علمی، پژوهشی و فناوری

کاروان ربات‌ها جراح شدند

برای نخستین بار یک کاروان رباتیک برای انجام میکرو جراحی کم تهاجمی اندوسکوپی به کار گرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این عملیات به وسیله ربات هایی با طول چند میلیمتر به نام «ترین بات» (TrainBot)انجام شد.

پژوهشگران موسسه تحقیقات سرطان آلمان(DKFZ) این ربات های کوچک را برای کاربردهای مختلف از جمله انتقال دارو و فرایندهای جراحی ابداع کرده اند.

مونکوانگ جئونگ مولف نخست پژوهش در این باره می گوید: پس از نتایج رضایتبخش آزمایش «ترین بات ها» روی یک عضو مدل، ما معتقدیم که می توان تیم هایی از ربات های مینیاتوری را برای انجام فعالیت های بیشتر در حوزه جراحی اندوسکوپی توسعه دهیم.

بیشتر این ربات های کوچک با محدودیت هایی روبرو هستند. به طور معمول ربات های مینیاتوری نمی توانند ابزارهای لازم برای جراحی های ظریف را حمل کنند. اما ربات های کوچک جدید قدرت هایشان را ترکیب می کنند تا فرایندهای چالش برانگیز بیشتری انجام دهند.

محققان در پژوهش پیش رو، از ۳ ربات نوآورانه «ترین بات» برای شبیه سازی یک فرایند جراحی مجرای صفراوی استفاده کردند. مجرای صفراوی لوله ای است که صفرا را از کبد به روده کوچک منتقل می کند. صفرا نیز در حقیقت مایعی است که توسط کبد تولید می شود و به از بین بردن چربی کمک می کند.

در فرایند اندوسکوپی یک اندوسکوپ انعطاف پذیر درون دهان فرد قرار می گیرد. این ابزار به سیستم گوارشی وی وارد می شود ازمعده گذشته و وارد روده کوچک می شود. اگر ابزار به درستی هدایت نشود، ممکن است برای بیمار احساس ناراحتی ایجاد کند.

در همین راستا از کاروان ربات ها استفاده می شود. کارآمدی این کاروان با آزمایش روی اعضای بدن خوک نمایش داده شد. محققان از کاروان رباتیک برای هدایت یک ابزار آندوسکوپی با یک الکترود سیمی برای انجام فرسایش الکتریکی بافت در مجرای صفراوی استفاده کردند.

ولتاژ الکترود هنگامیکه به مقصد رسید، تنظیم شد و به تدریج انسداد بافت را از طریق فرآیندی به نام الکتروکوتریزاسیون از بین برد.

جالب آنکه یک واحد «ترین بات» توانست سیم الکترود ۲۵ سانتیمتری با سه برابر وزن و نیم برابر حجم خود را به کار گیرد.«ترین بات» به طور دقیق برای ناوبری در ساختارهای بیولوژیکی بدن انسان طراحی شده اند.

https://stnews.ir/short/Vp3yP
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: