علمی، پژوهشی و فناوری

توربین ایرانی، نفس تازه‌ای به نیروگاه‌های قدیمی می‌دهد

توریین پیشرفته کلاس F بعد از ۹ سال تحقیق و توسعه در کشور ساخته شد. ساخت این توربین به نحوی بوده است که توانایی نصب در نیروگاه‌های قدیمی را نیز داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : وزیر نیرو، عباس علی‌آبادی، به همراه معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری، امروز از محصول توربین گازی پیشرفته با پره‌های کلاس F بازدید و رونمایی کرد. توربینی که می‌تواند در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات با راندمان ۳۹.۵ درصد و در سیکل‌ترکیبی ۳۴۵ مگاوات برق با راندمان ۵۹ درصد برق تولید کند. 

توربین کلاس F به توربینی اطلاق می‌شود که پره‌های آن توانایی تحمل دمایی بیش اژ ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد را داشته باشد. به طور کلی، توربین‌ها بر حسب دمای تحملی آن‌ها از A برای دمای ۱۰۰۰ درجه تا H برای دمای ۱۶۰۰ درجه دسته‌بندی می‌شوند.

در پره‌های این توربین ایرانی از پوشش تیتانیوم کاربید استفاده شده تا مقاومت دمایی آن تا حد قابل توجهی افزایش یابد. اما مهم‌ترین ویژگی این توربین، قابلیت استفاده در نیروگاه‌های قدیمی است؛ به عبارت دیگر نیروگاه‌های از کار افتاده یا قدیمی می‌توانند از این تجهیز برای بازسازی استفاده کرده و به چرخه تولید برق بازگردند.

در توربین‌های گازی، انرژی گرمایی حاصل از سوخت در نهایت باعث چرخش پره‌ها می‌شود. در یک واحد توربین گازی، هوا ابتدا در کمپرسور فشرده شده و سپس با سوخت مخلوط و در محفظه احتراق مشتعل می‌شود. پس از این، گاز داغ حاصل با فشار بالا به پره‌های توربین برخورد کرده و آن‌ها را می‌چرخاند، این چرخش می‌تواند به ژنراتور وصل شود تا برق تولید شود. در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، توربین گازی با توربین بخار آب ترکیب می‌شود.

توربین گازی MGT-75 کلاس F گروه مپنا محصولی کاملاً ایرانی است که پس از ۹ سال تحقیق و توسعه به مرحله تولید رسیده است. این محصول علاوه‌بر کمک به حل معضل ناترازی برق در کشور، می‌تواند به بازار صادراتی نیز برسد.

https://stnews.ir/short/4XzB8
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: