علمی، پژوهشی و فناوری

هوش مصنوعی؛

هندی‌ها هم وارد بازار تولید تراشه هوش مصنوعی شدند

هند درزمینه‌ی توسعه‌ی فناوری‌های هوش مصنوعی پیشرفت‌های زیادی کرده و با معرفی تراشه‌ی Bodhi 1، گامی بزرگ در جهت استقلال در این حوزه‌ی پیشرفته برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : تب هوش مصنوعی اکنون جهانی است و قدرت‌های بین‌المللی برای تسلط بر بخشی خاص با یکدیگر رقابت می‌کنند. با‌این‌حال، یکی از مراکز فناوری نوظهور در هند تصمیم گرفته است با معرفی اولین تراشه‌ی هوش مصنوعی خود به‌واسطه‌ی یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی به نام Ola وارد این رقابت شود.

ادغام هوش مصنوعی در خودروهای خودران در سراسر جهان موضوع داغی است و با معرفی محصول داخلی شرکت هندی Ola، می‌توان گفت که این بخش در آینده به‌سرعت رشد خواهد کرد.

Ola چندین تراشه‌ی هوش مصنوعی معرفی کرده است که هر‌کدام در بخش‌های خود کاربرد دارند. بهاویش آگاروال، مدیرعامل Ola، ادعا می‌کند که کندوکاو در بخش هوش مصنوعی برای هند بسیار مهم است تا اینکه به جایگزین‌های شخص ثالث متکی باشد.

در‌حالی‌که این شرکت فهرست کاملی از تراشه‌های هوش مصنوعی خود را منتشر نکرده است، چندین محصول از‌جمله سری تراشه‌های هوش مصنوعی Bodhi همراه با پردازنده‌های بومی ابری Sarv-1 و تراشه‌ی هوش مصنوعی اج Ojas را به‌نمایش گذاشت.

تراشه هوش مصنوعی هند، Bodhi 1

Wccftech می‌نویسد Ola ادعا می‌کند که تراشه‌ی هوش مصنوعی Bodhi 1 برای مدل‌های زبانی بزرگ مقیاس طراحی شده است و روی بارهای کاری استنتاج تمرکز دارد. بنابراین، اساساً Bodhi 1 محصولی پایین‌رده تا میان‌رده از شرکت خودروسازی Ola است که برای پاسخ‌گویی به بخش بزرگ‌تری از بخش هوش مصنوعی طراحی شده است.

انتظار می‌رود این تراشه‌ی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ در بازارها عرضه شود. گفته می‌شود که Bodhi 1 بهترین کارایی توان را در کلاس خود دارد. Ola همچنین نسل جدید تراشه‌ی هوش مصنوعی خود را با نام Bodhi 2 معرفی کرده است که محصولی نسبتاً قدرتمندتر با ارائه عملکرد بهتر در بارهای کاری هوش مصنوعی است.

گفته می‌شود این تراشه مقیاس‌پذیری عظیمی ارائه می‌دهد و ظرفیت‌های استفاده‌ی آن را تا محاسبات اگزاسکال گسترش می‌دهد. انتظار می‌رود Bodhi 2 تا سال ۲۰۲۸ عرضه شود و گفته می‌شود IP پیشرویی است که با بهترین جایگزین‌های صنعت رقابت خواهد کرد.

همچنین، شرکت Ola تراشه‌ی هوش مصنوعی اج به نام Ojas را رونمایی کرده است که گفته می‌شود احتمالاً در خودروهای برقی نسل بعدی این شرکت ادغام خواهد شد. Ola جزئیات زیادی از Ojas منتشر نکرده است، به‌جز اینکه از طیف گسترده‌ای از اکوسیستم‌ها با معماری بومی هوش مصنوعی پشتیبانی خواهد کرد.

Bodhi 2 شرکت Ola

تراشه‌ی هوش مصنوعی بعدی Sarv-1 نام دارد که تراشه‌ی بومی ابری است و گفته می‌شود برای بخش محاسبات ابری طراحی شده است. انتظار می‌رود Sarv-1 عملکرد و کارایی چشمگیری داشته باشد و احتمالاً از هسته‌های ARM Neoverse N3 بهره ببرد؛ اما این موضوع در‌حال‌حاضر تأیید نشده است.

در نگاه کلی، خط تولید جدید تراشه‌های هوش مصنوعی Ola واقعاً قدرتمند است؛ اما سؤال مهم این است که معماری‌های گفته‌شده به نتیجه خواهند رسید یا خیر. برای فهمیدن جواب این سؤال باید منتظر ماند و دید.

https://stnews.ir/short/Vd5wR
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر: