علمی، پژوهشی و فناوری

در گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری علم و فناوری با معاون سازمان علمی،پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(علیه السلام) مطرح شد:

ایجاد 110 پایگاه علمی تخصصی در مساجد / هدف ما تبدیل ایده به پدیده و پدیده به ثروت است

کفاش معاون سازمان علمی،پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(علیه السلام) با اشاره به تشکیل قرار گاه جهاد علم و فناوری با هدف ترسیم افق ده ساله از منظر نگاه رهبر انقلاب،گفت: 64مسئله در 17 حوزه توسط نخبگان خراسان رضوی احصاءشده و هدف ما تبدیل ایده به پدیده و پدیده به ثروت است

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از خراسان رضوی، «محمود رضا کفاش» معاون سازمان علمی،پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(علیه السلام) درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری علم و فناوری از خراسان رضوی ضمن تسلیت ایام ماه آخر صفر، گفت: سازمان علمی،پژوهشی و فناوری در سال 1387 براساس دستیابی به مرجعیت علمی و به دستور رهبر معظم انقلاب برای حرکت در راستای جهاد علمی بزرگ شکل گرفت.

مطالبه گری،جریان سازی و گفتمان سازی از اهداف بسیج علمی است

وی ادامه داد: در سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری به دنبال مطالبه گری، جریان سازی و گفتمان سازی علمی تخصصی است که در مرحله اول هدف گذاری ها براین اساس می باشد که به سمتی حرکت کنیم و با ایجاد پایگاه های علمی براساس رویکرد مسجد محوری به شناسایی بسیجیانی بپردازیم که افراد مستعدی هستند ومی توانند برای آینده نظام، انقلاب، جامعه و مردم نقش آفرین باشند.

وی افزود: یکی از اصلی ترین اهداف ما در سازمان بسیج علمی و معاونت معاونت علمی،پژوهشی درسپاه های استانی گفتمان سازی،جریان سازی و مطالبه گری است که منتج به شناسایی و کشف استعداد ها است.

کشف استعداد های بسیجیان در عرصه علم و فناوری

معاون سازمان علمی،پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(علیه السلام)یادآورشد: ما برای اینکه این استعداد ها را کشف، شناسایی ودر راستای علم و فناوری تقویت کنیم نیازمند مکانهایی هستیم که بستر ها و زیر ساخت ها را داشته باشند که هدف ما بتواند در آنجا اجرایی و عملیاتی شود.

کفاش به ایجاد پایگاه های علمی با رویکرد مسجد محوری در سطح نواحی شهرستانی اشاره داشت و عنوان کرد: استان خراسان رضوی با توجه به پهناوری و گستره ای که دارد دارای 39 ناحیه سرزمینی است که از این تعداد 6 ناحیه در مشهد و مابقی آن 33 شهرستان استان فعال هستند.

ایجاد 110 پایگاه علمی تخصصی در مساجد

وی با بیان اینکه در حال حاضر 6200پایگاه بسیج محلات در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد،افزود: از این تعداد حدود 110 پایگاه علمی تخصصی مسجد محور را راه اندازی کرده ایم وکلیه اقدامات و فعالیت های علمی ما در سطح نواحی مقاومت و پایگاه های ما در حال انجام است.

کفاش برگزاری کلاسهای تقویت بنیه علمی،کلاس های تقویتی تحصیلی، دوره های مهارت افزایی،اردوهای علمی برای ترویج فناوری در بین علاقمندان را از اهداف پایگاه های تخصصی علمی دانست.

تشکیل قرار گاه جهاد علم و فناوری با هدف ترسیم افق ده ساله از منظر نگاه رهبر انقلاب

وی ادامه داد: نقشه راهی برای اینکه ما در سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مسیر10ساله خودمان را بدانیم ترسیم و توسط رهبر معظم انقلاب تایید شده است که این سند راهبری می باشد که نقش بسیج را در11 قرار گاه که از وضع موجود به وضع مطلوب برسانند در یک افق 10ساله برای ما ترسیم شده است که یکی از این قرار گاه ها، قرار گاه جهاد علم و فناوری است.

وی گفت: مهمترین وظیفه ما در قرارگاه جهاد علمی، بسیج سازی و بسیج کردن ظرفیت هایی است که در عرصه علم و فناوری فعال هستند.

وجود ظرفیت های زیاد در خراسان رضوی 

معاون سازمان علمی،پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(علیه السلام)افزود: ما به دنبال این هستیم که ظرفیت هایی که در سطح استان خرسان رضوی وجود دارد را هم افزا و همگرا کنیم و آنها را در جهت رشد و پیشرفت هدایت،حمایت و سوق دهیم.

وی عنوان کرد: قرار گاه جهاد علم و فناوری توانسته است در طی سه سال گذشته این نقش را به خوبی ایفا کند و جریان و تعامل خوبی را در سطح دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها،موسسات آموزش عالی،کارخانه نوآوری و پارک های علم و فناوری ایجاد کند و هدفگذاری ما رسیدن به افقیکه رهبر معظم انقلاب در بسیج برای ما ترسیم کرده اند و آن دستیابی به مرجعیت علمی می باشد.

رسیدن به تمدن نوین اسلامی 

کفاش گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند« اگر ما به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم راه رسیدن به تمدن اسلامی را طی کرده ایم» وبرای اینکه ما به آن برسیم باید حتما تمدن نوین اسلامی را دریابیم واگر در انقلاب اسلامی به این امر دست پیدا کنیم به آرمان شکوهمند انقلاب اسلامی رقم خورده است که این همان مدینه ای است که با ظهور امام زمان (عج)متجای خواهدشد.

به گفته معاون علمی،پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(علیه السلام) در قرار گاه جهاد علم و فناوری ما به دنبال شناسایی و کشف استعداد هستیم بعد از تقویت وبارور شدن این استعداد ها برخی می توانند در حوزه های فرهنگی، سیاسی،اجتماعی،نظامی،اقتصادی فعالیت داشته باشند و باید برای علاقمندان به عرصه علم و فناوری نیز بستری فراهم شود تا استعداد،ایده ها و طرح ها تبدیل به محصول شود.

هدف ما تبدیل ایده به پدیده و پدیده به ثروت است

کفاش عنوان کرد: در حقیقت ما در عرصه علم و فناوری شعاری داریم و آن تبدیل ایده به پدیده و پدیده به ثروت است که رهبر معظم انقلاب برای ما ترسیم فرموده اند و این نقشه اصلی راه ما است.

 

ایجاد 10 مرکز رشد و نوآوری در سطح استان

وی ادامه داد: برای رسیدن به تولید این محصول و ارائه آن به جامعه؛ نیازمند زیرساخت ها،مکانهایی هستیم که بتواند به آن محصول برسیم و برای رسیدن آن مراکز رشد علم و فناوری را در سطح استان خراسان رضوی ایجاد کرده ایم و در حال حاضر10 مرکز رشد و نوآوری را در  استان ایجادکرده ایم.

به گفته کفاش دو هدف را در مراکز رشدو نوآوری دنبال میکنیم و آن تولید محصول نوآور و فناور و دیگری خلق ثروت و اشتغال زایی براساس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب است که ایشان تاکید فراوانی بر تولید ثروت دارند نه ثروت اندوزی.

وی بااشاره به اینکه بسیج شبکه ای از مردم برای مردم است که بایدخدمت رسان باشد، افزود: حضرت امام خمینی(ره)در سال 1358شجره طیبه بسیج را بنا نهادند و ما باید امروز به گونه ای طراحی کنیم که بتوانیم ایده ها، ابتکارات،خلاقیت ها و طرح ها را تبدیل به محصول کنیم و محصولاتی را مورد هدایت و حمایت قرار دهیم که براساس نگاه رهبر معظم انقلاب و شعار سال 1401 با عنوان«تولید،دانش بنیان و اشتغال آفرین» بود که ایشان دو خصیصه مهم تولید محصولات نوآورانه و فناوران و نیازی از نیازهای کشور را هم حل نماید؛است.

احصاء 64مسئله در 17 حوزه توسط نخبگان خراسان رضوی 

معاون سازمان بسیج علمی،پژوهشی وفناوری سپاه امام رضا(علیه السلام)به اقدامات مهم این سازمان اشاره داشت و تصریح کرد: مسئله محوری، احصاء دقیق مسایل،توجه دادن و سوق دادن آن در جامعه نیاز است که ما امروز در سطح استان خراسان رضوی 64مسئله را در17 حوزه احصاءکرده ایم و این مسایل براساس اسناد بالا دستی بوده است.

همگرایی دستگاه های اجرایی با بسیج برای حل مسائل

وی ادامه داد: این مسائل در عرصه های مختلف بود و با استفاده از توان و همگرایی با دستگاه های اجرایی وظرفیت نخبگانی در بسیج و سپاه این مسایل را تبدیل به نیاز فناورانه کرده ایم ودر اختیاردستگاه های اجرایی برای نقشه راه قرار داده ایم.

کفاش با اشاره به ایجاد مراکز رشد و نوآوری، بیان داشت: برای اینکه این نیازها را به درستی احصاء و آنها را به خوبی بشناسیم وتبدیل به مسئله کنیم بایدبخشی را از خانه نخبگان احصاءکنیم .

تشکیل خانه نخبگان و هسته های علمی 

وی ادامه داد: خانه نخبگانی با حضور جمعی از نخبگان بسیجی تشکیل شده است که به احصاء دقیق مسائلی که در عرصه های مختلف وجود دارد می پردازند.

به گفته معاون علمی،پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا(علیه السلام)در کنار خانه نخبگان مجموعه بسیج استان را داریم که این سازمان به عنوان گروه علم و فناوری است که به احصاءمسائل در عرصه علم و فناوری می پردازد.

وی بیان داشت: مسئله زمانی که تبدیل به خروجی شد و خواست تبدیل به نیاز شود،نیازمند یک سری مراکز تحقیقاتی است که آن را تبدیل به نیاز و نمونه اولیه آزمایشی را تولید کند.

تشکیل دو مرکز تحقیقاتی با محویت علم و فناوری

وی به مراکز تحقیقاتی در سطح خراسان رضوی اشاره داشت و گفت: دو مرکزتحقیقاتی که یکی از آن به نام شهید آغاسی زاده ذیل بسیج دانشجویی فعالیت می کند و فعالیت های زیادی را دارد ومرکز شهید آوینی است که در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی فعالیت می کند و رتبه های علمی زیادی را دربحث مسئله محوری، نیاز محوری و تبدیل ایده به پدیده کسب کرده است.

کفاش به اشتغال زایی و خلق ثروت در عرصه علم و فناوری اشاره کرد و افزود: درطی بیش از پنج سال گذشته اقدامات زیادی از فعالان و نقش آفرینان انجام شده است که امروز در 39 ناحیه استانی اهم از دانشجویی و محلات 39 نواحی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد که شبکه بزرگی از فعالان علم و فناوری است.

جریان سازی دقیق دانشگاه ها و مراکز علمی و دانشگاه ها در عرصه علم 

وی با اشاره به جریان سازی دقیق عرصه علم و فناوری در دانشگاهها، موسسات، مراکز آموزش و تحقیقات عالی و پارک های علم و فناوری است، گفت: بسیج در این عرصه توانمند و نقش آفرین است و ما تولید کننده علم نیستیم اماجریان ساز،بستر ساز و کمک کننده عرصه علم و فناوری هستیم. نقش تولید علم در دانشگاه، پژوهشکده ها وپارک های علم و فناوری به معنای عام رقم می خورد.

1200 نفر عضو فعال شبکه تخصصی بسیج هستند

کفاش به شبکه تخصصی بسیج اشاره داشت و بیان کرد: در حال حاضر در این شبکه 1200 نفرعضو فعال هستند که این شبکه به احصاء دقیق مسائل،تبدیل آن به نیاز و حل مسائل فناورانه ای که در سطح استان و کشور وجود دارد، پرداخته است.

حمایت و کمک به تجاری سازی از محصولات فناورانه مورد نیاز جامعه

به گفته این مقام مسئول در سپاه خراسان رضوی حمایت و تجاری سازی از محصولاتی که وارد چرخه بازار می شوند از اقدامات سازمان بسیج علمی این استان است وسعی شده که براساس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب صورت گیرد.

وی افزود: شبکه سازی،جریان سازی و تجاری سازی محصولات رقم نمی خورد مگر اینکه بازار هدف شناسایی شده و محصولی تولید شده باشد که نیاز بازار را بر طرف کند و مشتری که نیازش به این محصول باشد بنابراین در جایی که صاحب مسئله، صاحب نیاز،سر مایه گذار و هسته فناور هم وجود دارد بایستی این مربع را شکل گیرد .

به گفته کفاش آن چیزی که در خواستگاه رهبر معظم انقلاب وجود دارد یک مثلث دانشگاه،جامعه و مردم است که امروزه به این باور هستند که دانشگاه لازم است نیاز صنعت و صنعت نیاز دانشگاه را حل کندکه خروجی آن موجب اشتغال و خلق ثروت شود.

مدیران دانشگاه ها و اجرایی در کشور اقتصاد دانش بنیانی راهبردها و برنامه ریزی های خود را رقم بزنند

وی بیان داشت: اگر بخواهیم وارد نسل چهارو و پنجم دانشگاه شویم لازم است که تکلیف خودمان را در عرصه تجاری سازی محصولات بدانیم و مولد سازی درمحصولات مشخص کنیم و دانشگاه ها را به سمتی سوق دهیم که نگرش آنها به سمت اقتصاد مقاومتی از منظر علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان مورد توجه رهبر معظم انقلاب باشدو ما نیازمند این تفکر در دانشگاه هارقم بخورد و مدیران دانشگاه ها و اجرایی در کشور اقتصاد دانش بنیانی راهبردها و برنامه ریزی های خود را رقم بزنند و این از بستر دیگری می باشد که بسیج ورود پیدا کرده است.

اختصاص 40 میلیارد تومان برای کمک به عرصه علم و فناوری

وی با اشاره به سرمایه گذاری پیشگامان بنیاد تعاون بسیج در عرصه علم و فناوری اشاره داشت و عنوان کرد: از سال 1401،1402 و 5ماهه ابتدای سال 1403 نزدیک به 40میلیارد تومان سرمایه گذاری بر روی محصولات فناور و نوآوری اختصاص پیدا کرده است که بخشی از آن مربوط به تبصره 16 و 18 است ونزدیک به 5 و نیم میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطاء شده است.

کفاش گفت: مسیر رو به رشدی را در استان خراسان رضوی شروع شده است و ادامه خواهیم داد ونباید فناوری احساس کند که تولید محصولی داشته و می توانسته است که نیاز مردم و جامعه بوده است ولی سرمایه گذاری برای حمایت از وی وجود ندارد . بنابراین بسیج این تکلیف را برای خود می داند که با ورود به این عرصه موجب ارزش گذاری اقتصاد دانش بنیان هستند.

جریان سازی و گفتمان سازی مهمترین عامل در عرصه علم و فناوری

وی جریان سازی و گفتمان سازی را مهمترین عامل عرصه علم و فناوری دانست و افزود: بسیج خود را مکلف می داند که به عنوان یک نهاد حاکمیتی که در این پیشرو و پیش قدم بوده است و این جزء تکالیف ما است و این موضوع را ادامه خواهیم داد.

به گفته کفاش هسته های فناور از اولویت های ما در باقر العلوم علیه السلام است و ما طرح امام جعفر صادق(علیه السلام) نیز دنبال می کنیم و در حال حاضر نزدیک به 30هسته را شناسایی،تقویت و مورد حمایت مادی از جمله ارائه تسهیلات از 50 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان قرار گرفته اند.

بسیج علمی،پژوهشی و فناوری نقش تسهیلگری از فناوران را بر عهده دارد

وی با بیان اینکه هسته های فناور از هسته های خودجوش هستند که حل مسائل در عرصه علم و فناوری می پردازند، گفت: برخی از فناوران نیازمند حمایت مادی نیستند بلکه نیازمند حمایت های معنوی می باشند و بسیج علمی،پژوهشی و فناوری نقش تسهیلگری از فناوران را بر عهده دارد.

کفاش در پایان گفت: بستر سازی، ایجاد بازار و صادارت محصولات فناورانه و دانش بنیان به  کشورهای همسایه از اهداف ما است. و ما حمایت از محصولی نخواهیم کرد که محصولی برای آن ترسیم نشده باشد و از ایده و محصولی حمایت نخواهیم کرد که بازاری نداشته باشد.

انتهای پیام/ 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://stnews.ir/short/NEqGG
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: