مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه درسی ایران» با عنوان 'برنامه درسی و عدالت' در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه درسی ایران» با عنوان 'برنامه درسی و عدالت' در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
دکتر جواد حاتمی دبیر علمی همایش ملی برنامه درسی و عدالت اظهار کرد: دانشگاه تربیت مدرس افتخار این را دارد که برای ترویج موضوعات علمی در این همایش، شش پیش نشست در ماه های اخیر و شش کارگاه آموزشی مختلف در مورد تکنولوژی آموزشی، برنامه درسی و استفاده از هوش مصنوعی در طراحی برنامه درسی برگزار کرده است.
وی با بیان اینکه ما باید در برنامه های درسی عدالت را داشته باشیم گفت: برخی از موارد به خاطر اینکه به ما نزدیک هستند فکر نمی کنیم که به آن توجهی شده است یا خیر و به همین منظور از فرط غرابت غریب هستند. و عدالت در برنامه درسی رعایت نشده است.
دبیر علمی این همایش با بیان اینکه در برنامه درسی ما به اقوام، تنوع فرهنگی، زبانی توجهی نمی شود، گفت: در منشور جهانی کودک در دنیا مرسوم است که آموزش در دوره کودکی به زبان مادری باشد اما این مورد در برنامه درسی ما اعمال نمی شود.
حاتمی تصریح کرد: این اولین همایشی است که به این موضوع پرداخته است و از ۲۰۵ مقاله ارسالی به این همایش، ۳۴ مقاله به صورت شفاهی و ۸۲ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده است و بقیه مقاله ها از طرف داوری های سخت گیرانه کمیته علمی رد شدند.
وی اظهار امیدواری کرد: با تدابیری که اندیشیده شده است در سال آینده اولین جایزه ملی عدالت آموزشی را خواهیم داشت و دانشگاه تربیت مدرس به عنوان قطب توسعه عدالت آموزشی در کشور به فعالیت خود ادامه می دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: عدالت ابعاد مختلفی دارد و اگر ما در برنامه درسی و در عدالت آموزشی جدی نباشیم این بی عدالتی به بخش های مختلف جامعه تسری می یابد و اگر آموزش عادلانه و برنامه های درسی عدالت محور باشد می توان بسیاری از عدالت ها را در جامعه ساری و جاری کرد.
حاتمی با بیان اینکه دانش آموزان برنامه های درسی یکسانی را می خوانند، اظهار کرد: مشکل بی عدالتی در اجرای برنامه های درسی با امکانات و معلمان کیفی متفاوت است و باید معلمان زبده و حرفه ای و امکانات فیزیکی و کالبدی درستی در مدارس دولتی باشد تا آنها هم بتوانند با مدارس سمپاد رقابت کنند.
وی با اشاره به کنکور گفت: برگزاری کنکور با توجه به ایراداتی که دارد از محتوای برنامه درسی سوال طرح می شود و کسی که برنامه درسی به خوبی بر وی اجرا شده و از معلمان و امکانات خوبی بهره مند شده است می تواند عملکرد تحصیلی خوبی داشته باشد.
دبیر علمی همایش گفت: یکی از مسائل جدی که باید به آن توجه جدی کرد بحث بودجه آموزش و پرورش است که این بودجه به شدت عدالت آموزشی را تحتالشعاع قرار می دهد و اگر این بودجه اصلاح شود و عادلانه توزیع شود بسیاری از این بی عدالتی ها در آموزش و پرورش رفع خواهد شد.
دکتر رحمت اله خسروی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در همایش ملی برنامه درسی و عدالت اظهار کرد: نقش معلم در عدالت آموزشی در دو بخش شناسایی استعدادها و پاسخگویی به آن استعدادها مطرح است.
معلمان باید از عدالت آموزشی یکسان برخوردار باشند
وی ادامه داد: معلمان بایستی در ابتدا زمینه های استعداد دانش آموزان را شناسایی کنند و آن را پرورش دهند.
خسروی به برنامه های تربیت معلم اشاره کرد و افزود: برنامههایی که در تربیت معلم تجربه می کنیم تجویزی و یکسان هستند و تنوعات دیده نمی شود و علایق دانشجو معلمان دیده نمی شود و ما باید به سمت برنامه های نیمه تجویزی و غیر تجویزی حرکت کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشجو معلمان باید همه برنامه ها و واحدهای درسی را با تمام تفاوت هایی که دارند تجربه کنند و حق انتخاب داشته باشند.
خسروی با بیان اینکه آموزش معلم ها و دانشجو معلمان بر اساس عدالت آموزشی نیست، افزود: کیفیت محتواهایی که در بکر سازی منابع انسانی آموزش و پرورش و معلمان عرضه می شود و فرصت های یادگیری که ایجاد می کنند و برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی نمی توانند عدالت تربیتی و آموزشی را ایجاد کند و کیفیت دوره ها نامطلوب و دسترسی ها نابرابر است.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53