علمی، پژوهشی و فناوری

دکتر حسین رویوران استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی:

شهادت فرماندهان و رهبران حزب الله و فلسطین واقعیت را تغییر نمی‌هد

دکتر حسین رویوران استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی:با اشاره به اینکه یک اتفاقی که افتاد همه امکانات در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته که بتواند یکسره سازی را انجام دهد اما موفق نشده و در مورد حمله به جنوب لبنان پیشروی نداشته؛ گفت: از دست دادن یکسره سازی آغاز یک فاجعه در اسراییل است و این مسئله استخوان لای زخم برای این رژیم باقی می ماند؛ همچنین شهادت فرماندهان و رهبران حزب الله و فلسطین واقعیت را تغییر نمی‌هد .

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری  از اصفهان: دکتر حسین رویوران استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی در نشست جهاد تبیین «تحلیل مسائل منطقه خاورمیانه» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم  رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان  و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (خوراسگان) برگزار  شد؛ در ابتدا با اشاره به این که یک سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا طوفان الاقصی آغاز شد؛ به ضرورت آن اشاره کرد و افزود: همچنین نکته دیگر این که بحث فلسطین از 100 سال پیش شوروع شد و بعد با مهاجرت گسترده یهودیان به سرزمینهای اشغالی ادامه داشت و در 1948 موجودیت خودش را اعلام کرد که از آن زمان کشورهای عربی این را رد کردند دولتها جنگیدند در 1948؛ 1956 و  1967 و 1973  ولی متاسفانه در همه این جنگها به دلیل برتری نظامی  رژیم صهیونیستی شکست خوردند و این شکستها باعث شد که ارتشهای عربی و دولتها کم کم از صحنه رویا رویی خارج شوند و رژیم صهیونیستی احساس کرد می تواند این نظام اشغالگرانه خود را تثبیت کند که اولین کشور عربی که این وضعیت را پذیرفت مصر بود با کمپ دیوید  1979 عملا موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت اما یک قیدی را هم در مورد کرانه باختری و نوار غزه براساس قطعنامه 242  و عملا با بحث دو دولت انجام شد. 

وی ادامه داد: کمپ دیوید بخش مصری آن اجرا شد اما بقیه آن اجرا نشد؛ در 1982  با حمله اسراییل به لبنان بیروت تحت محاصره قرار گرفت و به دنبال حملات و ویرانسازی‌های گسترده رژیم صهیونیستی  مسئله اخراج از لبنان  پیش آمد و قبل از این در 1970 از اردون اخراج  اتفاق افتاده بود و عملا این سازمان فلسطینی در کنار سرزمینهای اشغالی دیگر وجود نداشت و با این مسئله رژیم صهیونیستی احساس می کرد که گویا دارد تثبیت می شود. اما اتفاق دیگری که افتاد با پیروزی انقلاب اسلامی؛ مقاومت اسلامی در فلسطین و در لبنان که به دلیل اشغال این وضعیت پیش آمد عملا مبارزه با رژیم صهیونیستی از سازمانهای چپ گرای فلسطینی به سازمانهای اسلامی واگذار شد. 

ریوران  سپس موضوع رژیم صهیونیستی با سازمان آزادی بخش فلسطین  در 1993 و اینکه در  1994 اردون  اسراییل را به رسمیت شناخت را مورد بحث قرار داد و گفت: این توافقات براین اساس بود که بحث دو دولت شکل بگیرد که 21 هزار کیلومتر در اختیار اسراییل و 6 هزار کیلیومتر در اختیار فلسطینی ها باشد اما اتفاق مهمی که افتاد این بود که رژیم صهیونیستی حاضر به عقب نشینی از غزه و کرانه باختری نشد و توافق اسلو امضا  اما  اجرا نشد و رژیم صهیونیستی در 2002 با حمله به کرانه باختری و اشغال آنجا عملا اسلو را هم زیر پا گذاشت. همچنین محمود عباس نیز بعنوان کسی که بعد از عرفات انتخاب شد با این وضعیت کنار آمده بود اما به هر حال اسلو بطور کامل نقض شد. طبق اسلو منطقه کرانه باختری  به منطقه‌A  و B وC تقسیم شده بود  و با اشغال مجدد کرانه باختری عملا جدول واگذاری بقیه اماکن را هم زیر پا گذاشت. 

وی با اشاره به اینکه این شرایط کاملا سخت بود، افزود: در اواخر دولت ترامپ نیز  عملا اتفاق مهمی افتاد که دولتهای عربی بدون پیش شرط حل مشکل فلسطین و بون پیش شرط جهت اجرای قطعنامه 242 ؛ اسراییل را به رسمیت شناختند از نگاه اینها در 21 هزار کیلومتر بود اما اسراییل خودش را در 27 هزار مجموعه مساحت فلسطین  موجودیت اسراییل را می شناسد بعبارتی با عبور از تمام این  توافقها  دولتهای عربی مثل امارات و بحرین؛ سودان و اردون؛  و بقیه اسراییل را به رسمیت شناختند. 

استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی ر ادامه اظهار کرد: در چنین  شرایطی که فلسطین کاملا منزوی شده بود نیاز بود که فلسطین کاری انجام دهد که بگونه ای بحث فلسطین را یکبار دیگر روی میز دنیا قرار دهد؛ طوفان الاقصی به گونه ای موضوع فلسطین را روی میز دنیا قرار داد و الان بسیاری می گویند حل دو دولت باید دوباره از سر گرفته شود از و اینها می گویند که فلسطین در حال حاضر امکان ندارد رها شود و از آن عبور شود؛  البته هزینه ای که پرداختند سنگین است اما اگر این کار را نمی کردند کل فلسطین را از دست می دادند. 

وی ادامه داد: بحث دوم در سال 2006 که جنگ 33 روزه بود که رژیم صهیونیستی عملیاتی را  برای از بین بردن حزب الله آغاز کرد اما موفق نشد و شکست خورد و بعد از جنگ رژیم صهیونیستی کمیته ای تشکیل داد حدود 70 نفر بود که به یک سوال باید پاسخ می دادند که ما برتری نظامی داریم چرا شکست خوردیم ؛ گزارش این کمیته اهمیت دارد و جمع بندی گزارش این بود که در این جنگ اسراییل شکست خورده؛ برتری نظامی داشته و دارد اما به دلیل شیوه جنگی که حزب الله انتخاب کرده که بعد اسم آن را جنگ نامتقارن گذاشتند. 

وی در ادامه  با اشاره به اینکه بر طبق گزارش این  کمیته  فرآیند حمله به پایگاه اجتماعی در دستور کارشان قرار گرفت؛ گفت: اسراییل در جنگ 33 روزه همان کار را کرد لذا نتیجه این گزارش کمیته این بود که جنگ نامتقارن ضعف اسراییل است و بجای ترساندن با برتری نظامی باید با ویران سازی و نسل کشی بترساند.

استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: دکترین ضاحیه سال 2006 ایجاد شد  و به دلیل عدم توجه و برخورد با آن در قرن 21 چنین  گسترش داد و وقتی جنگ غزه شروع شد خانه ها را از بین برد و مردم را کشت که تا الان 43 هزار نفر شهید و 15 هزار مفقود و 115هزار زخمی دارد و در لبنان هم همین را شروع کرده و مناطق شیعه نشین را تخریب و 3 هزار نفر را شهید و 12 هزار نفر زخمی؛  این نشان می دهد که رژیم صهیونیستی در قرن 21 ام نسل کشی را با دکترینی انتخاب کرده بود اما قبل از اینکه به اجرا بگذارد به مسئله هیچ اعتنا نشد در حالی که اگر دنیا علیه آن کاری کرده بود جرات نمی کرد این را به اجرا بگذارد اما متاسفانه به اجرا گذاشت و غرب و امریکا هم حمایت کردند. 

وی بیان داشت: نکته سوم هم اینکه در علوم سیاسی موضوع تقریبا روابطی و حل و فصل و مواردی از این قبیل است اما در علوم استراتژیک ماهیت اصلی  بحث قدرت و از طریق بین المللی  است. 

ریوران در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی هموراه با برتری قدرت نظامی جنگ را به نفع خود برده اما الان حماس دارد می جنگد و یکسره سازی در غزه اتفاق نیفتاده و در لبنان هم همین است. 

وی به موشک باران امروز اسراییل  توسط حزب الله نیز اشاره و بیان کرد: اسراییل یکسره سازی را از دست داده با وجود اینکه تمام توان از هوش مصنوعی تا سلاحهای پیشرفته را در اختیارش قرار داده اند . 

ریوران در ادامه با اشاره به شنودهایی اسراییل در حومه جنوبی و ضاحیه بیروت و اینها به یکسری پهپادهایی وصل هستند و اینها از سیستم مخابراتی صداها را  منتقل می کنند و  براساس استفاده  هوش مصنوعی  و رهگیری  است؛ اظهار کرد: کشتن اکثر رهبران حزب الله بر همین اساس اتفاق افتاد؛  زمانی که موبایل را کنار گذاشتند از پیجر استفاده کردند همین کار را کردند و بعد هم موفق شد در ضاحیه شنودهای سنگینی بگذارد و براساس آن افراد را ترور می کرد، و این در حالی است که این تکنولوژی الان در جنگی که یک طرف آن ابرقدرت است مثل جنگ روسیه و اوکراین است هم استفاده نشد. 

وی ادامه داد: این نشان می دهد اتفاقی که افتاد همه امکانات در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته که  بتواند یکسره سازی را انجام دهد اما موفق نشده  و حزب الله هم این امکان را به او نمی دهند و در یک جنبش شهادت طلب و مقاوم شهادت دور از انتظار نیست و این مسائل پیش بینی شده و شهادت فرماندهان و رهبران واقعیت را تغییر نمی دهد و سازمان و  فعالیت نظامی حرزب الله سرجای خودش میماند. 

ریوران اظهار کرد: الان سه هفته است اسراییل می خواهد حمله کند به جنوب لبنان و  نتانیاهو اعلام کرده که تا رود لیتانی را ارتش باید اشغال کند اما نتوانسته حتی در حد چند کیلومتر پیشروی کند به این دلیل که در حزب الله مقاومت وجود دارد و تا الان رژیم صهیونیستی بیش از 500 کشته و زخمی دادند اما موفق نشدند پیشروی کنند و در این زمینه شاهد شرایط خاصی هستیم و از دست دادن یکسره سازی آغاز یک فاجعه در اسراییل است  و این مسئله استخوان لای زخم برای این رژیم باقی می ماند الان در وضعیت وخیمی قرار دارد در حالی که مقاومت چنین وضعی ندارد  و  دارد می جنگد. 

وی افزود:  امروز شبکه 14 اسراییل زمانی که موشکها فرود آمد سوال می کردند این نتانیاهو که بلبل زبونی می کند الان کجاست که این  اهمیت تحمل پذیری هم است  که صهیونیستها این تحمل پذیری که در حزب الله وجود دارند را ندارند. 

ریوران بیان کرد: حدودا سه هفته پیش نتانیاهو اعلام کرد جنگ در غزه بعنوان جبهه اول پایان یافت و عملیات پاکسازی فقط باید انجام شود جنگ باید منتقل شود به جبهه شمالی و مجموعه ای از اهداف را اعلام کرد  و به عوامل خودش هم به گونه ای اعلام کرد که می خواهیم چهره خاورمیانه را تغییر دهیم از لبنان و درخواست انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر ذر لبنان شد که اتفاق نیفتاد و موفق نشد عملا در لبنان حاکمیت را از حزب الله دور کند یا در مقابل حزب الله بگونه ای تعریف کند. الان هم حزب الله با وجو شرایط بسیار سخت و شوکهای پی در پی را که پشت سر گذاشته  و با همه اینها انگیزه حزب الله بالا است. 

ریوران با اشاره به اقدامات و فشارهای حزب الله عنوان کرد: این فشارهای حزب الله اگر زیاد شود رژیم صهیونیستی توان ایستادن ندارد چون مهاجمانی که به این سرزمین آمده اند با وعده سرزمین شیر و عسل و سرزمین رفا و جامعه صهیونیستی جامعه رفا است و این فشارها را نمی توانند تحمل کنند.

وی بیان داشت: و به همین دلیل هم این رژیم نمی ماند و نمی تواند تحمل کند علاوه براین الان این رژیم تحت فشار داخلی هم هست و تحمل این جامعه خیلی پایین است تا همین الان بیش 600 تا 650 هزار نفر از آنها رفته اند در حالیکه در جامعه صهیونیست این مقوله هم مطرح بوه و هست که قطع مهاجرت به اسراییل مساوی مرگ این رژیم است الان نه تنها کسی نمی رود بلکه مهاجرین از اسراییل  می روند و این رژیم به یک مرحله مرگ وارد شده اگر چه نتانیاهو وعده می دهد که بعد برمی گردند اما شرایط دیگر شرایط سابق نیست. 

استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی گفت:  الان شاهد وحدت؛ وحدت لبنان، سوریه، یمن، ایران و عراق با مقاومت فلسطین هم هستیم و در مقابل رژیم صهیونیست جبهه گسترده قرار گرفته است. 

ریوران  با اشاره به اینکه همچنین نتانیاهو برنده انتخابات که میشد احزاب مذهبی را جذب می‌کرد؛  احزاب مذهبی هم باج می‌گرفتند گفت: اما  این هم  الان باعث اختلاف در جامعه اسراییل شده؛ همچنین همین دو ماه پیش هم شاهد بودیم بیش از 1.5 میلیون نفر علیه نتانیاهو شعار می دادند و درخواست سرنگونیش را داشتند. 

انتهای پیام/

 

https://stnews.ir/short/eroym
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: