دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ,علمی، پژوهشی و فناوری

وزیر آموزش و پرورش:

۱4۳ مدال حاصل تلاش دانش آموزان‌ ایران در المپیادهای فیزیک است

وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ در دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: ایران از سال ۱۹۸۸ به المپیاد جهانی فیزیک پیوست. حاصل تلاش‌های دانش آموزان ما در طی چهار دهه اخیر کسب ۳۶ مدال طلا، ۶۸ مدال نقره، 3۹مدال برنز و ۱۲ دیپلم افتخار در این رقابتهاست. برنده مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال ۱۹۹۷از ایران بود. همچنین کشور ما به کرات جزو 5 تیم یا ۱۰ تیم اول جهان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از اصفهان:  رضا مراد صحرایی  در آیین افتتاح پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در این جمع از فرهیختگان و علاقه‌مندان به علم فیزیک اگر بخواهم از جایگاه فیزیک در رشد و توسعه جوامع بشری سخن بگویم، می‌توان گفت، کلیه شاخه‌های مهندسی نوین از درون فیزیک سربرآورده و ابزارهای پیشرفته امروزی مدیون درک عمیق و دقیق انسان از قوانین حاکم بر طبیعت است.

 وی افزود: همین درک است که به آدمی توان بهره‌گیری از نیروهای شگرف عالم می‌دهد و خلاقیت انسان امروزی در توسعه ابزارهای پیچیده چیزی فراتر از سعی و خطای اوست. 

صحرایی سپس پیشرفت دانش بنیان فناوری را بر مبنای شناخت دقیق دانشمندان از ساز و کار برهم کنش‌های طبیعی دانست و افزود: مدیران جهان امروز نیز بر نقش بی‌بدیل فیزیکدان‌ها در توسعه جهان و تعالی نحوه زندگی بشر، خوب آگاه هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تجربه‌های گذشته به برنامه‌ریزان جوامع پیشرفته نشان داده است که اندیشه دانشمندان علوم پایه و به ویژه فیزیکدان‌ها دارای جایگاه مهمی هستند.

 وی بیان داشت: ما به تجربه دریافته‌ایم که آنچه شما در راستای حس کنجکاوی و دانش طلبی خود انجام می‌دهید دیر یا زود منجر به رشد و توسعه جوامعی که شما در آن زندگی می‌کنید و حتی جامعه بشری می‌شود. بنابراین وظیفه ماست که برای شما ابزار اندیشیدن بهتر را فراهم کنیم و جامعه را به ارزش آنچه شما خالق آن هستید واقف کنیم.

صحرایی ادامه داد: از زمانی که نخستین دانش آموختگان فیزیک در کشور ما ایران به فعالیت پرداختند کمتر از یک قرن می‌گذرد، کمی کمتر از عمر آموزش عالی دانشگاهی در ایران. اما خوشبختانه در طی زمانی کمتر از عمر سه یا چهار نسل، جامعه فیزیک ایران رشد قابل توجه کمی و کیفی داشته است. 

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از چند هزار دانش‌آموخته فیزیک در مقطع دکتری در ایران داریم و آمار رشد مقالات ایران و شاخص میانگین ارجاعات این کشور در رشته فیزیک در وضعیت قابل قبولی در مقایسه با جمعیت ایران است.

 صحرایی ادامه داد : در این میان وزارت آموزش و پرورش ایران، که عهده‌دار آموزش‌های دوره ابتدایی و متوسطه است، سهم به‌سزایی در توسعه دانش‌های بنیادی، به ویژه فیزیک بر عهده داشته است.

 وزیر آموزش و پرورش ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی را به عنوان دروس پایه از ارکان اصلی آموزش دوره متوسطه ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: به جرات می‌توانم بگویم سطح دانش و درک عمومی دانش‌آموختگان مقطع متوسطه ایران، سطحی قابل قبول و نزدیک به استاندارد است، به طوری که پذیرفته‌شدگان ایرانی در دانشگاه‌های سراسر دنیا اغلب جزو رتبه‌های برتر محل تحصیل خود هستند.

 وی عنوان کرد: برنامه‌ریزان آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از دهه‌های آخر قرن گذشته میلادی به ضرورت پیوستن به رقابت‌ها و مسابقات استاندارد جهانی پی‌برده‌اند و به همین منظور دانش آموزان ایرانی پای ثابت چندین المپیاد علمی معتبر جهانی هستند. 

صحرای ادامه داد: ایران از سال ۱۹۸۸ به المپیاد جهانی فیزیک پیوست. حاصل تلاش‌های دانش آموزان ما در طی چهار دهه اخیر کسب ۳۶ مدال طلا، ۶۸ مدال نقره، 3۹مدال برنز و ۱۲ دیپلم افتخار در این رقابت‌هاست. برنده مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال  ۱۹۹۷از ایران بود. همچنین کشور ما به کرات جزو 5 تیم یا ۱۰ تیم اول جهان بوده است.

 وی گفت: هم اکنون مدال‌آوران ایرانی در المپیاد جهانی فیزیک یا جزو استادان برجسته این رشته در دانشگاه‌های ایران و برخی کشورهای دیگر هستند و یا جزو چهره‌های خالق اقتصاد و صنعت کشور ایران به حساب می‌آیند و من به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تک تک آنان افتخار می‌کنم.

 وی با بیان اینکه ایران از سال ۱۹۸۸ به المپیاد جهانی فیزیک پیوست و در سال ۲۰۰۷ میزبان ۱۱ کشور جهان در سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود، افزود: ایران در سال ۲۰۰۹ میزبان المپیاد نجوم، در سال2017 میزبان المپیاد کامپیوتر و در سال ۲۰۱۸ میزبان المپیاد زیست شناسی بوده است که گزارش‌های موجود همگی حاکی از حُسن برگزاری این رویدادها و خاطره خوش شرکت‌کنندگان آن ها از حضور در ایران است.

 صحرای ادامه داد: میزبانی ایران از المپیاد جهانی فیزیک قرار بود در سال ۲۰۲۳ باشد که به دلیل وقوع کوید ۱۹ یک سال به تاخیر افتاد.

 وی با اشاره به اینکه همکاران من با اتکاء به تجربیات ارزشمند برگزاری المپیادهای قبلی از حدود ۲ تا ۳ سال پیش در تدارک این رویداد هستند و شاهد تلاش خستگی‌ناپذیر و عاشقانه آنها بوده‌ایم؛ گفت: در همین مسیر، وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین پشتیبان این رویداد از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است و خوشبختانه این ماموریت تاکنون به بهترین شکل ممکن تحقق یافته است. 

وزیر آموزش و پرورش؛ عنوان کرد: در خلق این رویداد فرخنده جمع کثیری از استادان فیزیک در دانشگاه‌های مختلف ایران و تعداد قابل توجهی از دانشجویان علاقمند فیزیک و پژوهشگران جوان این رشته، این وزارتخانه و کمیته برگزاری را یاری داده‌اند که به آنها دست مریزاد می‌گویم.

صحرای گفت: همچنین جا دارد از میزبانی گرم و صمیمانه دانشگاه صنعتی اصفهان و نقش فعالانه همکاران در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و جمع چند صد نفری از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان پرشور این دو دانشگاه تشکر نماییم.

 وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: متاسفانه آنطور که گزارش شده است، کم‌لطفی و بی‌مهری برخی از کشورها در ممانعت از حضور دانش‌آموزان کشورشان در این رویداد، پاسخ مناسبی به آن همه گذشت و فداکاری برپاکنندگان این المپیاد نبوده است. ماده 1 اساسنامه المپیاد فیزیک به کشورها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه ما در جایگاه خود تلاش کردیم فقط خدمت‌گزار این رویداد باشیم و درصدد  هیچ نوع بهره‌برداری از آن نباشیم؛ گفت: اانتظار ما از دانشمندان و فرهیختگان کشورها این بود که آنها نیز تلاش کنند المپیاد جهانی فیزیک از آسیب موج‌های سیاسی مصون بماند.

 وی در پایان خطاب به شرکت کنندگان این المپیاد؛ اظهار کرد:: امیدوارم چند روزی که مهمان جمهوری اسلامی ایران هستید، جزو خوشترین روزهای زندگیتان باشد و با زیباترین خاطرات کشور ما را ترک کنید همچنین حضور گرانقدر شما در این جمع را پاس میدارم و از خداوند بزرگ صلح و آرامش برای فرزندان همه بشریت آرزو دارم.

 افتتاحیه پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان با گرامیداشت یاد و خاطرات شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور فقید ایران همراه بود.

همچنین تمبر یادبود المپیاد جهانی فیزیک در این مراسم و با حضور وزیر آموزش و پرورش و پروفسور راوات رییس المپیاد رونمایی و امضا شد.

پایان بخش این مراسم نیز با رژه دانش آموزان کشورهای شرکت کننده در این المپیاد همراه بود.

همچنین در ادامه افتتاحیه امروز دوشنبه کمیته علمی و کمیته آزمون در خصوص آزمون عملی یا تجربی در حداکثر 20 ساعت بحث و گفتگو می‌کنند.  روز سه شنبه آزمون تجربی برگزار می‌شود و روز چهار شنبه فرآیند بررسی آزمون تئوری توسط کمیته علمی و کمیته آزمون مثل آزمون تجربی که حدود 20 ساعت گفتگو و مباحثه می‌کنند؛ و روز پنج شنبه آزمون تئوری برگزار می‌شود.چند روز بعد نتایج مشخص خواهد شد و روز دوشنبه ۸ مرداد آیین اختتامیه و اهدای مدال‌ها برگزار خواهد شد.

 

 

۱4۳ مدال حاصل تلاش دانش آموزان‌ ایران در المپیادهای فیزیک است

انتهای خیر/

https://stnews.ir/short/N2rka
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: