبه کشوری دست یافتند. بیشتر اعضای پژوهش‌سراها در مسابقات شرکت نمی‌کنند و بسیاری از افراد به منظور کسب مهارت استفاده از هوش مصنوعی، انجام آزمایش‌های زیست و شیمی و شرکت در سمینارهای مختلف ثبت‌نام می‌کنند.

لیلا الماسی در پایان گفت: بین اعضا، مخترع هم داریم و لازم است در همایش‌های مالکیت معنوی شرکت کنند. حدود هفت هزار نفر برای شرکت در جشنواره علمی و پژوهشی کد اخذ کرده‌اند که ثبت اثر کنند. 9 پژوهش‌سرا و 8 منطقه آموزشی در استان البرز وجود دارد که مناطق آموزشی شامل اشتهارد، طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد هرکدام یک پژوهش‌سرا و ناحیه یک کرج، دو پژوهش‌سرا و نواحی دو، سه و چهار هر کدام یک پژوهش‌سرا دارند.

 

انتهای پیام/

https://stnews.ir/short/Njx8w
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: