علمی، پژوهشی و فناوری

کشف ساختارهای عجیب در جو فوقانی زمین

ناسا ساختارهای ایکس و سی شکل غیرمنتظره‌ای را در جو فوقانی زمین یافته که دانشمندان در تلاش برای توضیح علت آنها هستند.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : ماموریت GOLD ناسا ساختارهای غیرمنتظره‌ای به شکل X و C را در پلاسمای یونوسفر زمین پیدا کرد.
یک ماهواره ناسا ساختارهای غیرمنتظره ای به شکل X و C را در یونوسفر زمین، مشاهده کرده‌است.یونوسفر لایه ای در اتمسفر زمین است که به سیگنال‌های رادیویی اجازه می‌دهد در فواصل طولانی سفر کنند.

یونوسفر ناحیه ای یونیده از جو زمین است که به دلیل برخورد تابش خورشید به جو وجود دارد. چگالی آن در طول روز افزایش می یابد زیرا مولکول‌های آن با بار الکتریکی شارژ می‌شوند. نور خورشید باعث می‌شود الکترون‌ها از اتم‌ها و مولکول‌ها جدا شوند و پلاسمایی ایجاد کند که سیگنال‌های رادیویی را قادر می‌سازد در فواصل طولانی سفر کنند. سپس چگالی یونوسفر در شب کاهش می‌یابد.ماهواره GOLD یک ماهواره زمین ایستا است که از زمان پرتاب خود در اکتبر 2018 در حال اندازه گیری تراکم و دما در یونوسفر زمین بوده است.

GOLD اخیراً از مدار زمین ثابت خود در بالای نیمکره غربی در حال مطالعه دو چگال بوده است: تاج ذرات در یونوسفر، واقع در شمال و جنوب استوا.با فرا رسیدن شب، حباب هایی با چگالی کم در این تاج‌ها ظاهر می‌شوند که می توانند در سیگنال‌های رادیویی و GPS تداخل ایجاد کنند. با این حال، این فقط کاهش نور خورشید نیست که بر یونوسفر تأثیر می‌گذارد، لایه اتمسفر نیز به طوفان‌های خورشیدی و فوران‌های آتشفشانی عظیم حساس است، پس از آن تاج‌ها می‌توانند با هم ادغام شوند و شکل X را تشکیل دهند.

ماهواره GOLD علاوه بر X های عجیب و غریب، همچنین حباب های منحنی C شکل را در پلاسما دید که به طرز شگفت انگیزی نزدیک به هم هستند. دانشمندان فکر می‌کنند که آنها بر اساس جهت بادها شکل می‌گیرند، اما GOLD حباب‌های C شکل و C شکل معکوس را در فاصله 643 کیلومتری از هم تصویر کرد. به گفته محققان، تغییر شدید الگوهای باد در چنین فواصل کوتاه کاملاً غیرعادی است.
این اولین بار نیست که ناسا به دنبال درک بیشتر در مورد یونوسفر است. اخیراً، پروژه ای به نام آشفتگی های جوی در اطراف مسیر کسوف (APEP) بررسی کرد که چگونه افت نور خورشید و دما بر جو فوقانی زمین تأثیر می‌گذارد.

https://stnews.ir/short/eGkzG
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: