علمی، پژوهشی و فناوری

کامپیوتر و سخت افزار ،

کارت گرافیک RTX 5090 چندین ماه مانده به رونمایی، در کارخانه زوتاک تست شد

ویدیوی فاش‌شده از کارت گرافیک پرچمدار RTX 5090 انویدیا در کارخانه‌ی شرکت Zotac نشان می‌دهد این محصول در آستانه‌ی تولید انبوه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : ویدیوی منتشرشده در فضای مجازی، کارت گرافیک پرچم‌دار آینده‌ی انویدیا، یعنی GeForce RTX 5090 را درحال روشن‌شدن در یک کارخانه نشان می‌دهد.

در ویدیوی فاش‌شده از کارت گرافیک انویدیا مدل RTX 5090، تعدادی زیادی از سیستم‌های اشکال‌زدایی خط تولید در سمت‌ چپ تصویر دیده می‌شوند که یکی از آن‌ها به سیستم‌عامل ویندوز بوت شده است. ظاهراً کارکنان راضی به نظر می‌رسند، زیرا این اتفاق می‌تواند یکی از اولین بوت‌های موفق RTX 5090 باشد. بدین‌ترتیب می‌توان برداشت کرد که RTX 5090 با پشت‌سر گذاشتن مرحله‌ی تأیید، در آستانه‌ی ورود به مرحله‌ی تولید انبوه قرار دارد.

در شبکه‌های اجتماعی چین اطلاعات جالبی درباره‌ی محل کارخانه‌ای که گرافیک RTX 5090 در آن رؤیت شده، دردسترس قرار گرفته است.

در ویدیو Bilibili ادعا می‌شود که تحریم‌های آمریکا بر فروش RTX 5090 به چین تأثیر خواهد گذاشت. این ویدیو همچنین اشاره می‌کند صادرات گرافیک‌ با توان پردازشی بالاتر از RTX 4090D به چین ممنوع شده و ظاهراً Zotac برای به‌ حداقل‌رساندن ضررها، کارخانه‌ای در اندونزی تأسیس کرده است تا خطوط تأمین چین را همچنان برقرار نگه دارد.

براساس ویدیوی فاش‌شده از RTX 5090، ظاهراً کارت گرافیک مذکور از کانکتور برق تکی استفاده می‌کند که این موضوع شایعات مربوط به نیاز به دو کانکتور ۱۶ پین را رد می‌کند. راوی ویدیو گزارش می‌دهد خنک‌کننده‌ی کارت گرافیک مورد اشاره کمی بزرگ‌تر از RTX 4090 به‌نظر می‌رسد، اما تفاوت ابعاد چشمگیر نیست. احتمالاً این مدل از RTX 5090 به خانواده‌ی کارت‌های گرافیک گیمینگ Zotac تعلق دارد و از طراحی سه فن و احتمالاً ۳ یا ۴ اسلات بهره می‌برد.

باتوجه‌به شایعات اخیر، گفته می‌شود RTX 5090 از تراشه‌ی GB202 بهره خواهد گرفت که بیش از ۲۰،۰۰۰ هسته‌ی CUDA و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR7 دارد. انتظار می‌رود انویدیا در نمایشگاه CES 2025 از سری GeForce RTX 50 (بلک‌ول) رونمایی کند.

https://stnews.ir/short/N2olr
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: