علمی، پژوهشی و فناوری

کاهش شدید اقبال پزشکان به جراحی مغز و اعصاب

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران از کاهش جدی علاقه پزشکان به رشته جراحی مغز و اعصاب خبر داد و هشدار داد که ادامه این روند می‌تواند به بحران جدی در تامین نیروهای تخصصی این رشته منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : سید ابراهیم کتابچی در افتتاحیه همایش بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب که در یزد در حال برگزاری است، با اشاره به کاهش قابل توجه علاقه پزشکان به این رشته در سال‌های اخیر، گفت: این مسئله موجب نگرانی جدی در آینده تخصصی کشور شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، جراحی مغز و اعصاب در ایران در بین 26 رشته تخصصی پزشکی به رتبه چهاردهم سقوط کرده است، در حالی که در کشورهای پیشرفته‌ای مانند چین، این رشته یکی از پرطرفدارترین تخصص‌های پزشکی است.

کتابچی به سه عامل اصلی عدم تمایل پزشکان به این رشته اشاره کرد و گفت: مشکلات مالی و کاهش تدریجی ارزش تعرفه‌ها، جرم‌انگاری خطاهای پزشکی، و افزایش بی‌رویه پذیرش دستیار تخصصی، عوامل این موضوع هستند.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران تأکید کرد: تعرفه‌های پایین برای اعمال سنگین جراحی مغز و اعصاب باعث کاهش انگیزه پزشکان برای ورود به این رشته شده است.

به گفته وی ، بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، تعداد جراحان مغز و اعصاب کشور تا سال 1405 به 1500 نفر خواهد رسید، اما برای رسیدن به این هدف باید سالانه 300 تا 350 جراح جدید جذب شوند.

کتابچی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعداد جراحان فعال در کشور حدود هزار نفر است و این تعداد به ازای هر 75 هزار نفر یک جراح محسوب می‌شود.

این همایش سه روزه با حضور 400 جراح مغز و اعصاب و متخصصان مرتبط در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در حال برگزاری است.

https://stnews.ir/short/NEb1p
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: