مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
فرمانده پلیس راهور استان مرکزی از کاهش ۱۰ درصدی تلفات تصادفات در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اعلام کرد که ۷۰ درصد قربانیان را عابران پیاده و موتورسواران تشکیل میدهند. همچنین، علیرغم افزایش شمار خودروها و گواهینامههای صادر شده، آمار مرگومیر ناشی از حوادث رانندگی در ده سال اخیر روند ثابتی داشته است.
به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از استان مرکزی؛ سرهنگ محمد پورشمس، فرمانده پلیس راهور استان مرکزی، در نشست خبری اعلام کرد که آمار تلفات تصادفات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۱۰ درصدی همراه بوده است.
وی با اشاره به آمار تصادفات ده سال اخیر استان مرکزی، اعلام کرد: در سال ۱۳۹۳، ۹۰ نفر، در سال ۱۳۹۴، ۱۰۲ نفر، در سال ۱۳۹۵، ۷۶ نفر، در سال ۱۳۹۶، ۷۶ نفر، در سال ۱۳۹۷، ۹۰ نفر، در سال ۱۳۹۸، ۸۵ نفر، در سال ۱۳۹۹، ۸۷ نفر، در سال ۱۴۰۰، ۹۷ نفر، در سال ۱۴۰۱، ۹۶ نفر و در سال ۱۴۰۲، ۱۰۵ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادهاند. در سال ۱۴۰۳ نیز این آمار به ۹۲ نفر رسیده که نشاندهنده کاهش ۱۰ درصدی فوتیهاست.
وی افزود: در ده سال گذشته، استان مرکزی ۱۰۷۷ کشته در تصادفات داشته و این آمار نشان میدهد که تغییر محسوسی در کاهش مرگومیر ناشی از تصادفات رخ نداده است. در حالی که سال گذشته ۱۷۵۵ خودرو و موتورسیکلت در استان مرکزی شمارهگذاری شده و حدود ۱۰ هزار وسیله نقلیه نو نیز در کارخانهها شمارهگذاری شدهاند، همچنین بیش از ۸ هزار گواهینامه صادر شده است.
پورشمس خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش تعداد خودروها و دارندگان گواهینامه، آمار تصادفات و مرگومیر ثابت مانده است. وی عوامل مؤثر در تصادفات را شامل نیروی انسانی، وضعیت خودروها، معابر و جادهها دانست و تأکید کرد که شهرداریها باید در هوشمندسازی ترافیک نقش فعالتری ایفا کنند.
۷۰ درصد فوتیها عابران پیاده و موتورسواران هستند
فرمانده پلیس راهور استان مرکزی اعلام کرد که ۷۰ درصد کشتهشدگان تصادفات را عابران پیاده و موتورسواران تشکیل میدهند. بیشترین گروه سنی قربانیان نیز بین ۶۰ تا ۷۱ سال هستند که ۲۰ درصد آمار را شامل میشوند و ۸۰ درصد کشتهشدگان مرد و مابقی زن هستند.
در مورد مجروحان تصادفات نیز وی گفت: سال گذشته بیش از ۵۳۰۰ مجروح در تصادفات درونشهری گزارش شده و ۹۶ نفر نیز جان باختهاند که نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهش ۱۰ درصدی داشته است. همچنین در دو ماه گذشته، کاهش ۳۸ درصدی فوتیها ثبت شده است.
برخورد با تخلفات رانندگی
در سال ۱۴۰۳، بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار مورد تخلف رانندگی درونشهری در استان مرکزی ثبت شده که از این تعداد، ۱۰۲ هزار مورد تخلف حادثهساز بوده است. این آمار نسبت به سال قبل افزایشی بوده و به ازای هر ۲۷۰۰ جریمه، یک انتقاد از سوی شهروندان دریافت شده است.
تمرکز تصادفات در اراک و ساوه
بیش از ۸۰ درصد تصادفات استان در شهرهای اراک و ساوه رخ میدهد. میانگین سرعت در اراک ۲۰ درصد و در ساوه ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است که این موضوع منجر به افزایش تلفات عابران پیاده و موتورسواران شده است.
طرحهای ویژه پلیس
پورشمس به اجرای طرحهای شبانه برای برخورد با مزاحمتهای ترافیکی اشاره کرد و گفت: امسال ۵۳ موتورسیکلت و ۱۷۸ خودرو به دلیل ایجاد مزاحمت توقیف شدهاند. همچنین استان مرکزی در صدور گواهینامه موتورسیکلت پیشرو بوده و از آذرماه ۱۴۰۲ تاکنون ۸۵۰۰ گواهینامه آسان صادر شده که ۹۸ درصد متقاضیان در آزمون پذیرفته شدهاند.
راهاندازی سامانه ۱۲۰
وی از راهاندازی سامانه تلفنی ۱۲۰ برای رسیدگی به امور ترافیکی و تصادفات خبر داد و گفت این سامانه به صورت ۲۴ ساعته فعال است.
مشکلات زیرساختی
فرمانده پلیس راهور استان مرکزی به نبود خطکشی مناسب در برخی معابر اشاره کرد و گفت: سرما مانع از انجام خطکشی باکیفیت شده است. کمربند شمالی و جنوبی اراک نیز فاقد خطکشی است و سرعت بالا در این محورها خطرآفرین است.
نیاز به خط ویژه حملونقل عمومی
وی بر ضرورت ایجاد خط ویژه حملونقل عمومی در اراک تأکید کرد و گفت: این امر میتواند به کاهش ترافیک کمک کند. همچنین شهرداریها باید در بهبود زیرساختهای ترافیکی همکاری بیشتری با پلیس داشته باشند.
مقایسه با سایر استانها و منابع
بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۱۴۰۲، استان مرکزی در میان استانهای با آمار متوسط تصادفات قرار دارد. به عنوان مثال، استانهای فارس و خراسان رضوی با بیش از ۱۵۰ کشته در سال، آمار بالاتری دارند، در حالی که استانهایی مانند یزد و سمنان کمتر از ۵۰ کشته در سال ثبت کردهاند (سازمان پزشکی قانونی، ۱۴۰۲). همچنین مطالعات پژوهشکده حملونقل نشان میدهد که استانهایی با جادههای پرتردد و سرعت بالا، آمار تصادفات مرگبار بیشتری دارند (پژوهشکده حملونقل،1403)
در مقایسه با کل کشور، استان مرکزی در زمینه کاهش تلفات تصادفات در سال اخیر عملکرد نسبتاً مثبتی داشته است.
خبرنگار: طاهره جوکار
انتهای پیام/
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53