مشاهده اخبار از طریق شبکه های اجتماعیمشاهده
یک فروشگاه زنجیرهای در ژاپن برای نخستین بار در جهان قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی طرز برخورد کارکنان خود را با مشتریان ارزیابی کند.
به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری : فروشگاه ژاپنی «ایون» (AEON) که به صورت زنجیرهای فعالیت دارد یک سیستم ارزیابی و استانداردسازی لبخند برای کارکنان خود طراحی کرده که با جنجالهایی مبنی بر آزار و اذیت کارکنان همراه شده است. این سیستم در ۲۴۰ فروشگاه ایون در سراسر ژاپن به کار گرفته خواهد شد.
فناوری این سیستم که «مِستر اسمایل» (Mr Smile) نام دارد. توسط شرکت فناوری ژاپنی اینستا وی آر (InstaVR) طراحی شده است و ادعا میشود که میتواند به طور دقیق طرز برخورد و خدماتدهی یک فروشنده را ارزیابی کند. این سیستم از بیش از ۴۵۰ عنصر از جمله حالات چهره، لحن صدا و حالت احوالپرسی استفاده میکند.
شرکت «ایون» سیستم مِستر اسمایل را در هشت فروشگاه خود با حدود ۳۴۰۰ کارمند اجرا کرد و به این نتیجه رسید که برخورد کارکنان در یک دوره سه ماهه تا ۱.۶ برابر بهبود یافته است.
این شرکت میگوید که هدفش «استاندارد کردن لبخند کارکنان و جلب رضایت حداکثری مشتریان» است، اما این سیاست نگرانیهایی را در این باره ایجاد کرده است که سیستم هوش مصنوعی مِستر اسمایل باعث افزایش آزار و اذیت کارکنان در محل کار خواهد شد چرا که به گفته یکی از منتقدان این طرح اگر همه کارمندان مجبور شوند طبق یک «استاندارد» ثابت لبخند بزنند به نوعی مشتریان را معذب و ناراحت خواهند کرد، ضمن آنکه منتقدان میگویند لبخند باید زیبا و صمیمانه باشد و نباید با آن مثل یک کالا رفتار شود.
منتقد دیگری گفت: «مردم متفاوت هستند و بنابراین محبتهای خود را به روشهای متفاوت بیان میکنند. استفاده از روش ماشینی برای «استاندارد کردن» نگرش مردم کاری احمقانه است.
پیش از این، شعبههای فست فود مک دونالد در ژاپن از طرحی مشابه به نام «لبخند: صفر یِن» در منوی خود استفاده کرده بودند تا نشان دهند که استقبال از مشتریان با لبخند هیچ هزینهای ندارد.
1403/03/22 12:05
1403/03/22 11:56
1403/03/22 11:46
1403/03/22 11:37
1403/03/22 11:34
1403/03/22 10:14
1403/03/22 09:34
1403/03/22 09:32
1403/03/22 08:53