مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
چهلمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه با حضور هیأت رئیسه، رؤسای دانشکده ها و اعضای هیأت علمی با موضوع «تأثیر هوش مصنوعی در روندهای آموزشی و پژوهشی»، 24 دی ماه 1403 در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری :چهلمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه با حضور هیأت رئیسه، رؤسای دانشکده ها و اعضای هیأت علمی با موضوع «تأثیر هوش مصنوعی در روندهای آموزشی و پژوهشی»، 24 دی ماه 1403 در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد.
دکتر سامان حسینخانی معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به موضوع گردهمایی گفت: چهلمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه با توجه به فرایند و جریان هوش مصنوعی و تأثیر آن بر کلان روندهای دانشگاهی، با «تأثیر هوش مصنوعی در روندهای آموزشی و پژوهشی» برگزار می شود. بسیاری از متخصصین فرایندهای دانشگاهی معتقدند در 5 تا 10 سال آینده چهره دانشگاه های دنیا متفاوت خواهد شد و این یکی از سریع ترین تغییرات ایجاده شده است.
وی افزود: 3 پدیده بر این جریان تأثیر دارند. مهم ترین فرایند باعث این تغییر ریل، تغییر گفتمان است. گفتمان از فلسفه انسان محوری به دیتا محوری تغییر کرده است. این تغییر گفتمان یک شبه خلق نشده و فلسفه انسان محوری پس از 700 تا 800 سال با دستاوردهای بی شمارش، از اواخر قرن 20 با تغییر در حوزه های مختلف مهندسی، بیولوژی و... جای خود را به حاکمیت دیتا داده است. در واقع دستاوردهای جدید علمی باعث این تغییر نگاه و گفتمان شد.
دکتر حسینخانی تشریح کرد: در فلسفه انسان محوری، انسان حاکم بر سرنوشت خود است اما در دنیای امروز، دیتا انسان را کنترل می کند. دیتا محوری بر تمام عرصه ها تأثیر گذاشته و ما هم اکنون شاهد تأثیر هوش مصنوعی و تغییر چهره دانشگاه ها هستیم.
وی با اشاره به اینکه خاستگاه تفکر 'انسان محوری' غرب و خاستگاه تفکر 'دیتا محوری' شرق است، اظهار داشت: به زودی شکل دانشگاه ها تغییر می کند و ما باید برای این جریان آماده باشیم. جریان هوش مصنوعی همه چیز را با خود همراه می کند و بر همه فرایندها تأثیر می گذارد. ما باید تهدیدها و فرصت ها را بشناسیم و همراه این جریان از فرصت های خوب، استفاده کنیم. از آنجا که دانشگاه تربیت مدرس در بسیاری عرصه ها پیشتاز بوده است باید برای این تغییر نیز آمادگی کامل داشته باشیم و از فرصت های آن حداکثر بهره را ببریم و در این زمینه هم پیشتاز باشیم.
در ادامه این گردهمایی دکتر یوسف حجت سرپرست دانشگاه به تشریح سیاست های کلی دانشگاه در 10 مورد پرداخت و بر نقش مدیران گروه ها در پیگیری و اجرای این سیاست ها تأکید کرد.
دکتر حجت گفت: اولین نکته تلاش برای حل مشکلات کلان کشور است. بنا به خواست دولت و گفته دکتر پزشکیان که دانشگاه ها باید مشکلات را حل کنند، ما باید به کشور کمک کنیم و برای حل مشکلات پیشنهاد ارائه دهیم. دانشگاه تربیت مدرس در چهل و اندی سال که از فعالیت آن می گذرد توانسته است رتبه و جایگاه خوبی در سطح ملی و بین المللی کسب کند به عنوان دومین نکته؛ ما باید این جایگاه را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم. برای رسیدن بدین منظور تلاش های زیادی به شکل های مختلف مانند تدوین مقالات، انجام پژوهش های سطح بالا و... باید صورت گیرد و این خواسته ای است که از مدیران گروه های آموزشی داریم.
سرپرست دانشگاه اضافه کرد: سومین نکته تلاش برای به روز ماندن است. دنیا به سرعت در حال تغییر است و ما باید خودمان را با این تغییرات تطبیق دهیم در غیر اینصورت عقب می مانیم. باید این رشد در دانشگاه اتفاق بیفتد و به سمت هوش مصنوعی و کوآنتوم حرکت کنیم. مدیران گروه های آموزشی باید در زمینه این مسائل فعالیت کنند. نکته چهارم تلاش برای بین المللی کردن دانشگاه و جذب دانشجویان خارجی است. در حال حاضر 600 دانشجوی خارجی داریم اما باید در این عرصه فعال تر باشیم. همچنین خودمان در دانشگاه های خارج کشور فعالیت های علمی-آموزشی مانند برگزاری دوره های مشترک اجرا کنیم.
دکتر حجت تلاش برای داشتن یک محیط بانشاط همراه با روابط خوب و قوی انسانی را به عنوان نکته پنجم عنوان کرد و خواستار ایجاد و تقویت ارتباطات بهتر میان اساتید با یکدیگر و اساتید و دانشجویان شد.
وی در ادامه گفت: نکته 6 تلاش برای مشارکت در مدیریت دانشگاه است. ما همه با هم باید دانشگاه را اداره کنیم. همه باید نظر دهیم و با ارائه پیشنهادان و راه حل های شدنی، به حل مشکلات بپردازیم. ما از ایده های خوب استقبال می کنیم و در حد توان و امکانات سعی می کنیم آنها را به نتیجه برسانیم. یکی دیگر از موارد مهم به عنوان نکته هفتم تلاش برای جذب اساتید جوان و فعال در زمینه های علمی جدید مانند هوش مصنوعی و کوآنتوم است. دانشگاه نباید پیر و عقب افتاده شود. با حضور اعضای هیأت علمی جوان و به روز، این مشکل حل می شود.
سرپرست دانشگاه اظهار داشت: ما باید برای گسترش فعالیت های بین رشته ای تلاش کنیم. به عنوان نکته هشتم توصیه می کنم رشته های مختلف با بهره گیری از پتانسیل های موجود به منظور افزایش مشارکت های بین رشته ای، فعال تر عمل کنند.
دکتر حجت بر تلاش برای جلوگیری از اتلاف منابع و صرفه جویی در مصرف آب، برق و گاز تأکید کرد و از بهینه استفاده کردن منابع انرژی به عنوان نکته شماره 9 نام برد و تصریح کرد: همه ما در یک کشتی نشسته ایم، سرنوشت ما یکی است و باید به یکدیگر کمک کنیم تا همه پیشرفت کنیم. به عنوان نکته 10 از شما می خواهم که مقابل یکدیگر نباشید چرا که با کمک یکدیگر می توانیم دانشگاه را جلو ببریم و به موفقیت برسیم.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر حمید بیگی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف به ارائه سخنرانی خود با عنوان 'هوش مصنوعی و نقش آن در آموزش و پژوهش' پرداخت. وی ضمن تعریف هوش مصنوعی و تشریح مدل های هوش مصنوعی مولد و تمایزی در خصوص کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش گفت: یادگیری شخصی سازی شده، ارزیابی و بازخورد خودکار، یادگیری مبتنی بر داده و دستیاران مجازی از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش هستند. برای کاربرهای هوش مصنوعی در پژوهش نیز می توان به تجزیه و تحلیل دادها، پیش بینی و مدل سازی، خودکار سازی فرایندها، تحلیل متن و داده های غیر ساختاری، بهبود کیفیت پژوهش و تسهیل همکاری های بین رشته ای اشاره کرد.
دکتر بیگی در ادامه به ارائه آمار و ارقام پرداخت و گفت چین و آمریکا در صدر کشورهای استفاده کننده از هوش مصنوعی در آموزش هستند. وی همچنین در توضیح فرصت ها و تهدیدهای هوش مصنوعی خاطر نشان کرد: شخصی سازی یادگیری، دسترسی به منابع آموزشی و تجزیه و تحلیل داده ها، نقاط قوت و رشد نابرابری، وابستگی به فناوری، کاستی در ارتباطات انسانی و مسائل مربوط به حریم خصوصی نقط ضعف استفاده از هوش مصنوعی هستند. اما توسعه مهارت ها، آموزش فراگیر، پژوهش و نوآوری و همچنین گسترش یادگیری برخط، از جمله فرصت های بهره مندی از هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش است. ایجاد بی اعتمادی، خطر حذف مشاغل، محدودیت های اخلاقی و قانونی نیز برخی از تهدیدهای موجود در استفاده از هوش مصتنوعی هستند.
وی در پایان با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی درست در این مسئله، تنظیم اصول اخلاقی و قانونی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی توصیه کرد.
چهلمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی با تشکیل میزگرد هیأت رئیسه دانشگاه و پرسش و پاسخ حاضرین پایان یافت.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53