همایش‌ها و جشنواره‌ها ,دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

در همایش ملی گردشگری زاینده رود بیان شد؛

زاینده‌رود، مسئله‌اش فراتر از خاک اصفهان است

رئیس دانشگاه اصفهان با تاکید براینکه اگر گردشگری خارجی به اصفهان بیاید و ما همچنان در پی آن باشیم که از زبان او بشنویم «شما خوبید»، این بدان معناست که هنوز از درون، احساس کاستی داریم. تا زمانی‌که برای شناسایی مزایای خود، چشم به تأیید دیگران دوخته‌ایم، به آن سطح از بلوغ فرهنگی نرسیده‌ایم که تمدن‌ساز باشیم.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری اصفهان:  اولین همایش ملی گردشگری زاینده رود؛ همراه با برگزاری نشست‌ها، سخنرانی‌ها، ارائه مقالات و پژوهش‌های کاربردی، برگزاری نمایشگاه تصاویر گردشگری، رونمایی از نقشه گردشگری زاینده رود توسط سازمان نقشه برداری کشور، رونمایی از کتاب و مشارکت مراکز علمی و اجرایی حوزه گردشگری توسط دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی امروز 5 خردادماه تالار صائب،دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان افتتاح شد. 

رسول رکنی‌زاده، رئیس دانشگاه اصفهان در آیین افتتاحیه، گفت: زاینده‌رود، مسئله‌اش فراتر از خاک اصفهان است؛ مسئله‌ای‌ است تمدنی که سرنوشت سرزمینی بزرگ را در پرتو هستی یا فقدان آن، رقم می‌زند. آنچه می‌خواهم به آن بپردازم، نقش ارتباطات بین‌المللی و بین‌اقوام  در بستر گردشگری و تمدن است. 

وی ادامه داد: همه‌ شما با این آیه‌ شریفه از قرآن کریم آشنایید که می‌فرماید: «إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا»؛ یعنی شما را از مرد و زن آفریدیم و ملت‌ها و قبایلی قرار دادیم تا به شناخت یکدیگر برسید. این بدان معناست که انسان، در تبادلات میان ملت‌ها، فرصت می‌یابد ابعاد گوناگون حیات خود را بازشناسی کند. بدون چنین ارتباطاتی، انسان از بسیاری از قابلیت‌های درونی خویش بی‌خبر می‌ماند. گویی هر قوم و ملتی، آیینه‌ای است که در آن، جامعه‌ی دیگر، خود را بازمی‌بیند و وجود خویش را درمی‌یابد. این، نگاه پروردگار به حیات انسانی و توسعه‌ اجتماعی اوست معارفه و شناسایی، اما در دوران مدرن، وضعیتی نو پدید آمد. 

موضوعیت دادن به «دیگری» و پژوهش در باب «غیر»، به‌جای خودشناسی

رکنی‌زاده در ادامه این مطلب گفت: با ظهور انسان غربی، معنا و کارکرد مفاهیمی چون سیاست و حتی گردشگری، دگرگون شد. جوامع شرقی به موضوع پژوهش بدل شدند؛ چنان‌که گویی کوه و دشت و اقلیمند و نه انسان‌هایی با خرد و فرهنگ. موضوعیت دادن به «دیگری» و پژوهش در باب «غیر»، به‌جای خودشناسی، آغاز انحرافی بود که به تعارض میان تمدن‌ها انجامید و جنگ‌های بی‌شماری را در پی داشت. در این مسیر انسان شرقی، سوژه‌ تحقیق قرار گرفت؛ ابتدا برای شناخت، سپس برای تجارت و در نهایت برای سلطه. 

رئیس دانشگاه اصفهان؛ مواجهه‌ ما با گردشگر غربی را تبیین کرد

وی ادامه داد: مواجهه‌ ما با گردشگر غربی، به‌جای آن‌که معارفه‌ای برابر باشد، اغلب دفاعی بود؛ تلاشی برای اثبات وجود و در بسیاری موارد، ختم‌شده به خودتحقیری. کافی‌ است نگاهی بیفکنیم به سفرنامه‌ها؛ آن‌گاه درمی‌یابیم که این اسناد گرانبهای تاریخی، چگونه بازتاب‌دهنده‌ دو منظر متفاوت هستند.از یک‌سو، سفرنامه‌هایی‌ است که ایرانیانِ دوران مدرن، در مواجهه با مغرب‌زمین نگاشته‌اند؛ مملو از انتقاد از خویش، نظام اداری، فرهنگ اجتماعی و با شیدایی نسبت به مظاهر تمدن غرب و از سوی دیگر، سفرنامه‌های مستشرقانی‌ است که از ایران و مشرق‌زمین نوشتند؛ بسیاری از آن‌ها آکنده از نگاه تحقیرآمیز، با توصیف شرقی ایستا، رازآلود، نیازمند نجات و بیرون‌مانده از مسیر تاریخ.

رکنی‌زاده افزود: در این میان، روایت‌هایی رایج بود با این مضمون که باید به شرقیان آموزش داد، نیازهایشان را تعریف کرد و آن‌ها را به کار گرفت و این سرآغاز استعمار و تحقیر تاریخی ملل شرق شد. پس از انقلاب اسلامی، عصری نو آغاز شد؛ عصر خودآگاهی. جامعه‌ ما به ارزش‌های بنیادین فرهنگی خود پی‌برد، بنیه‌های فکری‌اش را بازشناخت و درک تازه‌ای از جایگاه تاریخی‌اش یافت.

نبایدچشم به تأیید دیگران داشته باشیم

 رئیس دانشگاه اصفهان اعلام کرد: امروز، ما در وضعیتی قرار داریم که می‌توانیم آماده‌ تبادلات فرهنگی، علمی و اقتصادی با دیگر جوامع باشیم؛ مشروط بر آن‌که تحول فکری و فرهنگی لازم را در درون خود محقق کنیم.

رئیس دانشگاه اصفهان با تاکید براینکه اگر گردشگری خارجی به اصفهان بیاید و ما همچنان در پی آن باشیم که از زبان او بشنویم «شما خوبید»، این بدان معناست که هنوز از درون، احساس کاستی داریم. تا زمانی‌که برای شناسایی مزایای خود، چشم به تأیید دیگران دوخته‌ایم، به آن سطح از بلوغ فرهنگی نرسیده‌ایم که تمدن‌ساز باشیم؛ اظهار کرد: دانشکده‌ جغرافیا، باید منشأ این تحول باشد؛ تحول در اندیشه.

وی ادامه داد: چرا که گردشگری، صرفاً جابه‌جایی مکانی نیست؛ بلکه فرصتی است برای معارفه‌ ملل، برای شناخت بنیادهای فکری و فرهنگی سرزمین‌هاست. اگر ما نتوانیم این بنیان‌ها را در خود بازشناسیم، بدان‌ها افتخار نکنیم و بر پایه‌شان تمدن نو بیافرینیم، بهره‌برداری از میراث دیگران نیز ابتر خواهد ماند.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: گردشگری، باید ما را به تعادل فرهنگی بازگرداند؛ توازنی میان دریافت و ارائه، میان خودآگاهی و ارتباط، میان گذشته و آینده. 

دکتر رکنی‌زاده خاطرنشان کرد: ایران و مردمانش، نه‌تنها چیزی کم ندارند، بلکه با تکیه بر پیشینه‌ عظیم خود، باید بتوانند چراغی بیفروزند برای افق‌های آینده. میراث فرهنگی، تنها برای تماشا نیست؛ باید آن را به معاصرت درآورد، از آن بهره برد و به افق‌هایی نو رهنمون شد.

 

زاینده‌رود، مسئله‌اش فراتر از خاک اصفهان است

زاینده‌رود؛ شریان تمدن، کانون توسعه گردشگری پایدار

دبیر علمی اولین همایش ملی گردشگری زاینده رود نیز اظهار کرد: حضور ما امروز در جمع صاحب‌نظران و علاقه‌مندان به حوزه‌ گردشگری باعث افتحار است. امروز شاهد برگزاری همایشی هستیم که حاصل ماه‌ها تلاش هم‌افزا، نگاه علمی و دغدغه‌مندی نسبت به توسعه‌ پایدار در یکی از حیاتی‌ترین و حساس‌ترین پهنه‌های طبیعی و فرهنگی ایران، یعنی حوزه زاینده‌رود است.

اسکندر صیدایی، با تاکید براینکه در جهان امروز، گردشگری نه تنها یک صنعت، بلکه روندی بین‌المللی و ابزاری راهبردی در تعاملات فرهنگی، توسعه‌ پایدار، حفظ میراث طبیعی و تاریخی و توانمندسازی جوامع محلی محسوب می‌شود؛ افزود: زاینده‌رود، این شریان تمدن‌ساز فلات مرکزی ایران، با برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر طبیعی، تاریخی، انسانی و اکولوژیکی، باید در کانون توجه پژوهشگران، مدیران و سیاست‌گذاران ملی و استانی قرار گیرد. 

دبیر علمی همایش گردشگری زاینده‌رود بیان کرد: دانشکده‌ جغرافیای دانشگاه اصفهان، با درک اهمیت گردشگری و ظرفیت‌های زاینده‌رود و با تعامل با دانشگاه‌ها و نهادهای ملی، با اخذ مجوز از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، فرایند برگزاری این همایش را آغاز کرد. 

وی بیان کرد: کمیته‌ علمی همایش با حضور اعضای هیئت علمی برجسته از دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های تهران، اصفهان، زاهدان، هنر اصفهان، مازندران، شهرکرد و دیگر مراکز علمی معتبر، شکل گرفت تا سطح علمی این رویداد را ارتقاء دهد. 

دبیر علمی همایش گردشگری زاینده‌رود گفت: فراخوان همایش به مراکز علمی معتبر کشور ارسال و در نتیجه، ۷۷ مقاله‌ علمی از سراسر ایران دریافت شد.

وی گفت:  با توجه به محدود بودن حوزه‌ همایش، این تعداد مقاله از سطح انتظار فراتر بود و نشان از کیفیت و غنای علمی پژوهش‌ها داشت.

دبیر علمی همایش گردشگری زاینده‌رود گفت:  از بین مقالات رسیده به دبرخانه این همایش، با توجه به سطح کیفی بالا و محدودیت زمانی همایش، ۱۲ مقاله برای ارائه‌ شفاهی انتخاب شد و سایر مقالات منتخب که دارای ارزش علمی فراوان‌اند، در مجلات علمی کشور منتشر خواهند شد، همچنین مجموعه‌ کامل مقالات در قالب کتاب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 

همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان در برگزاری این همایش

دبیر علمی همایش گردشگری زاینده‌رود  عنوان کرد: دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های همکار، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان، مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات حوزه گردشگری، دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان، دانشگاه بین‌المللی چابهار، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، سازمان نقشه‌برداری کشور، دانشگاه علمی‌کاربردی سیتی‌سنتر، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و نیز دانشگاه‌های شهرکرد، پیام نور، پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، انجمن علمی جغرافیای ایران، انجمن توسعه روستایی، انجمن کردتر ایران و دیگر نهادهای علمی و اجرایی در برگزاری این همایش مشارکت دارند.

وی اظهار کرد: امیدوارم این همایش بتواند زمینه‌ساز گفت‌وگوها، تعاملات و همکاری‌های علمی مؤثر در جهت ارتقای گردشگری حوزه‌ زاینده‌رود و بسترساز تدوین سیاست‌ها و تصمیماتی مبتنی‌بر دانش، عدالت منطقه‌ای و آینده‌نگری باشد.

 

 

زاینده‌رود، مسئله‌اش فراتر از خاک اصفهان است
زاینده‌رود، مسئله‌اش فراتر از خاک اصفهان است

انتهای پیام/

 معصومه صادقی

https://stnews.ir/short/eny9Y
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: